دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸

روایت قهرمانی یک خلبان در مستند «روز چهل و هفتم»

شهید خلبان غفور جدی‌اردبیلی

سینماپرس: زندگی حرفه‌ای شهید خلبان غفور جدی‌اردبیلی در مستند روز «چهل و هفتم» توسط پویان افشین نژاد به تصویر کشیده می شود.

به گزارش سینماپرس، پویان افشین نژاد مستندسازی که پیش از این آثار متعددی در رابطه با قهرمانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تولید کرده است در رابطه با تازه ترین فعالیت هایش به یک تارنمای خبری گفت: شهید خلبان غفور جدی اردبیلی از قهرمان های شناخته شده و محبوب بین مردم است که خدماتش برای ایران را نمی توان نادیده گرفت و از این جهت جایش در مستندهای روایتی و نمایشی خالی بود تا جوانان این نسل قهرمان های خود را بهتر بشناسند.

وی با اشاره به اینکه بین همکاران و مردمش به وطن پرستی شهرت داشت، اظهار کرد: در وصیت نامه خود مساله ای را یادآور شده بود که بارها به اطرافیانش نیز گفته بود. اینکه اگر به شهادت رسید به جای کفن، پیکرش را در پرچم ایران بپیچند. همین اتفاق نیز رخ داد و فرهنگ پوشش تابوت های شهدا با پرچم ایران از همین وصیت نشات گرفت.

افشین نژاد گفت: با آغاز جنگ تحمیلی غفور جدی عزم خود را برای مبارزه جزم کرد تا اینکه ۱۷ آبان سال ۵۹ در خاک عراق مورد پدافند نیروهای عراقی واقع شد و پس از طی ۵۰ کیلومتر در خاک ایران سقوط کرد. متاسفانه چترنجاتش در این لحظه باز نمی شود و درحالی که دیگر سرنشین هواپیما زنده می ماند ایشان به درجه رفیع شهادت می رسد.

وی افزود: عنوان این مستند «روز چهل و هفتم» نام دارد و کار از آذرماه کلید خورد. تمام تلاش مان را کردیم تا این قصه در قالب متفاوت و جذابی روایت شود. متاسفانه به جز چند عکس هیچ منبع تصویری دیگری از ایشان وجود ندارد و ما در روند خط سیر تولید؛ برخی صحنه ها را بازسازی می کنیم تا فضای درستی به مخاطب منتقل شود. تمام دیالوگ هایی که در آن پرواز بین شهید غفور جدی و همکارش بیان شده به همراه آنچه که رادارها و هواپیمای کناری دیده اند به نمایش درخواهد آمد.

این مستندساز با بیان اینکه تا کنون ۷۰درصد کار تولید انجام شده است، اضافه کرد: «روز چهل و هفتم» روایتی است که به سفارش نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده و تلاش شریف این نهاد برای پاسداشت مقام قهرمان ها و پهلوانانی که در راه کشورشان از جان خود گذشته اند، ستودنی است. متاسفانه طی این سال ها نتوانستیم آنطور که شایسته است کسانی که برای سربلندی کشور خود افتخار آفریده اند را معرفی کنیم و جای خوشحالی دارد که نیروی هوایی ارتش نسبت به این مهم همیشه دغدغه دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.