دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳

سینماگران و جشنواره فجر سی و هفتم/۱

آذین: این جشنواره به ارزش ها و آرمان ها وفادار نبود و به همین علت بسیاری آن را رویدادی ضد ارزش دانستند

جبار آذین در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی دریاچه ماهی

سینماپرس: جبار آذین منتقد سینما پس از اتمام سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فجر انقلاب اسلامی باید به ارزش ها و آرمان های انقلابی و ملی وفادار باشد اما این جشنواره به ارزش ها و آرمان ها وفادار نبود و به همین علت بسیاری از علما آن را رویدادی ضد ارزش دانستند و در مقابل آن موضع گرفتند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره فیلم فجر نیاز به اصلاح از پایه و اساس و ریشه دارد؛ امروزه پرداختن به حواشی این رویداد مبنی بر اینکه مثلا چرا فلان فیلم سیمرغ گرفت یا به فلان فیلم بی توجهی شد کاری عبث است و ما باید در پی آن باشیم تا بنیان این جشنواره را اصلاح کنیم. ما باید به اصل بپردازیم و پرداختن به حواشی در این مقطع زمانی به صلاح نیست چرا که دست اندرکاران این رویداد اتفاقا دوست دارند همگان را درگیر حواشی کنند و اصل اساسی جشنواره را زیر سوأل ببرند.

آذین خاطرنشان کرد: شخصیت های بزرگی همچون مادران ایرانی در این جشنواره زیر سوأل رفتند، شخصیت های محترم ملی در این رویداد سینمایی زیر سوأل رفتند؛ آقایان تیشه برداشته و به ریشه اعتقادات و ارزش ها می زنند و باید جلوی این اتفاقات گرفته شود.

این مدرس سینما سپس با بیان اینکه این جشنواره نیست و جشن پاره موسوم به فیلم فجر است اظهار داشت: وقتی چنین برنامه و مراسم از بنیاد غلط است دیگر صحبت درباره چگوگی اجرا، حاشیه ها و سمت گیری های سیاسی و تجاری آن و همچنین نقش عوامل اقتصادی و سیاسی در برگزاری موضوعی و تقسیم شدن جوایز یا همان سیمرغ های بلورین و سایر حاشیه های این جشن پاره از دیدگاه من عبث و بیهوده است زیرا خانه از پای بست ویران است.

وی تأکید کرد: در همین امتداد بازی کردن با مسائلی که خوشایند و یا ناخوشایند جشن پاره چی ها باشد در واقع تبلیغ برای حرکتی محسوب می شود که کجراه و بیراه است به همین دلایل و مشکلات اساسی و ساختاری سینما از جمله حضور نامدیران و هم کاسه شدن آن ها با شعبان بی مخ های سینما یعنی مافیا و پولشویان و در امتداد این مسیر تولید فیلمک های ابتذال گرا و هرج و مرج موجود در سینما نشانگر آن است که آب از سرچشمه گل آلود است و با یک گل و هرس کردن شاخه ای از سینمای بیمار و آفت زده کشور حال سینما، سینماگر و مخاطب خوب نمی شود.

آذین در خاتمه این گفتگو متذکر شد: اگر قرار است چون سابق سینما متحول و در جهت خواست مردم باشد و ویترینی به نام جشنواره فیلم فجر داشته باشد تنها راه بازگشت دوباره به میان مردم و احیای ارزش ها و آرمان هایی است که خود در تخریب آن نقش آفرینی کرده اند.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۱۰:۴۳
    1 2
    این منتقد واقعا در شان سینماپرس هست؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.