یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹

گزارش خبرنگار اعزامی سینماپرس؛

هرآنچه از هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن باید بدانید/ از غیبت سینمای ایران تا حضور چشمگیر فیلمسازان زن به واسطه اعتراض های سال گذشته!

جشنواره کن

سینماپرس: هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن در حالی آغاز به کار خواهد کرد که غیبت سینمای ایران در تمامی بخش های این رویداد پرسش های زیادی را به وجود آورده، برخی معتقدند در پی اقدامات خصمانه جهانی علیه کشورمان، جشنواره کن به سینمای ایران دهن کجی کرده و برخی دیگر معتقدند فیلم های شاخصی برای حضور در این رویداد سینمایی از سوی کشورمان معرفی نشده اند؛ هرچه باشد جشنواره فیلم کن یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی جهان است و از همین حالا توجه بسیاری از رسانه ها، هنرمندان و علاقمندان سینما به این رویداد است و همه در حال گمانه زنی هستند که امسال نخل طلای کن نصیب کدام فیلمساز خوش شانس خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی سینماپرس، هفتاد و دومین جشنواره بین المللی فیلم کن با فیلم سینمایی «مرده‌ ها نمی‌ میرند» در ژانر وحشت به کارگردانی جیم جارموش، کارگردان سرشناس آمریکایی که در آن بازیگرانی همچون تیلدا سوئینتن، بیل موری، استیو بوشمی و... ایفای نقش کرده اند روز ۱۴ می (۲۴ اردیبهشت) افتتاح خواهد شد؛ این جشنواره که امسال کارگردان «بابل» و «۲۱ گرم» یعنی آلخاندرو گونزالس ایناریتو را در رأس هیأت داوران دارد، دیربازی است عنوان معتبرترین جشنواره سینمایی جهان را یدک می‌کشد.

«رنج و شکوه» به کارگردانی پدرو آلمادوار، «خائن» به کارگرانی مارکو بلوچیو، «دریاچه غاز وحشی» به کارگردانی دیائو یینان، «انگل» به کارگردانی بونگ جون-هو، «احمد جوان» به کارگردانی ژان پیر و لوک داردن، «اوه متشکرم!» به کارگردانی آرنو دپلشن، «آتلانتیک» به کارگردانی ماتی دیوپ، «ماتیاس و ماکسیم» به کارگردانی زاویه دولان، «جو کوچک» به کارگردانی جسیکا هاسنر، «متأسفم شما را از دست دادیم» به کارگردانی کن لوچ، «بینوایان» به کارگردانی لاج لی، «یک زندگی پنهان» به کارگردانی ترنس مالیک، «باکورو» به کارگردانی کلبر مندوسا فیلهو و جولیانو دورنلی، «سوت زنندگان» به کارگردانی کورنلیو پورومبیو، «فرانکی» به کارگردانی آیرا ساکس، «تصویر یک زن روی آتش» به کارگردانی سلین شیاما، «بهشت حتما همین است» به کارگردانی الیا سلیمان و «سیبل» به کارگردانی جاستین تریه، آثار رقابتی این دوره از جشنواره فیلم کن هستند.

«زندگی ناپیدا» به کارگردانی کریم آینوز، «بابونه» به کارگردانی کانتمیر بالاگوف، «پرستوهای کابل» به کارگردانی زابو بریتمن و الیا گوبه مِوِل، «زندگی برادر» به کارگردانی مونیا شکری، «صعود» به کارگردانی مایکل کووینو، «ژاندارک» به کارگردانی برونو دومون، «خورشیدی که هرگز غروب نمی‌کند» به کارگردانی اولیوه لاکس، «اتاق ۲۱۲» به کارگردانی کریستوف آنوری، «اداره بندر» به کارگردانی دنیله لسوویتز، «پاپیچا» به کارگردانی مونیا مِدور، «آدام» به کارگردانی مریم توزانی، «ژائو رن می می» به کارگردانی میدی زد، «آزادی» (لیبرته) به کارگردانی آلبرت سرا، «گاو» به کارگردانی آنی سیلورستون، «تابستان چانگشا» به کارگردانی زو فنگ و «Evge» به کارگردانی نریمان علی اِف نیز فیلم های بخش نوعی نگاه این دوره از جشنواره فیلم کن را تشکیل می دهند.

در بخش غیر رقابتی این رویداد سینمایی نیز چند فیلم از جمله: «‌بهترین سال‌های زندگی» به کارگردانی کلود للوش، «راکت من» به کارگردانی دکستر فلچر، «خیلی پیر برای جوان مردن» به کارگردانی نیکلاس وندینگ رفین، «دیه‌گو مارادونا» به کارگردانی آسیف کاپادیا و «دورن زیبا» به کارگردانی نیکلاس بدوس اکران خواهند شد.

همچنین «سهم» به کارگردانی فلیپا بیانکو، «برای ساما» به کارگردانی واد الکاتائب و ادوارد واتس، «رومنس خانوادگی» به کارگردانی ورنر هرتزوگ و «توماسو» به کارگردانی آبل فرارا از دیگر فیلم های این دوره از جشنواره خواهند بود که در بخش نمایش های ویژه برای علاقمندان به سینما اکران می شوند.

این در حالی است که تیری فرمو، دبیر این جشنواره چندی پیش اعلام کرده بود آخرین اثر کوئینتین تارانتینو به نام «روزی روزگاری در هالیوود» با بازی «لئوناردوُ دی کاپریو» و «برد پیت» هم اگرچه قرار بود در بخش مسابقه حضور یابد، اما عوامل فیلم خبر دادند که تدوین آن هنوز پایان نیافته است. رئیس جشنواره البته گفت که جای این فیلم در میان دیگر آثار برای نمایش در جشنواره امسال همچنان حفظ شده است.

یکی از مهمترین خبرها در مورد هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم کن این است که جایزه نخل طلای افتخاری امسال خود را به پاس حضور فوق العاده در تاریخ سینما به «آلن دلون» بازیگر نامدار فرانسوی اعطاء می‌کند. دبیر جشنواره کن درباره اعطای این جایزه گفت: «پیر لسکیور» (رئیس جشنواره) و من بسیار خوشحال هستیم که «آلن دلون» پذیرفته که مورد تقدیر جشنواره کن قرار گیرد. او مدت زیادی تردید داشت و تمایلی به دریافت این جایزه نخل طلای افتخاری نداشت چرا که معتقد بود تنها برای تقدیر از کارگردانانی که با آنها کار کرده باید به جشنواره کن بیاید.

از سوی دیگر مستندی به نام «به دنبال چاپلین» که داستان زندگی چارلی چاپلین سینماگر شهیر است، به مناسبت ۱۳۰ سالگی وی برای اولین بار به نمایش در خواهد آمد. این مستند نامزد ۳ دوره جایزه بفتا است و داستان زندگی چاپلین و افراد نزدیک به وی را از زمان کودکی و وقتی که فقیر بود تا زمانی که به شهرت و ثروت رسید، روایت می‌کند.

اما سیلوستر استالونه دوباره به عنوان جان رمبو، یکی از مشهورترین شخصیت‌های سینما در جهان در هفتادو دومین جشنواره فیلم کن حضور خواهد داشت؛ وی قرار است روز جمعه ۲۴ می  ساعت ۱۰:۳۰ صبح در یک نمایش ویژه درجشنواره فیلم کن حضور پیدا کند. همچنین فیلم  «رمبو ۵آخرین خون» که توسط آدریان گرانبرگ ساخته شده، در این جشنواره به نمایش درمی‌آید.

یکی از خبرهای مهم این دوره از جشنواره فیلم کن حضور چشمگیر فیلمسازان زن است؛ مدیر اجرایی جشنواره از حضور بیشتر زنان در جشنواره امسال خبر داد و گفت ۱۳ فیلمساز زن امسال در بخش رسمی جشنواره شرکت دارند؛ این اتفاق در حالی رخ داده که طی سال های اخیر اعتراضات زیادی از سوی برخی اهالی سینما نسبت به بی توجهی برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن به زنان سینماگر صورت گرفته است.

به عنوان مثال سال گذشته و در خلال برگزاری هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن ۸۲ نفر از سینماگران زن در حرکتی اعتراضی به حضور کمرنگ زنان روی فرش قرمز رفتند. «کیت بلانشت» رئیس هیات داوران بخش رقابتی جشنواره کن، «آنیس واردا» چهره پیشگام موج نو سینمای فرانسه، «ماریون کوتیار»، «کریستین استوارت»، «اوا هاسون»، «لئا سیدو»، «آوا دو ورنای» و «پتی جنکینز» از جمله چهره‌هایی شاخصی بودند که اغلب با لباس‌های مشکی روی فرش قرمز جشنواره کن رفتند و با سکوت خود اعتراض‌شان را به نادیده گرفتن زنان در سینما نشان دادند.

اما در نهایت اینکه در حالی که در سال‌های گذشته معمولاً آثاری از سینمای ایران در بخش مسابقه حضور داشت، امسال هیچ فیلمی از ایران به کن راه نیافته است و حتی مانند سال های قبل هیچ داوری از ایران در این رویداد سینمایی حضور ندارد؛ اتفاقی که برخی از افراد با گمانه زنی های خود آن را اقدامی علیه کشورمان دانسته اند!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.