دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶

جایگاه مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری/۴

تجار: یکی از دلایل افت آثار سینمایی و تلویزیونی فقدان مطالعه در میان دست اندرکاران شان است

راضیه تجار

سینماپرس: راضیه تجار نویسنده مطرح و مدرس خانه داستان فرهنگسرای انقلاب همزمان با برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در رابطه با ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری گفت: هنرمندان برای تکامل خود و آثار هنری که تولید می کنند نیاز به مطالعه در همه زمینه ها دارند، در غیر این صورت هنر آن ها ناقص و عقیم می ماند و مردم هیچ استقبالی از آثار آن ها به عمل نخواهند آورد.

عضو هیأت موسسه انجمن قلم ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مطالعه برای همه افراد جامعه امری ضروری است در این میان هنرمندان به عنوان افرادی که چشم مردم به آن ها است و می توانند الگوی رفتاری جامعه محسوب شوند قطعاً نیاز به مطالعه بیشتر دارند. یک هنرمند باید در زمینه های ادبیات، روانشناسی و جامعه شناسی مطالعات جدی و عمیق داشته باشد البته بنده به عنوان یک نویسنده توصیه جدی ام این است که هنرمندان بیشتر روی ادبیات تمرکز کنند چرا لازمه کار آن ها آگاهی از ادبیات است اما سایر کتاب های دیگر در حوزه های مختلف نیز می تواند مانند رنگین کمان دانش آن ها را تکامل بخشد.

وی ادامه داد: واضح و مبرهن است که مطالعه یکی از پایه های رشد هنرمند است؛ یک هنرمند تا ورودی مناسب نداشته باشد نمی تواند خروجی قابل قبولی از خود ارائه کند. هنرمند باید با مطالعه میزان دانش و ذوق خود را پرورش دهد تا دچار رخوت و سکون نشود. یک هنرمند باید دانش خود را در زمینه های مختلف عمق ببخشد و هرگز دچار ایستایی نشود، همه این ها با مطالعه امکان پذیر است و اگر هنرمندی مطالعه نکند نمی تواند به این مهم دست یابد.

تجار در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه یکی از دلایل افت آثار سینمایی و تلویزیونی فقدان مطالعه در میان دست اندرکاران شان است اظهار داشت: متأسفانه همانطور که سرانه مطالعه در کشور ما بسیار پایین است هنرمندان هم به جرگه افراد فاقد مطالعه پیوسته اند و بدون آگاهی و دانش و تحقیق و پژوهش جدی و ضروری مبادرت به تولید آثاری می کنند که با نیازهای مردم همخوانی ندارد و مردم استقبالی از آن نمی کنند.

این نویسنده خاطرنشان کرد: یک هنرمند نیازمند آن است تا اثرش توسط مخاطبان کشف شود و از این رو باید با مطالعات جدی در حوزه های مختلف به ویژه حوزه های جامعه شناسی و روانشناسی وسعت دید خود را عمق ببخشد. من امیدوارم هنرمندان ما دست از نگاه باری به هر جهت خود بردارند و سعی کنند مطالعه را بخشی از زندگی خود کرده و با این کار به آثار خود عمق و غنا ببخشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.