پنجشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴

اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی-اسلامی از نظر سینماگران -بخش سوم

بال و پر دادن به فضای مجازی و بزرگ کردن برخی شبه هنرمندان و ساختن قهرمانان دروغین باعث بی بندوباری فرهنگی شده است

فروزش-غزالی-قوی تن-سپاه منصور

سینماپرس: همزمان با نوروز ۱۳۹۸ تعدادی از هنرمندان مطرح سینما، تلویزیون و تئاتر کشور با انتقاد شدید از مسئولان فرهنگی تأکید کردند: بال و پر دادن به فضای مجازی و بزرگ کردن برخی شبه هنرمندان و ساختن قهرمانان دروغین باعث بی بندوباری فرهنگی در سطح کشور شده است؛ ما سال ها است دچار غرب زدگی شده ایم و این اتفاق به سرعت در جامعه اپیدمی شده است.

به گزارش سینماپرس پاسداشت آیین های کهن و ارزشمند ایرانی- اسلامی از دیرباز در کشورمان به عنوان یک سنت پسندیده قابل احترام مردم بوده است. از گرامی داشت یاد ائمه معصومین (ع) و عزاداری برای آن ها تا آیین های مذهبی و ملی دیگری همچون اعیاد اسلامی، نوروز، شب یلدا و... همگی نشان از پویایی فرهنگ ناب ایرانی دارد که با فرهنگ اسلامی درآمیخته شده و در هر برهه ای از زمان تلألو خاصی یافته است.

اینک همزمان با نوروز ۱۳۹۸ و آغاز فصل بهار از برخی هنرمندان سرشناس سینما، تلویزیون و تئاتر کشور در خصوص اهمیت پرداختن به موضوعات آیینی و سنتی در سینما، تلویزیون و عرصه هنرهای نمایشی سوأل کرده ایم که قطعاً خواندن نطرات آن ها برای شما مخاطبان گرامی خالی از لطف نخواهد بود.

در بخش دوم این مجموعه گفتگوها که  در ۳ بخش مجزا منتشر می شود با ۴ هنرمند برجسته کشور آقایان: ابراهیم فروزش، عباس غزالی و علی قوی تن و خانم: فریده سپاه منصور به گفتگو نشستیم که ماحصل نظرات آن ها در ذیل درج شده است.

*****************

ابراهیم فروزش کارگردان پیشکسوت سینما با تأکید بر اینکه کشور ما سرشار از آیین های کهن، فرهنگ اصیل و تمدن است اظهار داشت: ما از دیرباز همیشه به تاریخ و تمدن و فرهنگ کشورمان بالیده ایم اما متأسفانه طی سال های اخیر شاهد هستیم بسیاری از آیین ها به فراموشی سپرده شده اند و آسیب بسیار جدی به زبان و ادبیات فولکلور ما وارد شده، سنت ها نادیده گرفته می شوند و فرهنگ وارداتی مورد توجه بخشی از جامعه مان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با کمال تأسف باید بگویم ما سال ها است دچار غرب زدگی شده ایم و این اتفاق به سرعت در جامعه اپیدمی شده است به نحوی که بسیاری از آیین های ملی و سنتی و تاریخی و مذهبی مان را نادیده می گیریم اما به سمت آیین ها و فرهنگی حرکت می کنیم که هیچ سنخیت و قرابتی با ما ندارد.

کارگردان فیلم سینمایی «زمانی برای دوست داشتن» خاطرنشان کرد: این وظیفه یکایک متولیان فرهنگی کشور است که با تدبیر، درایت، دغدغه مندی و آینده نگری به این مسائل توجه کنند و اجازه ندهند بیش از این هویت تاریخی و ملی و دینی و کهن ما دچار خدشه شود؛ آرزوی بنده این است که یک روز در کشورمان شاهد باشم که همه مردم و به خصوص نسل جوان جامعه با هوشیاری و دغدغه مندی همه آیین های ملی و کهن مان را پاس می دارند.

عباس غزالی بازیگر پرآوازه سینما و تلویزیون نیز با تأکید بر اینکه ضرورت پاسداشت آیین های ایرانی-اسلامی به شدت در جامعه احساس می شود اظهار داشت: پرداختن به این مسأله بسیار ضروری است و بنده معتقدم ما در این زمینه دچار کم کاری زیادی بوده ایم.

وی تأکید کرد: بی توجهی به فرهنگ و آیین های کهن باعث می شود جامعه و فرهنگ کشور به مرور دچار آسیب شود و سنت ها از بین بروند؛ ما امروزه اغلب با برخی اتفاقاتی در سطح جامعه روبرو هستیم که از فرهنگ ما به دور است اما مسئولان ذیربط بی توجه به این پدیده خطرناک توجهی برای احیای ارزش ها و آیین های کهن انجام نمی دهند.

بازیگر سریال تلویزیونی «وضعیت سفید» با بیان اینکه سینما، تلویزیون، تئاتر و سایر حوزه های فرهنگی و هنری باید با تمام توان در پی ترویج و احیای آیین های کهن باشند متذکر شد: ما باید به صورت ویژه به این مسأله بپردازیم؛ این مایه تأسف است که نسل امروز در کشور ما کمتر توجهی به آیین های ایرانی-اسلامی دارد. بنده معتقدم بال و پر دادن به فضای مجازی و ساختن قهرمانان دروغین برای نسل امروز باعث این اتفاق شده و ما به نوعی با بی بند و باری فرهنگی در سطح جامعه روبرو شده ایم.

این سینماگر تصریح کرد: ما امروزه از ریشه های اصیل و قدیمی خود فاصله گرفته ایم و این مسئولان و متولیان فرهنگی هستند که باید به داد برسند و اجازه ندهند بیش از آنچه شاهد هستیم فرهنگ اصیل مان دچار خدشه شود؛ ما امروزه شاهد اتفاقاتی هستیم که هیچ قرابتی با فرهنگ ما، ارزش های ما، آرمان های ما، اهداف ما، نیاکان ما، دین ما و... ندارند و این باعث افسوس است.

غزالی در خاتمه این گفتگو افزود: یکی از اتفاقات ناراحت کننده در حوزه فرهنگی کشور ما این است که برخی آدم های بی هنر خود را هنرمند می پندارند و در همین فضای مجازی برای خود با اظهارنظرهای عجیب و غریب طرفدار جذب می کنند و من شخصاً همیشه در تعجب هستم که چطور به این آدم ها بها داده می شود، چرا تریبون در اختیار آن ها گذاشته می شود و چرا جلوی کار و فعالیت شان را نمی گیرند! ما حتی با پدیده هایی عجیب تر هم مواجه شده ایم مانند اینکه شخصی به واسطه اینکه شبیه به یک فرد معروف است برای خود تشکیلاتی درست می کند و هیچ کس هم نیست که جلوی رفتارهای غلط آن ها را بگیرد.

علی قوی تن کارگردان سینما نیز توجه به آیین های ایرانی-اسلامی را بسیار ضروری برشمرد و اظهار داشت: این وظیفه یکایک هنرمندان و متولیان فرهنگی است که آیین ها و فرهنگ اصیل و ناب ایرانی-اسلامی را زنده نگاه دارند و اجازه ندهند فرهنگ بیگانه وارد زندگی مردم شود.

وی ادامه داد: ما اگر توجه ویژه ای به فرهنگ و آیین ها و سنت های خود داشته باشیم به دلیل گستردگی ابعاد موضوعی آن و جذابیت های فراوان تاریخی و دینی شان می توانیم این فرهنگ ها را به جهانیان بشناسانیم و ما باشیم که فرهنگ خود را به دنیا صادر می کنیم! اما متأسفانه امروزه مایه شرمساری است که فرهنگ وارداتی غربی در سطح کشور ما رواج پیدا کرده و بسیاری از جوانان ما درگیر این فرهنگ شده اند.

فریده سپاه منصور بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور نیز با انتقاد شدید از ترویج فرهنگ وارداتی در سطح کشور و بی توجهی مسئولان به این اتفاقات ناراحت کننده اظهار داشت: یکی از پدیده هایی که واقعاً باعث پریشان احوالی من می شود این است که چرا ما سنت ها و آیین های کهن خود را نادیده می گیریم اما از سنت های غربی ها استقبال می کنیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال من نمی دانم چرا ما باید روز «ولنتاین» غربی ها را جشن بگیریم اما اصلاً هیچ شناختی از جشن دوستی که یکی از آیین های کهن کشور خودمان است نداشته باشیم؟ آیا این اتفاق دلیل دیگری به جز بی دغدغگی مسئولان فرهنگی دارد؟

بازیگر فیلم سینمایی «مهمان مامان» خاطرنشان کرد: متأسفانه ما را مصرف گرا بار آورده اند، غربی ها همیشه ما را تحقیر کرده اند و ما هم دنباله روی فرهنگ شان شده ایم! این اتفاق مایه شرمساری است که ما فکر می کنیم همه چیز غربی ها خوب است و اصلاً به کشور خود بی توجهیم!

سپاه منصور با بیان اینکه ما نیاز به مکانی مانند فرهنگستان زبان و ادب فارسی داریم تا روش ما را در زندگی اصلاح کند تصریح کرد: فرهنگستان زبان و ادب فارسی از سال ها قبل واژگان خارجی را از زبان فارسی حذف و معادل سازی های خوب و قابل توجهی را انجام داد و همین باعث شد تا جامعه کم کم عادت کند که درست حرف بزند؛ به عنوان مثال امروزه اغلب افراد جامعه به جای واژه «اس ام اس» از معادل فارسی شده آن یعنی «پیامک» استفاده می کنند؛ حالا این اتفاق باید توسط نهادی دیگر هم صورت بگیرد و بیاید آیین ها و فرهنگ کهن و ملی و باورهای دینی و ارزشی مان را به ما یادآوری کند و ما را با دلیل و برهان از فرهنگ وارداتی غربی منصرف سازد و این اتفاق وظیفه مسئولان فرهنگی و هنری کشور است.

این سینماگر تأکید کرد: رادیو، تلویزیون، سینما، تئاتر، کتاب، شعر و موسیقی و ادبیات می توانند در این راستا گام اساسی برداند اظهار داشت: ما نیازمند تدبیری ویژه از سوی مسئولان فرهنگی و ایجاد و تدوین یک قانون لازم الاجرا هستیم تا تمامی عرصه های فرهنگی و هنری کشور را ملزم به پاسداشت و معرفی آیین های ایرانی-اسلامی کنند. برای این اتفاق نیاز به مدیرانی دغدغه مند و جسور داریم که امیدوارم پیدا شوند و این کار را به ثمر برسانند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.