دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۳

زیلکه بوئر در کارگاه طراحی صحنه:

زمان خلاقیت «قبل از شروع فیلم» است

زیلکه بوئر در کارگاه طراحی صحنه

سینماپرس: زیلکه بوئر در کارگاه تخصصی طراحی صحنه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، بیان کرد: قبل از شروع فیلم باید خلاقیت داشت چون زمان تولید نمی شود زمانی برای فکر کردن روی طراحی ها صرف کرد.

به گزارش سینماپرس، کارگاه تخصصی طراحی صحنه زیلکه بوئر فیلمساز آلمانی شامگاه یکشنبه اول اردیبهشت ماه در سالن شماره ۲ پردیس چارسو محل برپایی سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد.
این طراح صحنه ابتدا در معرفی خود با اشاره به اینکه کارش را با طراحی داخلی شروع کرده است، گفت: سال ۹۸ اولین طراحی صحنه ام را در سینما انجام دادم و در این سال ها با کارگردان هایی چون کریس کراس «Chris Kraus»، فلورین هنکل وان دونرسمارخ «Florian Henckel von Donnersmarck» و فئو آلاداگ «feo aladag» بیشتر کار کرده ام.
وی سپس با نمایش تصاویری از صحنه پردازی فیلم «هرگز رویت را برنگردان» جزییاتی را روی هر عکس بیان کرد؛ تصاویری مانند بیمارستان بمباران شده و خانه هایی که بر اثر جنگ به تلی از خاک تبدیل شده اند و یا هواپیمایی که سقوط کرده است.
«خاطرات پل» به کارگردانی کریس کراس دومین اثری بود که بوئر تصاویری از صحنه پردازی آن را به نمایش گذاشت و درباره آن گفت: داستان این فیلم درباره خانواده ای است که در استونی زندگی می کردند. کارگردان اصرار داشت خانه این خانواده دارای هویت باشد و چون خانه مورد نظر را پیدا نکردیم، با انتخاب ناحیه مناسب آن خانه را ساختیم. خانه قرار بود نمادی از اروپا باشد؛ اروپای قدیمی و شکننده قبل از جنگ اول جهانی که با کمترین مشکلی فرو بریزد. خانه را به صورت قدیمی طراحی کردیم و آن را به یک شرکت ساختمانی برای اجرای سازه سپردیم. در آلمان قوانینی وجود دارد که از ساخت هر سازه ای حتی برای فیلمبرداری توسط شرکت های غی ساختمانی جلوگیری می کند.
وی افزود: همچنین به دلیل محدودیت های مالی مجبور شدیم تصاویر نمای داخلی را نیز در داخل همان بنا بسازیم و تنها جلوه ویژه کامپیوتری در طراحی این فیلم، شهر سوخته بود که در یکی از سکانس ها قرار داده شد.
این طراح صحنه در بخش دیگر نشست در مورد رسیدن به خلاقیت در تولید یک اثر هنری، بیان کرد: وقتی کلیات کار را به دستیارانم می سپرم می توانم درمورد جزییات بهتر فکر کنم. همچنین قبل از شروع فیلم باید خلاقیت داشت چون زمان تولید نمی شود زمانی برای فکر کردن روی طراحی ها صرف کرد.
وی درباره نحوه تعامل طراح صحنه با کارگردان گفت: بهترین کار برای کارگردان این است که با ایده و فیلمنامه سراغ طراح صحنه برود. بهترین راه تعامل این است که حال و هوای کارگردان را درک کنید تا آن همکاری به نحو مناسبی شکل بگیرد.

فیلم بعدی که تصاویر صحنه پردازی آن به نمایش درآمد «زندگی دیگران» بود. این طراح صحنه آلمانی در مورد این اثر گفت: «زندگی دیگران» فیلم بسیار کم هزینه و اولین کار فلورین هنکل وان دونرسمارخ بود. محدود بودن منابع مالی سبب شد زمان تولید را کاهش دهیم ولی در عوض پیش تولید زمان زیادی طول کشید. این فیلم ۱۶ سال پس از فرو ریختن دیوار برلین ساخته شد و چون خیلی زود آثار آلمان شرقی را از بین بردند، پیدا کردن جایی که شبیه به آلمان شرقی باشد کار سختی بود لذا تصمیم گرفتیم خیلی از رنگ ها را از فیلم حذف کنیم تا حال و هوای فیلم واقعی تر شود.
این هنرمند آلمانی با اشاره به اینکه هر کشور رنگ خاص خودش را دارد، توضیح داد: مثلاً رنگ فضای عمومی افغانستان سبز و زرد است که در فیلم «دنیاهای میانی» سعی کردم همه جا آن را نمایش دهم، اما برای «زندگی دیگران» رنگ نارنجی و قرمز را انتخاب کردم و همچنین دقت کردم که اصلاً رنگ آبی وجود نداشته باشد.
در این کارگاه دقایقی از فیلم «زندگی دیگران» برای مخاطبان به نمایش گذاشته شد.
آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.
سی‌وهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.