دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲

وظیفه سینما و تلویزیون در خصوص «رونق تولید»/۷

برزیده: انتخاب مدیرانی بدون سوابق روشن باعث آشفتگی و ابتذال شده است/ حرف های انقلاب در سینما و تلویزیون باید بازگو شود

عبدالحسن برزیده در میزگرد آسیب شناسی سینمای دفاع مقدس

سینماپرس: حسن برزیده کارگردان سینما گفت: انتخاب مدیرانی بدون سوابق روشن در سینما و تلویزیون باعث آشفتگی، عرضه کالاهای تکراری و بی مخاطب و ابتذال شده است؛ مدیران عموما با نگاه های سیاسی و جناحی انتخاب می شوند، چه در جریان اصلاحات و یا در جریان های اعتدال و میانه رو و حتی جریان راست وضعیت همین است و این اتفاق باعث هرج و مرج بسیار در حوزه تولید آثار سینمایی و تلویزیونی شده است.

کارگردان فیلم های سینمایی «دکل» و «مزارشریف» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نامگذاری سال ۹۸ به عنوان «رونق تولید» به این معنا است که تولید باید در همه زمینه ها رونق بگیرد؛ امسال برخلاف سال های پیش باید به مبحث تولید به صورت ویژه توجه شود. این نامگذاری دلایل بسیار روشنی دارد که بخشی از آن به تحریم ها برمی گردد.

وی ادامه داد: ما باید از خودمان سوأل کنیم حالا که بیش از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی گذشته چه کرده ایم؟ چرا طی همه این سال ها روی پای خودمان نایستاده ایم و کالاهای دم دستی و ابتدایی مان را تولید نکرده ایم که حالا وقتی با تحریم مواجه می شویم اینطور در جامعه کمبود احساس نکنیم؟ به عقیده بنده اینک وقت آن رسیده که با همت و اتحاد این تحریم ها را به مثابه یک نقطه عطف در تاریخ انقلاب اسلامی در نظر بگیریم و در رویکردهای مان بازنگری اساسی کنیم و متوجه شویم که باید خودمان همه کالاهای مان را تولید کنیم و اگر این کار را انجام ندهیم با کوچترین تحریمی دچار مشکل خواهیم شد.

برزیده در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه سینما یک تولیدکننده منحصربفرد کالای فرهنگی است اظهار داشت: این وظیفه سینما است که به عنوان یک تولیدکننده منحصربفرد کالای داخلی خوب و با ارزش تولید کند به خصوص در زمانه ای که تلویزیون تولیدات شاخصی ندارد و از سوی دیگر به دلیل ممیزی های فراوانش وقتی فیلم های خارجی را خریداری می کند هم مخاطب را جذب نمی کند.

این سینماگر تأکید کرد: همه کسانی که با بودجه عمومی کشور کارآفرینی می کنند وظیفه دارند در بخش فرهنگ هزینه کنند و تولید داشته باشند. این یکی از حقوقی است که مردم دارند. ۴۰ سال پیش در کشور ما انقلابی ایدئولوژیک رخ داده و حرف های این انقلاب باید در سینما و تلویزیون بازگو شود اما متأسفانه ما هر بار با دیدن فیلم های سینمایی و برنامه های تلویزیونی دچار حیرت می شویم که چرا این وظیفه به درستی انجام نمی شود؟

کارگردان فیلم سینمایی «پرواز خاموش» تصریح کرد: بنده معتقدم برخوردهای سلیقه ای و خطوط قرمزی که مرتبا عوض می شوند، عرضه کالاهای تکراری و بی مخاطب، ابتذال در سینما و تلویزیون و توجه به آثار نخ نما باعث افت سطح سلیقه ذائقه مخاطبان شده است؛ فیلم ها به ظاهر نشاط آور و طنز هستند اما در باطن مبتذل! این اتفاقات بسیار دردناک و ناراحت کننده است.

وی یادآور شد: امروز تلویزیون را که روشن می کنیم، تلویزیونی که مدعی است باید دانشگاه اسلامی باشد، آنقدر برنامه ها و محتوایش تنزل پیدا کرده که حدی نمی توان بر آن متصور شد. تلویزیون خودش را در سطح پایین ترین قشر جامعه آورده و عملکردی به شدت انفعالی دارد. از کپی برداری های ناشیانه برنامه های شبکه های ماهواره ای گرفته تا کپی برداری در نوع اجرای اخبار و حتی مسابقات آن حال هر مخاطبی را بد می کند.

برزیده تأکید کرد: بنده معتقدم همه چیز در نهایت به انتخاب مدیران باز می گردد، باز هم تکرار می کنم وقتی مدیران عموما با نگاهی جناحی انتخاب می شوند قطعا وضعیت از آنچه شاهد هستیم بهتر نمی شود. ما امروز اگر آفتابه هم بخواهیم تولید کنیم بین تولید جنس فلزی با پلاستیکی اش تفاوت بسیاری وجود دارد و نیاز است در هر بخش مدیری متخصص را به کار بگیریم اما متأسفانه این نگاه را در تولید آثار فرهنگی و هنری شاهد نیستیم.

این کارگردان سینما تصریح کرد: متأسفانه هیچ نگاه عمیقی در حوزه فرهنگ و هنر کشور وجود ندارد و این در حالی است که باید با حساسیت بسیار در حوزه فرهنگ و هنر گام برداشته شود. مدیران امروزه رسما از نازل سازان حمایت می کنند، نازل سازانی که هیچ تأثیر مثبت فرهنگی در پی نخواهند نداشت اما جالب آنجا است که همین مدیران برای تولید آثار اندیشه ورز و مهم مرتب بهانه های واهی می آورند و از وضعیت بد مالی شکایت می کنند اما برای فیلم های بی ارزش میلیاردها از بودجه بیت المال را خرج می کنند!

وی در پایان این گفتگو افزود: این اتفاقات نشان دهنده آن است که پول در کشور ما وجود دارد اما مدیریت خوبی برای مدیریت پول وجود ندارد و به همین علت ما پیش از هر مسأله دیگری نیاز به تغییر مدیران فرهنگی در سینما و تلویزیون داریم تا بتوانیم رونق تولید را به بهترین شکل ممکن در حوزه فرهنگی و هنری شاهد باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.