سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰

در نیمه ابتدایی برگزاری جشنواره فیلم کن چه گذشت؟

از حضور پرسش برانگیز افرادی با کارت مارکتینگ از سینمای ایران تا اعتراضات سیاسی و اجتماعی در این رویداد سینمایی

جشنواره فیلم کن ۲۰۱۹

سینماپرس: جشنواره فیلم کن به زعم بسیاری از سینماگران و منتقدان مهمترین رویداد سینمایی جهان است، جشنواره ای که امسال هفتادودومین سال فعالیت خود را پشت سر می گذارد و به دلیل اهمیتی که دارد حواشی و ماجراهایش بیش از سایر جشنواره ها در صدر اخبار قرار می گیرد. در این مقاله سعی شده به مهمترین اتفاقاتی که در نیمه ابتدایی برگزاری این رویداد سینمایی رخ داده نگاهی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی سینماپرس نیمه اول هفتادودومین جشنواره بین المللی فیلم کن گرم تر از سال های پیش برگزار شد. به نمایش درآمدن فیلم های کارگردانان بزرگی همچون: جیم جارموش، کن لوچ، برادران داردن، کلود للوش، پدرو آلمادوار، نیکولاس ویدینگ رفن، ترنس مالیک و... در نیمه ابتدایی این جشنواره باعث شد تا تنور این مهمترین رویداد سینمایی جهان از همان روزهای اول گرم باشد که با توجه به جدول زمانی فیلم ها در نیمه دوم هم این گرما همچنان ادامه دارد به خصوص اینکه بسیاری از اهالی سینما و رسانه در انتظار جدیدترین ساخته سینمایی کوئینتین تارانتیو با عنوان «روزی روزگاری هالیوود» با بازی برد پیت و لئوناردو دی کاپریو هستند.

اما با این همه مانند هر جشنواره سینمایی دیگری این دوره از جشنواره فیلم کن از حاشیه ها دور نبود؛ از اعتراض زنان گرفته تا حاشیه های فراوان برای اهدای نخل طلای کن به آلن دلون و حضور پررنگ فیلم هایی با مضامین اسلام هراسی و همجنس گرایی از اتفاقات مهم نیمه اول جشنواره فیلم کن بوده اند.

فرش قرمز جشنواره کن که طی سالیان جایگاهی برای برخی اعتراضات سیاسی و حتی اجتماعی بوده امسال هم بار دیگر به صحنه اعتراض سیاسی تبدیل شد و روز شنبه ۱۸ می (۲۸ اردیبهشت) جمعی از زنان پیش از نخستین نمایش فیلم مستند «بگذار قانون باشد» ساخته خوان سولاناس کارگردان آرژانتینی روی فرش قرمز تجمع اعتراضی برگزار کردند!

نزدیک به ۶۰ زن از آرژانتین با تابلوها و پرچم‌هایی گرد هم آمدند تا به رد شدن قانون آزادی سقط جنین در این کشور اعتراض کنند. این تجمع در آستانه تصمیم گیری دوباره درباره قانون سقط جنین در آرژانتین صورت گرفت. قانون آزادی سقط جنین سال گذشته در مجلس این کشور رد شد و قرار است چند روز دیگر در ۲۸ می ( ۷ خرداد) دوباره بررسی شود. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در آمریکا هم قوانین محدود سازی حق سقط جنین در برخی ایالت‌ها خبرساز شده است. بعد از ایالت‌های جورجیا، کنتاکی، اوهایو و می‌سی‌سی‌پی که سقط را بعد از ۸ هفته بارداری ممنوع کردند، مجلس ایالتی میزوری هم این قانون را تصویب کرده و فقط امضای فرماندار باقی مانده است.

اما از این تجمع اعتراضی که بگذریم قوانین جشنواره فیلم کن برای شرکت کنندگان بسیار محدودتر از دوره های پیشین شده به نحوی که شرکت کنندگان جشنواره خواه خبرنگار باشند و یا پخش کننده فیلم حق عکس گرفتن روی فرش قرمز را ندارند! این در حالی است که پیش از این شرکت کنندگان جشنواره تنها از سلفی گرفتن روی فرش قرمز منع شده بودند اما گویا امسال قوانین نانوشته ای باعث شده تا هیچ کس روی فرش قرمز کن حق عکس گرفتن هم نداشته باشد. این اتفاق با اعتراض و انتقاد جدی بخش عمده ای از اهالی رسانه و منتقدان حاضر در جشنواره روبرو شده است.

یکی دیگر از حاشیه های مهم این دوره از جشنواره قضیه اهدای نخل طلای افتخاری جشنواره فیلم کن به آلن دلون بازیگر کهنه کار سینما بود چرا که همزمان با مراسم افتتاحیه شنیده شد  بیش از ۲۰ هزار فرانسوی با امضای طوماری خواهان آن شدند که برگزارکنندگان این رویداد از اهدای نخل طلای افتخاری به آلن دلون پرهیز کنند اما دست اندرکاران جشنواره به این اعتراضات اعتنایی نکردند و طی مراسمی نخل طلای افتخاری کن ۲۰۱۹ را به پاس ۶ دهه فعالیت سینمایی به این بازیگر دادند اما همین اتفاق باعث شد «ساند ون روی» بازیگر بلژیکی-هلندی با جمله «خشونت را علیه زنان متوقف کنید» که روی بدنش خالکوبی کرده بود اعتراض خود را روی فروش قرمز جشنواره به اعطای این جایزه نشان دهد!

آلن دلون پس از دریافت جایزه خود گفت: یک چیز که از آن مطمئن هستم و به آن افتخار می‌کنم کارنامه کاری من است و این نخل طلا برای فعالیت حرفه‌ای به من داده شده و نه چیز دیگر و به همین دلیل است که از این بابت بسیار خوشحال و راضی هستم. دلون همچنین یک مسترکلاس هم برای منتقدان بزرگ رسانه های معتبر دنیا برگزار کرد و همچنین قرار است در روزهای پایانی جشنواره سیلوستر استالونه نیز یک مسترکلاس برای کسانی که از قبل ثبت نام کرده اند برگزار نماید.

از سوی دیگر حضور پررنگ فیلم هایی با مضامین اسلام هراسی و همجنس گرایی در هفتادودومین جشنواره فیلم فجر باعث تعجب و بهت بسیاری افراد شده و جالب تر آنکه سازندگان فیلم هایی با این مضامین با استقبال از سوی جشنواره روبرو می شوند!

«احمد جوان» به کارگردانی برادران داردن نمادی برجسته از اسلام هراسی و اسلام ستیزی است! فیلمسازان در این فیلم سعی کرده اند مسلمانان را افرادی فناتیک، متحجر و فاقد انسانیت نشان دهند که با جوامع مترقی و مدرن دارای مشکل هستند و می خواهند آن ها را به نوعی از روی کره زمین محو کنند!

سیدغلامرضا موسوی تهیه کننده سینما که اغلب در جشنواره فیلم کن شرکت می کند در صفحه اختصاصی اینستاگرام خود راجع به این فیلم نوشت: «احمد جوان» آخرین ساخته برادران داردن فیلمی در جهت اسلام هراسی است. نوجوانی مسلمان که نماز می خواند و با خانم ها دست نمی دهد و قصد جان معلمش را می کند. شاید برادران داردن قصد تعمیم این نگاه مذهبی افراطی را به همه ادیان داشته باشند اما آنچه به تماشاچی القاء می شود ترس از مسلمانان است. حس خوبی نسبت به پشت صحنه این فیلم ساخته برادران داردن ندارم»

جدا از این مسأله ادعای یکی از فیلمسازان ایرانی راجع به اینکه تا دقیقه ۹۰ قرار بوده فیلمش در لیست بخش اصلی جشنواره کن حضور داشته باشد یکی دیگر از اتفاقات قابل تأمل نیمه آغازین جشنواره فیلم کن است.

بهنام بهزادی کارگردان سینمای ایران در این باره گفته «تا زمانی که فیلم تارانتینو و عبداللطیف کشیش برسد «من می ترسم» را در فهرست جشنواره کن نگه داشته بودند. فیلم تا لحظه آخر در فهرست انتظار جشنواره کن قرار داشت. وقتی به فهرست فیلم ها و فیلمسازان امسال کن نگاه می کنیم می بینیم که کار هیأت انتخاب بسیار دشوار بوده است. درباره کیفیت فیلم های کن امسال باید مخاطبان فیلم ها را ببینند و نظر بدهند فقط می توانم بگویم خوشحالم تا آخرین لحظه نتوانستند فیلم مرا از فهرست خارج کنند»!

این ادعای بهزادی در حالی است که قطعا بسیاری فیلمسازان دیگر هم می توانند چنین ادعایی را مطرح کنند چرا که هیچ خبر رسمی از جشنواره فیلم کن راجع به این موضوع و لیست انتظار فیلم ها منتشر نشده و شاید این فیلمساز سینما خواسته با این کار توجهات بیشتری را به سمت جدیدترین ساخته خود جلب کند!

در نهایت اینکه یکی دیگر از اتفاقات جالب نیمه ابتدایی جشنواره فیلم کن برای خبرنگار سینماپرس که در این رویداد به سر می برد حضور گسترده برخی افراد از سینمای ایران در بازار فیلم و بخش مارکتینگ جشنواره است! ‌ افرادی که اصولا و احتمالا با بودجه های دولتی به این جشنواره اعزام شده اند و مرتب در حال گشت و گذار در کاخ جشنواره و خیابان های اطراف دیده می شدند و معلوم نیست دستاورد حضور آن ها با بودجه بیت المال در این رویداد سینمایی چه چیزی بوده است؟ اصولا نقش سینمای ایران در بازار جشنواره فیلم کن چیست؟

به زودی در این خصوص به صورت تفصیلی خواهیم نوشت.

ادامه دارد...

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.