چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۳

گزارش خبرنگار اعزامی سینماپرس؛

هفتادودومین جشنواره فیلم کن تحت تدابیر شدید امنیتی آغاز شد/ «مرده ها نمی میرند» به مذاق خبرنگاران و منتقدان خوش نیامد/ انتقاد شدید از سیاست های ترامپ!

جشنواره کن

سینماپرس: هفتادودومین جشنواره بین المللی فیلم کن شامگاه سه شنبه ۱۴ می ۲۰۱۹ تحت تدابیر شدید امنیتی و با حضور بزرگان سینمای جهان آغاز به کار کرد؛ شارلوت گینزبورگ و خاویر باردم در سالن گرند لومیر روی صحنه رفتند و آغاز این رویداد سینمایی را رسما اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار اعزامی سینماپرس فیلم افتتاحیه این دوره از جشنواره کن «مرده ها نمی میرند» به کارگردانی جیم جارموش بود که برخلاف انتظارات قبلی چندان به مذاق خبرنگاران و منتقدان خوش نیامد و در سالن هایی که فیلم روی پرده رفت تنها تعداد اندکی از حاضران آن را تشویق کردند.

برخی منتقدان نشریات معتبر جهان بلافاصله پس از اتمام اکران این فیلم آن را فیلمی سرد، بی جان، مقلدانه و ناتمام برشمردند. «مرده ها نمی میرند» قطعا انتخاب شایسته ای برای افتتاحیه مهمترین رویداد سینمایی جهان نبوده و دبیر جشنواره حتما از این انتخاب پشیمان خواهد شد.

استقبال علاقمندان سینما از این مراسم به حدی بود که بخش عمده ای از خیابان های اطراف کاخ جشنواره مملو از جمعیت شده بود و همه سعی داشتند با هنرمندان محبوب خود عکس یادگاری بگیرند و یا امضای آن ها را دریافت کنند.

سپس در ابتدای مراسم افتتاحیه یاد و خاطره انیس واردا فیلمساز مطرح سینمای فرانسه که برخی وی را فیلمساز مکتب موج نوی فرانسه نیز لقب داده اند گرامی داشته شد. ضمن پخش تصاویری از این سینماگر زن، که یکی از تصاویر او امسال الهام بخش طراحی پوستر جشنواره بوده، اعلام شد که واردا یکی از موفق ترین فیلمسازان سینمای فرانسه بوده و هرگز یاد و خاطره اش از بین نخواهد رفت.

در ادامه این مراسم اعضای هیأت داوران ۹ نفره جشنواره روی صحنه رفتند و پس از آن فیلم افتتاحیه اکران شد.

اما همزمان با مراسم افتتاحیه شنیده شد که بیش از ۲۰ هزار فرانسوی با امضای طوماری خواهان آن شدند که برگزارکنندگان این رویداد از اهدای نخل طلای افتخاری به آلن دلون پرهیز کنند!

از سوی دیگر به رسم هر سال رئیس هیأت داوران و گروه داورانش در یک نشست مطبوعاتی شرکت کردند. آلخاندرو گونزالس ایناریتو در بخشی از این نشست مطبوعاتی که در آن صدها خبرنگار و منتقد سینمایی حضور داشتند اظهار داشت: سیاستمدارانی مثل ترامپ عملا دارند با خشم و عصبانیت حکمرانی می‌کنند و داستان‌سرایی می‌کنند و کاری انجام می‌دهند مردم باور کنند حرف‌شان حقیقت است. من سیاستمدار نیستم، اما به عنوان یک هنرمند می‌توانم با قلبی باز بیان کنم که از نظرم چه مسائلی درباره مهاجران حقیقت دارند. مشکل اصلی جهل و نادیده گرفتن است. مردم داستان آن‌ها را نمی‌دانند، بنابراین سیاستمداران به سادگی می‌توانند گول‌شان بزنند.

این فیلمساز برجسته سینمای جهان خاطرنشان کرد: یک فستیوال بین‌المللی مثل کن راهی برای مخاطبان است تا بتوانند وارد فرهنگ‌های مختلف بشوند و ببینند دیگران دارند چطور زندگی می‌کنند. در ایالات متحده یا مکزیک که انزوای ملی دیده می‌شود، افراد فقط با امثال خودشان همذات‌پنداری می‌کنند که چیز بسیار خطرناکی است. چون آن وقت دیگران را در نظر نمی‌گیریم؛ دونالد ترامپ با هر توئیتی که می‌زند دارد به انزوای مردم اضافه می‌کند و نحوه تفکر و پارانویای خود را گسترش می‌دهد!

اظهارات تند و آتشین این فیلمساز علیه سیاست های دونالد ترامپ با واکنش مثبت حاضران در جلسه روبرو شد؛ نکته قابل تأمل آنجا است که چندی قبل رئیس این دوره از جشنواره فیلم کن اعلام کرده بود یکی از دلایل انتخاب فیلم جیم جارموش برای افتتاحیه، انتقاد از سیاست های خصمانه ترامپ است!

با این تفاسیر می توان بر این امر صحه گذاشت که این دوره از جشنواره فیلم کن بر ضد سیاست های جنگ طلبانه و ظالمانه ایالات متحده آمریکا است!

در نهایت اینکه در اولین روز افتتاحیه این رویداد بین المللی سینماگرانی همچون سیدغلامرضا موسوی و سیف الله صمدیان از سینمای ایران در کاخ جشنواره کن رویت شدند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.