چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۸

متهم دادگاه میکونوس در «شب روایت» عنوان کرد:

قاضی مجبور شد من را محکوم کند تا بتوانند ماجرا را به ایران ربط دهند

«شب روایت»

سینماپرس: «شب روایت» در بیست و یکمین نشست خود به بازخوانی پرونده میکونوس پرداخت. مسعود دیانی در بخش گفتگوی این برنامه میزبان کاظم دارابی، متهم دادگاه میکونوس بود.

به گزارش سینماپرس، در بخش اول و در میز لذت نقد کوروش علیانی به مبحث «روایت و هویت جمعی» پرداخت.

علیانی اظهار داشت: ویژگی های یک روایت تک تک می آیند و در ذهن جمعی شکل می گیرند و بعد از تجمیع شدن یکی از آنها مبنا می شود و بقیه حول محور آن ساختار را تشکیل می دهند و اینگونه هویت فرد، نهاد و یا سازمان در ذهن اجتماع تشکیل می شود. برای رسیدن به هویت از یک روایت، آن روایت باید مورد قضاوت قرار بگیرد. مثلا از دیدن تصویری اینگونه قضاوت کنیم که شخصی عجول است. این قضاوت معمولا ناآگاهانه، غیر اختیاری و غیر ارادی اما شخصی است.

در بخش گفتگو دارابی در ابتدا ضمن تشکر از محسن کاظمی نویسنده ی کتاب خاطراتش «نقاشی قهوه خانه» گفت: این کتاب حدود ۱۱ سال طول کشید تا به نتیجه و چاپ رسید.

دارابی گفت: من اوایل انقلاب یک ایرانی در آلمان بودم که همسر و فرزند داشتم، دانشجو بودم و کار می کردم. آن زمان همه گروه ها خط و خطوط خود را مشخص می کردند. من هم به عنوان یک بچه مسلمان خودم را موظف می دانستم در همه سالگرد انقلاب ها یا روز قدس و یا مراسم اینچنینی شرکت کنم. من به عنوان آدمی که این فعالیت های فرهنگی، سیاسی را انجام می دادم برای ماموران امنیتی آلمان شناخته شده بودم.

برای هیچ کدام از اتهاماتی که به من زدند سندیتی در کار نبود
دارابی در تحلیل خود از ماجرای میکونوس گفت: من به عنوان آدمی که هیچ اطلاعاتی در مورد این عملیات نداشته ام و ندارم نمی توانم بگویم چه کسی این را انجام داده است. تنها ایرانی که در آن اتفاق دستگیر شد من بودم. ضد انقلاب خارج نشین که به عناوین مختلف دنبال ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی است، اپوزوسیون تمام اروپا را جمع کردند تا به هر وسیله ای شده در این محکمه اسمی از نظام جمهوری اسلامی ایران بیاورند. در حکم من نوشتند که من عضو سپاه قدس، عضو وزارت اطلاعات، عضو حزب الله لبنان و عضو انجمن اسلامی در اروپا هستم. چگون ممکن است آدمی مثل من عضو این ۴ تشکیلات مهم باشد؟ تنها حرف راستشان این بود که من عضو اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا بودم. برای هیچ کدام از اتهاماتی که به من زدند سندیتی در کار نبود. یکی از وکلایم به من گفت این دادگاه ها سیاسی هستند و قاضی مجبور است تو را محکوم کند تا بتوانند ماجرا را به ایران ربط دهند.

هیچ تشکیلات و ارگان حکومتی در نوشتن این کتاب به ما کمک نکرد
وی در مورد کتاب مربوط به خاطراتش گفت: در این ۱۰ سالی که من و آقای کاظمی روی این کتاب کار می کردیم، هیچ تشکیلات و ارگان حکومتی در این مملکت نه به ما کمک کرد و نه گفتند این را بنویس و آن را ننویس.

دارابی با انتقاد از سکوت رسانه ای و حکومتی در مورد ماجرای خود گفت: من نمی دانم چرا آن زمان ماجرای من با سکوت در داخل کشور روبرو شد. اگر آن موقع محکم پای این قضیه ایستاده بودند، شرایط بهتر می شد.

وی در مورد مدت زمان حبسش توضیح داد: من ۵ سال در انفرادی بودم و در این مدت سعی کردم با کتاب خواندن و ورزش کردن خود را سرپا نگه دارم. البته سال اول خیلی به من سخت گذشت و وزن زیادی از دست دادم.

دارابی در انتها بیان کرد: این کتاب بر اساس مستندات است و هر جا نیاز باشد و در مورد هر سوالی بنده پاسخگو خواهم بود.

«شب روایت» چهارمین شب از «شب های هنر» و با محوریت ادبیات داستانی و روایت، به تهیه کنندگی حسین شاهمرادی، هر سه شنبه شب ساعت ۲۳ به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.