چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷

گفتگوی سینماپرس با کارگردان فیلم سینمایی «معکوس»؛

کیمیایی: از لحاظ ساختار و تکنیک کسی نمی تواند بگوید «معکوس» فیلم بدی است/ ساختار کلاسیک سینمای مسعود کیمیایی را به صورت مدرن روایت کردم

پولاد کیمیایی

سینماپرس: پولاد کیمیایی کارگردان فیلم سینمایی «معکوس» که در بخش نگاه نو سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: از لحاظ ساختار و تکنیک کسی نمی تواند بگوید «معکوس» فیلم بدی است، شاید این فیلم باب سلیقه برخی افراد نباشد همانطور که هر فیلم دیگری می تواند این چنین باشد.

این سینماگر در گفتگو با سینماپرس افزود: پروسه تولید «معکوس» برایم دشوار بود و من برای ساخت این فیلم خیلی تنها بودم؛ اما خوشبختانه این شانس را داشتم که پدرم را به عنوان تهیه کننده فیلم در کنارم داشته باشم. «معکوس» پیش از این قرار بود با تهیه کنندگی آقایان سرتیپی و تخت کشیان تولید شود اما هریک از آن ها با بیان اینکه این فیلم نخواهد فروخت و هزینه های تولیدش بسیار زیاد است و از منظر اقتصادی تولیدش به صرفه نیست از تهیه کنندگی این فیلم انصراف دادند.

وی ادامه داد: بنده برخلاف کسانی که معتقد بودند تولید این فیلم به صرفه نیست معتقد بودم که دیگر دوران سود در تولید گذشته، دوران ورشکستگی سینما به سرآمده و ما نباید صرفا نگاه اقتصادی به سینما داشته باشیم. امروزه ما سالن ها متعدد داریم، سینماهای زیادی فعال هستند و مردم هم هرچند کم اما به هرحال سینما می روند، از این رو ما می توانیم رویکردی صنعتی تر نسبت به سینما داشته باشیم.

کیمیایی در همین راستا افزود: ما از سینما خارج شدیم و باید به ریل اصلی آن برگردیم. امروزه فیلم های سینمای ما نزدیک به فیلم های مستند شده اند و ما هیچ گرامر سینمایی را در فیلم های مان شاهد نیستیم؛ چه در زمینه نور و تصویر و تم و مونتاژ سینمایی چه از منظر محتوایی!

بازیگر فیلم سینمایی «خفه گی» در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: متأسفانه به دلیل دیدگاه غلطی که حاکم بر جامعه سینمایی شده بسیاری از کسانی که حتی با پدر من همکاری های زیادی داشتند و در کنار او و با سینمای او رشد کردند برای ساخت این فیلم پشت مرا خالی کردند و تنها تورج منصوری بود که از اول تا آخر صمیمانه در کنارم بود و به موفقیت این فیلم ایمان داشت.

این سینماگر سپس با اشاره به برخی مشکلات در روند تولید آثار سینمایی در کشور اظهار داشت: سینمای ما لخت است و ریتم بسیار پایینی در قصه گویی دارد اما خوشبختانه قصه «معکوس» پر و پیمان بود و من هم با ایمان به قصه جلو رفتم.

کیمیایی در ادامه این گفتگو با بیان اینکه من در پی عنوان کارگردانی نبودم تصریح کرد: هدف اصلی من از ساخت این فیلم رفتن در دل یک چالش بزرگ و موفق و سربلند درآمدن از آن چالش بود. من دنبال سمت و عنوان کارگردانی نبودم؛ هیچ وقت نمی خواستم به عنوان یک فیلمساز متوسط مطرح شوم. همیشه به خودم می گفتم چه فایده دارد که مثلا من یک فیلم متوسط بسازم؟ چه اتفاقی می افتد؟ خیلی از همکاران بازیگر ما بودند که کارگردانی کردند اما به هیچ دستاوردی نرسیدند، من نمی خواستم وضعیتم این گونه شود.

وی در پاسخ به این سوأل که رد پای کیمیایی بزرگ در این فیلم مشخص است، شما تا چه میزان از سینمای پدرتان وام گرفتید اظهار داشت: من ساختار کلاسیک سینمای مسعود کیمیایی را به صورت مدرن روایت کردم، این نکته را نمی توانم کتمان کنم که به سینمای کیمیایی بزرگ ادای دین کردم امت من سینمای پدرم را در جلد رئالیسم دوست دارم. سینمای پدر من وام گرفته از سینمای وسترن آمریکایی بود که آن را بومی سازی کرد اما امروزه بخشی از جامعه این سینما را پس می زند، من بارها شاهد آن بوده ام که برخی افراد می گویند مثلا چرا «قیصر» به قانون مراجعه نکرد و یا جواب قتل را با قتل داد؟، از این رو من بر اساس نگاه قرن بیست و یکم به قهرمان فیلمم پرداختم تا برای مخاطب امروزی جذاب باشد.

بازیگر فیلم سینمایی «سربازهای جمعه» ادامه داد: در جهان امروز ما ایده آل سازی های بیخود مفهومی ندارد. فیلمنامه «معکوس» از چنین اتهامی مبری است و خوبی ها در کنار بدی ها وجود دارند و دیده می شوند، مثلا رضا دردشتی «معکوس» بی گناه نیست. او عاشق زن دوستش بوده و روی عشق به سالار برای او پدری نکرده، و وقتی دوستش به او می گوید چرا ازدواج نکردی عنوان می کند که فخری فقط تو را دوست داشت!

کیمیایی در خاتمه این گفتگو افزود: من هرآنچه در توان داشتم به کار بستم تا فیلمی شریف بسازم و ناراحت شدم که چرا این فیلم در بخش اصلی جشنواره حضور ندارد. کسانی که در فیلم من کار کردند همگی درجه یک بودند. مونتاژ، فیلمبرداری، طراحی صحنه و لباس، صدابرداری و اصولا همه امور فنی و تکنیکی فیلم عالی بودند و بازی ها هم در سطح بالا بود. اما به هر حال برای من مهم نظر اهالی رسانه، منتقدان و مردم است و امیدوارم آن ها فیلم را ببینند و از ماحصل کار راضی باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.