چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱

بحرالعلومی در گفتگو با سینماپرس:

باعث تعجب است که برخی از فیلمنامه ها چطور پروانه ساخت می گیرند!/ تغییر مکرر مدیران باعث افت کیفی جشنواره می شود

مریم بحرالعلومی

سینماپرس: مریم بحرالعلومی منتقد و کارگردان سینما همزمان با برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: باعث تعجب است که برخی از فیلمنامه ها چطور پروانه ساخت می گیرند! متأسفانه ما شاهد آشفتگی های زیادی در سینمای کشور و جشنواره فیلم فجر هستیم که باعث برخی از این آشفتگی ها خودمان هستیم و عیب ها به خودمان بازمی گردد.

برنده تندیس بهترین کارگردان بخش جلوه‌گاه شرق از سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر برای فیلم «پاسیو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من از سنین کم با توجه به فعالیت های پدرم زنده یاد ابراهیم بحرالعلومی در سینما که هم در حوزه مطبوعات سینما فعال بودند و هم در جشنواره ها و سینما حضور پررنگی داشتند با سینما آشنا شدم و از همان دوران با سختی ها و مشکلات سینما روبرو شده ام.

وی ادامه داد: در آن دوران سطح دانش و خرد و سواد آدم ها بسیار بیشتر از امرو بود!؛ امروزه ما در حوزه های مختلف سینمایی از حوزه رسانه ها و مطبوعات سینمایی گرفته تا فعالان سینما شاهد آن هستیم که سطح دانش و بینش ها بسیار پایین آمده و در عوض ادعاهای افراد بسیار بالاتر رفته است.

بحرالعلومی سپس با بیان اینکه امروزه خبرنگار سینما شده منتقد و منتقد سینما شده کارشناس فرهنگی اظهار داشت: دیگر وضعیت آنچنان بغرنج شده که معیاری برای جداسازی آدم ها نمی توان داشت. ما شاهد آن هستیم که در نشست فیلم ها خبرنگاران فیلم ها را نقد می کنند در صورتی که سواد و دانش نقد فیلم ندارند. خبرنگار وظیفه اش طرح پرسش و نگارش خبر است اما از آنجا که ما در پی ظاهرسازی هستیم از جایگاهی که داریم راضی نیستیم و فقط می خواهیم خودنمایی کنیم.

این سینماگر تأکید کرد: این اتفاق نه تنها در حوزه مطبوعات سینمایی که در خود سینما هم افتاده است؛ به عنوان مثال زمانی یک پروژه سینمایی با یک تهیه کننده و یک مدیرتولید ساخته می شد اما از آنجا که ظاهرسازی و بازی با کلمات و پوزیشن های مختلف در سینما رواج پیدا کرده هم اینک با اشخاص زیادی روبرو می شویم که با عنوان هایی نظیر مشاور پروژه، مدیر پروژه، مجری طرح و... در فیلم ها حضور دارند.

وی خاطرنشان کرد: هیچ چیز در سینما حساب و کتاب ندارد! ‌ شما به همین تعداد انبوه افرادی که در سینمای رسانه ها حضور پیدا می کنند نگاه کنید! چرا یک زمانی سینما استقلال برای رسانه ها کافی بود اما امروزه پردیس سینمایی ملت هم با ۴ سالن جوابگوی این افراد نیست؟ چرا همه چیز رشدی قارچ گونه به خود گرفته و کمیت ها افزایش پیدا می کنند اما از کیفیت خبری نیست؟

این فیلمساز در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به سوأل خبرنگار سینماپرس مبنی بر اینکه جدا از بحث رسانه ها و مشکلات عدیده ای که در سینما وجود دارد نظرتان راجع به ساختار و محتوای جشنواره فیلم فجر چیست اظهار داشت: بنده معتقدم تغییر مکرر مدیران باعث افت کیفی جشنواره می شود؛ ما نیاز به اتحاد میان سینماگر، مسئولان و رسانه ها داریم که اتفاق افتادنش محال است. قبلا تعامل بود، صمیمیت بود. پنبه زدن هم بود. حتی نقدها شکل دیگری بود! اما امروز متأسفانه هیچ چیز درست سر جای خود قرار ندارد.

بحرالعلومی خاطرنشان کرد: امروزه نه مسئول به فکر ارتقای فیلمساز است، نه فیلمساز به فکر تعامل و گفتگو و نقد صریح کارساز است. همه چیز آشفته شده است. در جشنواره باید جای فیلم های ارزشمند و باکیفیت باشد اما نیست، در نشست ها باید سوألات خوب مطرح شود اما سوألات خوب گم می شود. قبح همه چیز ریخته شده؛ من امیدوارم با تدبیر و اتحاد و درایت و هوشیاری مدیران سینمایی و فرهنگی کشور شاهد بهبود وضعیت کشورمان باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.