سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳

وظیفه سینما و تلویزیون در خصوص «رونق تولید»/۱۰

عنقا: مسئولان سینما باید چرخه پخش و اکران را گسترش دهند/ در تلویزیون با حجم گسترده ای از آثار بی کیفیت روبرو هستیم

حامد عنقا در نشست خبری سریال «تنهایی لیلا»

سینماپرس: حامد عنقا فیلمنامه نویس و تهیه کننده سینما و تلویزیون در پی نامگذاری سال ۹۸ به عنوان «رونق تولید» گفت: آنچه حضرت آقا در خصوص مبحث مهم رونق تولید فرمودند در حوزه سینما و تلویزیون نسبت به سایر حوزه ها تا حدودی تفاوت دارد چرا که ما در این ۲ رسانه مهم و تأثیرگذار بعضا با تولیدات کمی زیادی روبرو هستیم اما کیفیتی وجود ندارد.

دبیر سابق کارگروه هنر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این وظیفه متولیان سینمایی است که بستری برای رونق عرضه محصولات سینمایی فراهم نمایند. ما نباید فراموش کنیم که میزان تولیدی که در سینما داریم بعضا بالاتر از ظرفیت اکران مان است از این رو متولیان باید تلاش کنند تا با بسترسازی مناسب در راستای منافع جمعی و عدالت طلبانه چرخه پخش و عرضه را گسترش دهند.

وی ادامه داد: تولید را می توان به پخش خصوصی واگذار کرد اما آنچه که مسئولان دولتی باید نسبت به آن اهتمام ویژه تری داشته باشند مبحث چگونگی عرضه آثار سینمایی است که طی سال های اخیر به خصوص با اعتراضات زیادی از سوی صاحبان آثار روبرو بوده است.

عنقا خاطرنشان کرد: هر تولیدی در سینما نیاز به اکران دارد و برای اینکه سرمایه ها بتوانند درست گردش پیدا کنند ما نیازمند این رخداد هستیم؛ ما نباید فراموش کنیم اگر چرخه اقتصادی در سینما درست باشد دیگر این هنر-صنعت جایی برای جولان دادن سرمایه های مشکوک نخواهد بود و حتی ما نیاز به سرمایه گذاری دولتی هم نخواهیم داشت. ما باید به این نقطه برسیم که تولید در سینما را به دست بخش خصوصی بسپاریم و وزارت ارشاد تنها وظیفه هدایت گری و نظارت داشته باشد و اگر این اتفاق رخ بدهد ما قطعا با فیلم های دارای مشکلات کمتر روبرو خواهیم شد.

این هنرمند در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه وضعیت تلویزیون نسبت به سینما تفاوت های بیشتری دارد اظهار داشت: تلویزیون هم تولیدکننده است، هم پخش کننده و هم سرمایه گذار از این رو نمی توان آن را با سینما در یک سطح مورد بررسی قرار داد.

نویسنده و تهیه کننده سریال تلویزیونی «پدر» در همین راستا افزود: تلویزیون طی سال های اخیر در سریال سازی رشد کمی خوبی داشته و ما شاهد بالارفتن خجم تولیدات بوده ایم و مبحث رونق تولید از جمله مباحث مهمی است که در سازمان صدا و سیما به صورت جدی پیگیری می شود اما متأسفانه ما به اصطلاح از آن طرف بام افتاده ایم و در سازمان صدا و سیما با خطر جدی تری روبرو شده ایم چرا که در تلویزیون با حجم گسترده ای از آثار بی کیفیت روبرو هستیم.

وی ادامه داد: سال ها قبل هم تلویزیون وضعیت مشابهی را تجربه کرده بود، ما با تولیدات بسیار اما بی کیفیت روبرو بودیم و دوباره هم به این وادی تنزل کرده ایم؛ بنده معتقدم رسانه ملی باید دنبال ارتقای کیفی آثار خود باشد. این ارتقای کیفی با وجود شوراهای متعدد هم درست نمی شود. تجربه شخصی بنده این است که هر وقت قدرت شوراها در سازمان صدا و سیما زیاد شد سطح کیفی آثار به شدت تنزل پیدا کرد از این رو امیدوارم مسئولان ترتیبی اتخاذ کنند تا دیگر شاهد نزول و افول بیشتر کیفی محصولات نباشیم.

عنقا در خاتمه این گفتگو افزود: مراد بنده از این اظهارات این است که رونق تولید را تنها به کمیت نمی توان خلاصه کرد و ما باید تدبیری برای رونق کیفی محصولات فرهنگی مان در سینما و تلویزیون داشته باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.