جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵

برگزاری نشست خبری «بچه مهندس»

نشست سریال «بچه مهندس»

سینماپرس: نشست خبری سریال «بچه مهندس» با حضور جمعی از عوامل سازنده و بازیگران آن برگزار شد.

به گزارش سینماپرس نشست خبری مجموعه تلویزیونی «بچه مهندس» با حضور پرویز پورحسینی، سیما تیرانداز، بهاره رهنما، مانی رحمانی بازیگر نوجوانی جواد، منصور چراغی‌پور، عباس جمشیدی‌فر، سوگل طهماسبی به عنوان بازیگران و علی غفاری کارگردان و حسن وارسته نویسنده این سریال در ساختمان روابط عمومی سازمان صدا و سیما و برگزار شد.

بنا بر این گزارش، در ابتدای این نشست علی غفاری کارگردان سریال بچه مهندس گفت: این سریال حاصل تلاش یک سال و نیم گروه است و ۶۲ قسمت کار آماده نمایش شد که تاکنون ۶۰ قسمت پخش شده است و احتمالاً جمعه و شنبه پشت صحنه سریال را پخش می‌کنیم.

حسن وارسته نویسنده سریال نیز گفت: بعد از پخش یک قسمت از سریال بعضی از دوستان ما را مورد نقد قرار دادند و ناجوانمردانه نقد کردند. جالب اینجاست که افراد داخل کشور ما را متهم کردند که اسپانسر ما خارج از کشوری‌ها هستند و قرار است سند ۲۰ ۳۰ را ترویج کنیم و برعکس خارج از کشوری‌ها ما را متهم کردند که ما کودک همسری را آموزش می‌دهیم.

وی با بیان اینکه من به یکی از آنها گفتم که اگر آنقدر اسپانسر داریم چرا وضع ما اینقدر خراب است، اظهارداشت: حتی بعضی از منتقدان که دوستان من هستند وقتی با آنها وارد گفتگو شدم متوجه شدم، سریال بچه مهندس را ندیده‌، روی موج عجیبی سوار شده‌اند. این سریال هیجان و عواطف نوجوانی را نشان داد و ما آن را براساس علوم روانشناسی و علوم بومی ساخته‌ایم. با سبک و سیاق خودمان با کارشناسان صحبت کردیم و نقاطی که احساس کرده‌ایم بلد نیستیم را از آنها سوال کردیم، این چیزی که دیده می‌شود راهکار است که به شکل دراماتیک در آمده است.

وارسته تصریح کرد: به طور ناجوانمردانه گفتند که یکی از این بچه ها ۱۱ و دیگری ۱۴ ساله است در حالیکه ۱۶ ساله بودند. آنها حتی سریال را ندیده‌اند. جالب است هنوز هم حمله می‌کنند، پیرو صحبت آقای غفاری با صحبت‌هایی که با مردم داشتیم فهمیدیم مردم دوست داشتند، نقد محترمانه داشتند، متأسفانه همین بخش کوچک ما را اذیت کرد چراکه ما دنبال حاشیه نبودیم و همه  اینها در دراز مدت مشخص می‌شود.

بهاره رهنما نیز در این باره گفت: من نسبت به این موضوع واکنش نشان ندادم چراکه اینقدر برخورد خنده دار بود، عملاً اینقدر این حاشیه کودکانه بود که جای جواب ندادن نداشت. یکی از پایه‌های روابط دراماتیک در داستان‌های کهن، عشق نوجوانی است حالا اگر دوستان غرب را هم قبول دارند ما بسیار افسانه‌های کهن داریم در این زمینه احساس رمانتیک آثار مرجع است. متأسفانه هر کاری که در ایران موفق می‌شود به جای اینکه محبت‌ نصیبش شود مورد زد و خورد قرار می‌گیرد، البته امروز این را باید بگویم مردم واقعی ایران کسانی که با ۷۰۰ آیدی بدون اسم که اصلاً فعالیت نداشتند اما نسبت به سریال واکنش منفی داشتند، نیستند بلکه مردم واقعی ایرانی کسانی هستند که امروز پای تلفن با ما صحبت می‌کردند.

پرویز پورحسینی در ادامه سخنان رهنما تصریح کرد: به دام موجی افتاده‌ایم که دعوای آنها با ما نیست بلکه دعوای آنها با صدا و سیما است. هر دو جناح مشکل دارند و هر کسی با صداو سیما کار می‌کند چک اول را می‌خورد، بعداً می‌فهمند که نادیده قضاوت کرده‌اند.

نویسنده سریال سپس درباره مضامین پرداخته شده در این سریال عنوان کرد: برای اولین بار به بحث هیجانی وعشق نوجوانی وارد شدیم. در ارتباط با مباحث عاطفی نوجوانان تابو شکنی کردیم حتی به نظرم بعضی مواقع ما خودمان در تلویزیون خط قرمزها را ما می‌سازیم. دین ما این خط قرمز را جلوی ما نمی‌گذارد ما دچار سنت‌گرایی غلط شده‌ایم.

وی افزود: خود سانسوری که خودمان به وجود آوریم. دوره این حرف‌ها گذشته است بحث این حرف‌ها گذشته است. امروز کادوی بچه‌ها تبلت‌هایی است که به راحتی در اینترنت سربریدن و هر چیز دیگر را می‌بینند. اما به ما که می‌رسد می‌گویند شما باعث شدید بچه‌ها صحنه‌هایی ببینند که نباید می‌دیدند. البته یک ایراد دیگری وجود دارد و آن اینکه این کار درباره کودک و نوجوان است اما نه برای کودک و نوجوان. این سریال خانواده‌ها را آموزش می‌دهد.

رهنما هم ادامه داد: دوستانی که از خارج و داخل به همکاری ما با تلویزیون اعتراض می‌کنند جدای از اینکه قصه خوب در تلویزیون کم است، اما می‌خواهم بگویم اینقدر ادای اپوزیسیون بودن را در نیاورید.

سیما تیرانداز نیز در این جلسه پیرامون صحبت‌هایی که می‌گویند بازیگران به خاطر دستمزد کار می‌کنند و به فیلمنامه‌ها توجه نمی‌کنند، پاسخ داد: نمی‌توان کار هنرمندان را اینگونه قضاوت کرد چراکه هنرمندانی هستند که سالی یک یا دو کار انجام می‌دهند. خود من جز کسانی هستم که کم کار هستم. سعی کردم کار خوب انجام بدهم و انتخاب کار هم به خیلی از عوامل بستگی دارد. کسی می‌تواند این قضاوت داشته باشد که در حیطه کاری من باشد و پایش را در کفش من گذاشته باشد.

وی افزود: من برای حضور در سریال بدون فیلمنامه کار شروع کردم و با اعتماد به نویسنده و کارگردان همکاری کردم، شاید اتفاقی می‌افتاد و خروجی کار آن چیزی نمی‌شد که من پیش‌بینی می‌کردم. البته باید گفت هنرمندان طیف‌های مختلفی دارند یکی چند سریال بازی می‌کند و برخی‌ها یک سریال کار کرده‌اند که هر کدام محترم هستند، یکی قسط خانه ندارد و دیگری زندگی‌اش سخت‌تر می‌گذرد، اصولاً اهمیتی به این قضاوت‌ها نمی‌دهم زمانی طیفی می‌تواند راجع به ما قضاوت کند که آگاه باشد.

سیما تیرانداز عنوان داشت: هرچند پسر ۱۱ ساله دارم اما کار کودک و نوجوان دغدغه من نبود نه کار کودک کرده‌ام و نه کار نوجوان. علت حضورم در این مجموعه نیز به واسطه اعتمادی بوده است که نسبت به کارگردان و نویسنده داشته‌ام. کارگردان و نویسنده به من گفتند که کاراکتر من قرار است یک رابین هود خانم باشد از نظر من هم همکاری با این سریال تجربه جدیدی بود و با یک نقشه خوب مواجه شدم و خوشحالم که در این سریال بازی کردم باید بگویم این سریال جزو سریال‌های بی خاصیت این بود که گاهی اوقات از تلویزیون می‌بینیم.

او در ادامه تاکید کرد: اصولاً کمی مقصر صدا و سیماست که هیچ وقت پای کارهای خود و آثاری که در آن تولید می‌شود نبوده است آثاری که زحمات زیادی برای آن کشیده شده است صدا و سیما هیچگاه از هنرمندان دفاع نکرده نمونه آن می‌توان به سریال سرزمین کهن نفس گرم و سریال‌های دیگر اشاره کرد.

کارگردان بچه مهندس نیز با اعتقاد بر اینکه حاشیه‌های ایجاد شده علیه این سریال به دور از انصاف است درباره این حاشیه‌ها اظهار کرد: متأسفانه فضای مجازی علیرغم امتیازاتی که دارد استفاده‌های نادرستی از آن می‌شود. حاشیه‌هایی که برای سریال بچه مهندس ایجاد شد همه به دور از انصاف بود نقدهایی که به سریال وارد شد صادقانه نبود. حدود یک سال و نیم است که ما درگیر ساخت این سریال و رساندن آن به آنتن تلویزیون هستیم محدودیت‌هایی که برای ما در مسیر ساخت این سریال ایجاد شد واقعاً ما را اذیت کرد.

وی افزود: من به عنوان کارگردان به دلیل این پروسه زمانی کم بسیار در فشار بودم و به قول یکی از دوستان ما همیشه باید در بحران کار تولید کنیم با توجه به این که قصه ما در سال ۸۴ روایت می‌شد طراحی صحنه ما باید به همان زمان بر می‌گشت که این کار را برای ما دشوار می‌کرد.

مانی رحمانی بازیگر نقش جواد درباره این سریال گفت: جواد یک نقش متین، آرام است که با نهایت کمبودها می‌خواهد ستاره شود.این کار تجربه خوبی بود، اولین کاری بود که من بعد از ۱۱ سال اینقدر دیده شدم.

کارگردان بچه مهندس درباره ساخت فصل سوم این سریال عنوان کرد: از روز اول تصمیم این بود که شخصیت جواد را در سه مقطع تعریف کنیم بر این باور هستم که فصل میوه چینی فصل سوم است. جوادی چنین مسیری را پر فراز و نشیب را طی کرده است تا در فصل جوانی شکوفا شود. آقای وارسته در حال نگارش است و نیمی از سریال به طور کامل نوشته شده است و با صحبت‌هایی که با مدیران سازمان داشتیم تصمیم این است که فاز سوم ساخته شود اگر فاز سوم ساخته نشود این قصه ناقص است. منتهی ساخت فصل سوم و چهارم فاکتورهای مختلف دارد تا کار را دلچسب کند و الان نمی‌توانم بگویم قطعی ساخته می‌شود یا خیر.وی در خصوص حواشی سریال بیان کرد: من فیلم سینمایی و سریال ساختم انتظار بازخوردهای مختلف را داشتم، ما نمی‌توانیم نسبت به برخی موضوعات چشم پوشی کنیم به هر حال رسالت فیلمساز این است طرح موضوع کند و موافقین و مخالفان اعلام نظر کند اما همان طور که اقای وارسته گفتند باید صادقانه باشد اما فضای مجازی ابزاری شده که استفاده درست از آن نمی‌شود.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.