دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵

بعد از مدافعان حرم؛

نمایش شهید باکری سوژه جدید کارگردان «نامیرا»

امیرحسین شفیعی در نشست خبری چهارمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد

سینماپرس: امیرحسین شفیعی کارگردان «نامیرا» که به موضوع داعش و شهدای مدافع حرم می‌پردازد، گفت: بعد از اجرای این نمایش تمایل دارم تئاتری با موضوع شهید باکری را روی صحنه ببرم.

به گزارش سینماپرس، امیرحسین شفیعی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران که آخرین نمایشش «نامیرا» در جشنواره تئاتر فجر در مجموعه تئاتر شهر اجرا شد و مورد استقبال عموم نیز قرار گرفت، به فارس گفت: تصمیم دارم این کار را به اجرای عموم برسانم، چرا که ۱۲ اجرای جشنواره‌ای نه به اندازه بود و نه هزینه‌هایمان را تأمین کرد.

وی در ادامه افزود: نزدیک به ۱۵۰ تومان هزینه تجهیزات این نمایش برایمان در آمد، هر چند که کمک‌هزینه از مرکز هنرهای نمایشی و شهرداری تهران هم گرفتیم اما هزینه‌ها خیلی بیش از اینها شد، بنابراین منتظر هستیم تا شرایط اجرای عموم را خرداد ـ شهریور ماه پیدا کنیم.

شفیعی با تأکید بر اینکه متولیان فرهنگی در پایتخت زیاد هستند که از آنها انتظار حمایت داریم، گفت: ترجیحمان این است که کار را در مجموعه تئاتر شهر اجرا برویم و در غیر این صورت اراضی عباس آباد یا فضاهای دیگر نیز قابل استفاده است. همه عوامل و بازیگران هم دوست دارند که این اتفاق بیافتد چرا که خیلی برای آن زحمت کشیده شده است و در سرمای زمستان تلاش کردیم تا این اثر تولید شود، «نامیرا»  از لحاظ فرم هنری هم قابل توجه است و در ۱۲ روز توانست حداکثر مخاطب را در جشنواره داشته باشد.

وی درباره این نمایش توضیح داد: نامیرا  پدیده داعش را از پیدایش تا نابودی آن دنبال می‌کند و ما سعی کردیم به سوالات مخاطبان درباره ایدئولوژی و مأموریت داعش در منطقه و اینکه اگر جمهوری اسلامی در این موضوع ورود نمی‌کرد معلوم نبود چه اتفاقی برای جهان رخ می داد، پاسخ دهیم.  ما در این نمایش، خیلی ریشه‌ای‌تر به داعش پرداختیم و بخش‌هایی را هم به نقش قهرمانان و سربازان وطن اختصاص دادیم.

* آشنایی با تئاتر از طریق نمایش‌های خیابانی

این کارگردان تئاتر اظهار داشت: بر اساس آماری که اخیرا اعلام شد، درصد زیادی از مردم ما اصلا تئاتر ندیده‌اند، تئاترهای فضای باز و خیابانی بهترین فرصت برای آشنایی شهروندان و مردم با هنر تئاتر است. از سوی دیگر هم در کشور ما مدام شعار می‌دهند که آثار ارزشی و ایرانی تولید شود و از آنها حمایت می‌شود، اما به مرحله عمل که می‌رسد در همان اتاق‌های کنفرانس، نشست‌های خبری و سازمان‌ها این شعار در نطفه خفه می‌شود و به میدان نمی‌رسد. همین می‌شود که ما کمترین حمایت را از این دست کارها می‌بینیم و در تعجبم که یک تعداد نهادها و مکان‌هایی که می‌بایست متولی ما باشند هیچ توجهی نمی‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که منظور از این حمایت آیا صرف حمایت مادی است، گفت: خیر، اگر می‌گویم «حمایت»، برای پول کیسه ندوخته‌ام، بلکه دوست دارم اثرم دیده شود. بهرحال ما در جایی زندگی می‌کنیم که صدها نمایش به صحنه می‌رود، چه خوب است به بچه‌های مظلوم مدافع حرم، ظالمان داعش و عنصر امنیت ملی در جامعه هم نگاهی بشود.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران اظهار داشت: برخی در کشور ما تصور می‌کنند که صحبت از نمایش ارزشی که می‌شود، هر یک از این کارها میلیاردها تومن خرج و هزینه برداشته درحالی که نمی‌دانند به چه سختی این کارها اجرا می‌شود، بازیگران و عوامل نمایش نامیرا هیچکدام دستمزد اجرا نگرفته‌اند، هر چند تجهیزات و دکور و شرایط میدانی ما هزینه زیاد برداشته است اما آرزوی قلبی‌ام این است که اجرای عموم بگیرم و با مخاطب بیشتری ارتباط برقرار کنم.

شفیعی با بیان اینکه کار سفارشی انجام نمی‌دهد، گفت: من با همین طرز تلقی و اندیشه بدون حمایت کارم را جلو می‌برم، خیلی تمایل دارم بعد از کار نامیرا، ‌ نمایش شهید باکری را شروع کنم. امیدوارم نامیرا به اجرا برسد و با فراغ خاطر به این کار جدید بپردازم، چرا که امروز احساس می‌کنم زندگی شهید باکری در جامعه ما، برای مسئولان و مردم یک الگو است و الان بیش از هر زمان دیگری بدان نیاز داریم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.