جمعه ۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸

احضار کطولحو در بازار نشر

گزیده‌داستان‌های مخوف لاوکرفت چاپ شد

کتاب کطلحو

سینماپرس: کتاب «احضار کطولحو» نوشته هاروارد فیلیپس لاوکرفت با ترجمه پیمان اسماعیلیان توسط نشر پیدایش منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش سینماپرس، کتاب «احضار کطولحو» نوشته هاروارد فیلیپس لاوکرفت به‌تازگی با ترجمه پیمان اسماعیلیان توسط نشر پیدایش منتشر و راهی بازار نشر شد. این کتاب که در مجموعه «کلاسیک‌های خواندنی» این ناشر چاپ شده، گزیده‌داستان‌هایی از این نویسنده را با انتخاب و بازگردانی اسماعیلیان در بر می‌گیرد.

نشان بارز نوشته‌ها و داستان‌های هاروارد فیلیپس لاوکرفت، وحشت کیهانی است؛ این احساس که حیات روزمره چیزی جز پوسته‌ای نازک و پوشاننده واقعیتی چنان بیگانه و هولناک و مطلق است که در مقایسه موجب هلاک یا ویرانی عقل هر فرد عادی خواهد شد. مضامین اصلی در قصه‌های این نویسنده را می‌توان در این عناوین خلاصه کرد: - ضدانسان‌مرکزانگاری و انسان‌گریزی عام - مجذوبیت تام به امعا و احشا و گرایش خاص به توصیف مواد نیمه‌ژلاتینی ولیزابه‌ای - سبک نگارش قدیمی - درماندگی و ناامیدی قهرمانان داستان و در صورت پیروزی، تنها دادن تلفات و هزینه‌های سنگین و به طور موقت - پرسش‌های بی‌پاسخ و عدم درک واقعیت - شکنندگی و آسیب‌پذیری عقلی قهرمانان در قبال پدیده‌ها.

این نویسنده در سال ۱۸۹۰ در پراویدنس رود آیلند متولد شد و همواره حس می‌کرد فرزند زمانه‌ای که در آن زندگی می‌کند، نیست. او در سال ۱۹۳۷ در سن ۴۶ سالگی درگذشت.  لاوکرفت به شدت تحت تأثیر داستان‌های ادگار آلن‌پو بود که سبکش در بسیاری از داستان‌های لاوکرفت دیده می‌شود.

هرکدام از داستان‌های کتاب «احضار کطولحو»، پیش از متن‌شان یک مقدمه کوتاه دارند که درباره تاریخچه پیدایش آن‌هاست. عناوین داستان‌های چاپ‌شده در این کتاب به این ترتیب است: دعجون، وحشت در کمین، رنگی از فضا، سلفیس،  خرموش‌های دیوار،  نیارلات‌هوتپ، ظلمت‌نشین، احضار کطولحو، موسیقی اریک‌زان، غریبه، موجود پشت درگاه.

داستان‌های این کتاب و آثاری که این نویسنده نوشته، به‌عنوان اسرارآمیزترین و مخوف‌ترین جهان‌ها شناخته می‌شوند.

در قسمتی از داستان «احضار کطولحو» از این کتاب می‌خوانیم:

بالای تمام این حروف هیروگلیفی، تصویری آشکارا با نیت نگاره‌ای قرار داشت، هرچند که اجرای امپرسیونیستی آن نگاره اجازه درک روشنی از ماهیتش را از بیننده سلب می‌کرد. به نظر می‌رسید تصویر نوعی هیولا باشد، یا شاید نمادی از یک هیولا که تصورش تنها از پنداره‌های ذهنی بیمار برمی‌آمد. اگر بگویم از دید قوه تخیل به نسبت سرشارم تصویری همزمان از یک اختاپوس، یک اژدها و یک کاریکاتور از انسان بود، در حق آن موجود خیانتی روا نکرده‌ام. سری گوشتی و شاخک‌دار بنشسته بر بدنی غریب و فلس‌دار با بال‌هایی ابتدایی؛ اما آنچه ترسناکش می‌ساخت نمای کلی تصویر بود. در پس‌زمینه هیولا نیز نوعی بنای غول‌آسا به چشم می‌خورد.

نوشته‌های همراه این شیء غریب، صرف‌نظر از بریده‌های جراید، مربوط به آخرین و جدیدترین مکتوبات پروفسور می‌شد؛ و فاقد هرگونه تظاهر و خودنمایی در سبک ادبی بود. آنچه به عنوان سند اصلی قابل شناسایی بود عنوان «کیش کطولحو» داشت و حروفش را با دقت و تفکیک کامل یادداشت کرده بود که موجب خطای قرائتی در چنان واژه ناشناخته‌ای نشود. دست‌نوشته به دو بخش مجزا تقسیم شده بود، عنوان بخش اول این بود: «۱۹۲۵ - رویاسازی‌های اچ. اِی.  ویلکاکس، شماره ۷ خیابان تامس،  پراویدنس،  ر. آ» و بخش دوم: «روایت بازرس جان آر.  لگراس به نشانی شماره ۱۲۱ خیابان باین‌ویل،  نیو اورلینز، لوئیزیانا در سال ۱۹۰۸ ای.  ای.  س.  ملاقات - یادداشت‌های مربوطه و حساب پروفسور وب». باقی دست‌نوشته‌ها همگی یادداشت‌هایی مختصر بودند، برخی روایت رویاهای غریب افراد مختلف، و برخی نقل‌قول‌هایی از کتب عرفانی و مجلات (به ویژه اثر اسکالت - الیوت، آتلانتیس و لموریای گمشده)، و باقی اظهاراتی در باب انجمن‌های سرّی بسیار دیرپا و کیش‌های پنهانی با ارجاعاتی به متون مرجع اسطوره‌شناسی مانند ترکه زرین اثرفریبزر و کیش ساحرگان در اروپای غربی اثر دوشیزه ماری. بریده‌های جراید نیز مختص بیماری‌های روانی حاد و ضلالت‌ها و شیدایی‌های دسته‌جمعی در بهار ۱۹۲۵ بود.

نیمه نخست سند اصلی داستانی بس غریب را بازگو می‌کرد. برحسب ظاهر در روز نخست مارس ۱۹۲۵ جوانی سیه‌چرده با ظاهری عصبی و هیجان‌زده همراه با همان کتیبه گِلی که در آن هنگام هنوز کاملاً خیس و تازه نشان می‌داد نزد پروفسور می‌آید...

این کتاب با ۳۸۴ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۴۵ هزار تومان منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.