چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹

وظیفه سینما و تلویزیون در خصوص «رونق تولید»/۵

حر: باید تولید در هر زمینه ای از انحصار خارج شود/ آثاری که امروز در سینماهای کشور نمایش داده می شود عواقب مخرب فرهنگی و اجتماعی دارند

اکبر حر

سینماپرس: اکبر حر کارگردان سینما در پی نامگذاری سال ۹۸ به عنوان «رونق تولید» گفت: «رونق تولید» از نظر مقام معظم رهبری به این معنا است که باید تولید در هر زمینه ای از انحصار خارج شود اما متأسفانه ما امروزه شاهد هستیم که در سینما و تلویزیون همه چیز به صورت انحصاری شده و بسیاری از افراد امکان حضور، تولید و فعالیت ندارند.

کارگردان فیلم سینمایی «شمارش معکوس» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در تلویزیون لیست خاصی مربوط به تهیه کنندگان وجود دارد که در میان آن لیست اسامی برخی مدیران سابق و یا شاغل سازمان صدا و سیما دیده می شود و فقط این افراد هستند که امکان و اجازه کار و فعالیت دارند؛ در سینما هم مشکل بسیار پیچیده تر و بیشتر از تلویزیون است و متأسفانه بسیاری از هنرمندان به ویژه هنرمندان دغدغه مند در حوزه مسائل ارزشی و استراتژیک امکان کار و فعالیت ندارند.

وی ادامه داد: همین اتفاق باعث شده تا ما تنوع موضوع و سوژه و ژانر در سینما نداشته باشیم؛ سینمای ما انحصاراً یا در اختیار کمدی های مبتذل است که محتوای خوبی ندارند و یا در اختیار فیلم های به اصطلاح اجتماعی سرشار از تلخی و سیاهی!؛ این در حالی است که ما در سینما نیازمند تولیدات فراوانی در حوزه های دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، مقاومت اسلامی، سبک زندگی ایرانی-اسلامی، خانواده و آسیب های اجتماعی، تاریخی و سیاسی و... هستیم.

حر خاطرنشان کرد: از آنجا که مدتی است در سینمای ایران چند سینمادار، تهیه کننده، فیلمنامه نویس و کارگردان تعیین کننده سرنوشت هنرهفتم شده اند، آثار به سمتی رفته که ذائقه مردم را به شدت دچار تنزل کرده است. البته بنده یقین دارم که به زودی مردم از این وضعیت دلزده می شوند و دیگر قطعاً به سمت این گونه فیلم ها نخواهند رفت چرا که یواش یواش جامعه به این باور رسیده آثاری که امروز در سینماهای کشور نمایش داده می شود عواقب مخرب فرهنگی و اجتماعی دارند و همین امروز هم بسیاری از خانواده ها به همین علت از سینما فراری شده اند.

کارگردان فیلم سینمایی «ما ایستاده ایم» با تأکید بر اینکه ما امروزه دچار نوعی وادادگی و انفعال در سینمای کشور شده ایم اظهار داشت: اگر این وادادگی تعمدی باشد که خیانت به کشور محسوب می شود. ما در عرصه اتفاقات سیاسی و اجتماعی موضوعات ارزشمندی داریم که سینما موظف است با تولید آثار شاخص و درخشان از این موضوعات بهره برداری های به موقع و درست کند.

وی یادآور شد: ما نباید فرمایشات پیشین مقام معظم رهبری در خصوص جنگ نرم و نفوذ فرهنگی دشمن را از یاد ببریم؛ متأسفانه بسیاری از مدیران و مسئولان سینمایی کشور گویا این مسأله را شوخی فرض کرده اند و به همین علت است که اینطور سینما را منفعلانه به پیش می برند. ما باید بدانیم دشمن در عرصه جنگ نرم بدون شلیک حتی یک گلوله فرهنگ و ذائقه ها و خواسته های یک ملت را تغییر می دهد. ما امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند مدیران و هنرمندانی با درایت و با بصیرت هستیم.

این سینماگر تأکید کرد: دشمن امروزه تمرکز اصلی اش در عرصه فرهنگی و به خصوص سینمای ایران است اما متأسفانه فضای شبه روشنفکری که سینمای کشور را احاطه کرده این موضوع را باور ندارد و اجازه نمی دهد تا هنرمندان انقلابی و متعهد به آرمان های نظام و انقلاب اسلامی در مقابل دشمنان قد علم کرده و تولیدات ارزشمندی در سینمای کشور داشته باشند که به دشمنان این آب و خاک تو دهنی بزند.

حر در خاتمه این گفتگو افزود: ما باید بدانیم و آگاه باشیم که بیکاری نیروهای انقلابی بسیار اتفاق نامبارکی است؛ همه چیز باید به طور طبیعی و معقول سرجای خودش باشد و بنده امیدوارم در سالی که با درایت و تدبیر مقام معظم رهبری سال «رونق تولید» نامگذاری شده ما بتوانیم شاهد حضور و فعالیت یکایک نیروهای انقلابی و متعهد در سینمای کشور باشیم و در پایان سال ۹۸ با انبوهی از فیلم های ارزشی و استراتژیک در سینما مواجه باشیم که این هنرمندان آن ها را تولید کرده اند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.