سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۵

«سعید الهی» کارشناس ارشد حوزه سینما و رسانه:

محتوای فعلی سینمای ایران بدون تدوین «دکترین فرهنگی» کشور رشد نخواهد کرد

سعید الهی در نشست خبری چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت

سینماپرس: «سعید الهی» کارشناس ارشد حوزه سینما و رسانه معتقد است محتوا و مضامین فعلی در سینمای ایران، بدون تعیین «دکترین فرهنگی» کشور شاهد هیچ رشد تغییر محسوسی نخواهد بود.

به گزارش سینماپرس، سعید الهی با اشاره به بیانیه اخیر مقام معظم رهبری با عنوان «گام دوم انقلاب» گفت: تاکید صریح رهبر انقلاب بر سوء استفاده خطرناک کانون‌های ضدمعنویت و اخلاق از ابزارهای رسانه‌ای پیشرفته و فراگیر، دقیقاً بر اهمیت تولیدات سینمایی به عنوان یک هنر رسانه پرمخاطب و تاثیر آنها بر افکار عمومی نیز دلالت دارد که در بسیاری از مواقع مورد بی‌توجهی بوده است.

وی با بیان اینکه هدف از تدوین دکترین فرهنگی در برنامه‌ریزی‌های کلان یک کشور، تبیین چیستی، چرایی و چگونگی یک پدیده برای انتخاب استراتژی و سیاست‌های اجرایی در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است، تصریح کرد: چرا نباید سینمای ایران در طول ۴۰ سال گذشته، متاثر از یک دکترین فرهنگی مشخص و شفاف و مبتنی بر علوم انسانی جدید و برگرفته از مبانی نظری انقلاب اسلامی برخوردار باشد؟

این تحلیلگر حوزه فرهنگ و هنر گفت: اگر بپذیریم مهم‌ترین رکن قدرت انقلاب اسلامی، قدرت فرهنگی است، این انفعال و اهمال از سوی دستگاه‌های دولتی و حتی محافل و مجامع مرتبط توجیهی ندارد و در کمال تاسف باید بگوییم که خروجی اینگونه بی‌تدبیری‌ها را در بسیاری از آثار رویداد مهمی چون جشنواره فیلم فجر امسال شاهد بوده‌ایم.

وی با اشاره به نقش فرهنگ در توسعه پایدار و سطح افزایش استانداردهای فرهنگی گفت: در طول سال‌های گذشته همواره مشاهده کرده‌ایم که مقامات ارشد حوزه فرهنگ و سینما در کشور، ماندگاری تمدن‌های اصیل را در گرو غنای فرهنگی جامعه می‌دانند اما در عرصه عمل هیچ گامی برای طراحی و ساماندهی «دکترین فرهنگی» به عنوان چراغ اصلی و روشنگر راهنمای فعالیت در بخش‌های هنری انجام نداده‌اند.

الهی خاطرنشان ساخت: این در حالی است که دکترین فرهنگی امکان مواجهه مدبرانه و خردمندانه با انواع چالش‌ها را مهیا می‌کند و سینمای کشور و پیرو آن فعالان این حوزه نیز می‌توانند فارغ از مباحث تکنیکی، مبادرت به تولید آثار محتوایی استراتژیک و کاملاً هدفمند و همسو با سیاست‌های کلان کشور کنند.

این مدرس دانشگاه با ارائه راهکارهای اجرایی در همین زمینه ادامه داد: با توجه به سلایق متعدد در این زمینه و ظرفیت‌های موجود در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور، شاید بهترین راه برای مشارکت بیشتر و جلب نظر صاحبنظران طیف‌های مختلف سینما، حضور پررنگ رسانه‌های جمعی برای طرح مباحث مختلف پیرامون دکترین فرهنگی است.

وی افزود: این اتفاق که نوعی مطالبه فرهنگی همگانی از حاکمیت تلقی می‌شود، بی‌تردید منجر به بهره‌مندی از همه دیدگاه‌ها و مشارکت همه جریانات فکری در حوزه سینما شده و مسیر را برای رسیدن به وحدت و تامین منافع ملی فراهم خواهد کرد.

الهی در پایان تاکید کرد: سینمای ایران در ۴۰ سال دوم انقلاب همانگونه که در ۴ دهه گذشته نسبت به فضای غیرقابل دفاع قبل از انقلاب، رشد و تغییر چشمگیری داشته است، می‌تواند بر تکیه بر یک چارچوب نظری مشخص قله‌های بیشتری را در سراسر جهان بنام خود ثبت کند.

*فارس

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.