یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۰

از سوی عماد افروغ صورت گرفت؛

تشریح نحوه انتخاب چهره‌های سال برنامه «فرمول یک»

عماد افروغ

سینماپرس: عماد افروغ یکی از اعضای هیئت انتخاب چهره برتر سال ۹۷ در برنامه «فرمول یک» چگونگی انتخاب نامزدهای این انتخاب را تشریح کرد.

به گزارش سینماپرس، عماد افروغ جامعه شناس و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم یکی از اعضای هیئت انتخاب کاندیدای نهایی چهره برتر سال ۹۷ از سوی برنامه «فرمول یک» است که در انتخاب نفرات نهایی نقش دارد و به ۱۰ گزینه پیشنهادی خود برای انتخاب چهره سال رأی داد.

افروغ درباره این طرح و حضورش به عنوان عضوی از داوران گزینش نهایی نفرات، گفت: پس از آنکه با کلیت طرح برنامه «فرمول یک» آشنا شدم، لیستی در اختیارم قرار گرفت که باید از بین آن‌ها به گزینه‌هایی که به نظرم شایسته‌تر بودند، رأی می‌دادم. تمام تلاش من این بود که از بین ۴۰ اسمی که در اختیار داشتم، به گونه‌ای دست به انتخاب بزنم که نهایت جامع‌نگری را در آن به کار گیرم و صرفاً رویکرد آکادمیک، مدرک‌گرا و تجربه محور نداشته باشم.

وی درباره اولویت‌های خود در انتخاب‌هایش تاکید کرد: رویکرد من بیشتر نگاهی مردمی داشت. در واقع به دلیل اینکه انتخاب‌ها از دل مردم بودند و کلیشه‌های قدیمی در انتخاب چهره لحاظ نشده بود، بسیار برانگیخته شدم تا حتماً در این داوری حضور پیدا کرده و در چرخه آزمایش و انتخاب قرار گیرم.

این استاد جامعه‌شناسی در ادامه اظهار کرد: تلاش من این بود که به عملکرد این نفرات از منظر میزان مهارت، مردمی بودن، نوع‌دوستی و گذشت نگاه کنم و مقایسه کنم که چه افرادی توانسته‌اند تمامی این فاکتورها را در اقدامات خود به کار ببرند و جز به کمک به هم نوع خود انگیزه‌ای در سر نداشته باشند.

افروغ با اشاره به معیارهای انتخاب افراد بیان کرد: یکی از فاکتورهای تعیین‌کننده برای من اقدامات این افراد بود و اینکه کدامیک از این اقدامات ضرورت جامعه امروز ایران است. در واقع من به نوعی دنبال تک درختی در بیابان بودم که با شرایط خشکسالی بیابان هم بتواند رویش خوبی داشته و مفید باشد.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی درباره اینکه از بین افراد راه‌یافته به جمع ۱۱ نفر برتر، کدام شخص توانست بیشتر او را تحت تأثیر قرار دهد، گفت: در بین این نفرات یک قاضی بود که به جای حکم حبس احکام دیگری می‌داد که موجب یک اتفاق خوب در جامعه می‌شود. این قاضی به شدت مورد تحسین است زیرا به خوبی درک کرده که حبس به عنوان مجازات به همراه خود عوارض جبران ناپذیری دارد. این قاضی با بینش عمیق خود نشان داد که کاملاً متوجه است که جامعه بیشتر به چه چیزی نیاز دارد. او می‌داند که جرم نه یک پدیده فردی که یک پدیده کاملاً اجتماعی است و نیاز به نگاه اجتماعی نیز دارد، همین بینش عمیق از سوی این قاضی موجب شد من به او رأی بدهم.

افروغ در پایان با بیان این مطلب که پررنگ کردن افراد معمولی اما تأثیرگذار در جامعه موجب بروز اتفاقات خوب خواهد شد، عنوان کرد: وقتی فردی با اقدامی پسندیده مورد تأیید جامعه قرار می‌گیرد و علاوه بر تأیید، تشویق نیز می‌شود یعنی مردم ایران همچنان به خوبی، نیکی، بشردوستی و کمک به هم نوع بیش از هر چیزی بها می‌دهند و کاملاً آمادگی این را دارند که افراد شریف و تأثیرگذار و خیر کشورشان را بشناسند.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.