شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴

با شروع فصل فراغت؛

چرا شبکه نسیم فقط منتظر «خندوانه» و «دورهمی» است؟

شبکه نسیم

سینماپرس: رسالت سرگرمی یک مأموریت ویژه برای شبکه نسیم است که با شروع فصل فراغت، مخاطب را بیشتر از این منتظر نگذاریم که شاید «دورهمی» روی آنتن برود یا خیر.

به گزارش سینماپرس، بِرندسازی موضوع مهمی است که تلویزیون باید جدی بگیرد. همان‌طور که در برخی برنامه‌ها اتفاق افتاده و بعضاً به ایستگاه پایانی هم رسیده است. ولی اهتمام به روی آنتن ماندن برخی از برنامه‌های موردپسندِ مخاطب جزو بایسته‌های رسانه‌ای است و باید با ایجاد تنوع، برنامه‌ریزی و نگاهِ علمی مناسب و اختصاص نقشه راه و دورنمایی مشخص، قسمت‌ها و فصل‌های جدید را برای آن طراحی کرد. ولی امروز در تلویزیون برخی از برنامه‌ها بدون تغییرِ رویه از کلیشه، تکرار و فقدان استراتژی و برنامه‌ریزی، رنج می‌برند. به گونه‌ای که خلاقیت در ادامه راه برخی از برنامه‌های پرمخاطب، سَر بریده می‌شود.

تلاش رامبد جوان برای فرار از کلیشه‌ و تکرار

همان اتفاقی که برای «خندوانه» و «دورهمی» افتاده بود و امروز در «کودک شو» هم شاهد و ناظر آن هستیم. البته ناگفته نماند که رامبد جوان و مهران مدیری همیشه برای دوران‌های مختلف کاری خودشان، اتفاقات جدیدی را تدارک می‌دیدند. مثلا رامبد خیلی تلاش کرد از کلیشه‌ها در گفتگو و روندِ ساری و جاری «خندوانه» فرار کند اما فارغ از زرق و برق‌های دکوری و طراحی‌های جدید در آیتم‌سازی، اتفاق جالب توجهی را در فصل اخیر این برنامه تلویزیونی ندیدیم. ناگفته نماند که در اصولِ برنامه‌سازی گاهی هم برخی از محورها و رویکردها باید ثابت بمانند و در کنار آن برخی رویکردها تغییر کنند و شاهد تنوع و بعضاً اتفاقات جدید باشیم.

چرا شبکه نسیم اصرار به حضور «خندوانه» و «دورهمی» دارد؟

«دورهمی» هم که فقط یک شب روی آنتن رفت و بعد از آن حاشیه معروف و پلاتوی پایانی مهران مدیری، روی آنتن نرفته است. به تعبیر امیر وفایی نویسنده این برنامه هنوز خبری از فصل جدید نیست ولی بعضاً مدیران مربوطه در رسانه‌ملی هنوز امیدوار به حضور این برنامه پرمخاطب در آنتن شبکه نسیم هستند. چرا که چهارشنبه‌ شب‌ها، پنج‌شنبه و جمعه‌ها، منتخب آن را پخش می‌کنند، چون برنامه‌ای ندارند، خلاقیت جدیدی ارائه نشده که مخاطب تماشاگر آن برنامه بشود. چرا شبکه نسیم اصرار به حضور «خندوانه» و «دورهمی» دارد؟ یعنی اگر این دو برنامه روی آنتن نباشند هیچ خلاقیت، رویکرد و اتفاق جدیدی نباید شکل بگیرد. زیرا هر شبکه‌ای باید برنامه‌های متعددی را تدارک ببیند در هر شرایطی برنامه برای عرضه داشته باشد.

رامبد جوان برنامه‌ای روی آنتن ندارد! / خبری از «دورهمی» نیست

این روزها، ایام فراغت نوجوانان و شروع فصل تابستانه است. شبکه‌ها در تدارک برنامه‌های سرگرم‌کننده هستند و شبکه نسیم رسالت اصلی‌اش یعنی سرگرمی را فراموش کرده است. زیرا با شروع فصل تابستان بی‌برنامگی این شبکه بیشتر به چشم می‌آید. امسال در فصل تابستان برخلاف سال‌های گذشته، از پُرمخاطب‌ترین برنامه این شبکه یعنی «خندوانه» خبری نیست، چون رامبد جوان خواسته بعد از ایام محرم و صفر به آنتن برگردد تا بتواند با یک تنوع و تفاوتی فصل جدید را بسازد. البته شایعاتی هم از بودن یا نبودن این برنامه روی آنتن به خاطر حضور در کانادا هم گویا صحت ندارد. در حالی خبرهایی از توقف پخش برنامه‌های رامبد جوان در تلویزیون رسانه‌ای شده که تکرار منتخب برنامه‌های «خندوانه» و برنامه «قاچ» به پایان رسیده است. با توجه به امیدواری‌های تلویزیون از بازگشت «دورهمی» به آنتن، عوامل این برنامه تلویزیونی فعلاً تصمیمی برای ساخت آن ندارند. چرا که نویسنده آن در رسانه‌ها اعلام کرده که فعلاً خبری از «دورهمی» نیست.

تلویزیون برنامه خاصی برای آخر هفته‌ها ندارد

مسابقه «شوتبال» به پایان رسیده و خبری هم درباره «هوش‌برتر» و «چهل تیکه» هم شنیده نمی‌شود. این شبکه در کل فصل تابستان، فقط دو برنامه «وقتشه» و «کودک‌شو» را پخش می‌کند که هر دو در کنداکتور روزهای شنبه و چهارشنبه هستند و عملاً برنامه خاصی برای آخر هفته‌ها وجود ندارد. آیا می‌شود صرفاً با دو برنامه «وقتشه» و «کودک‌شو» و پخش تکرار «عطسه» و «دورهمی» مخاطبان را در تابستان به تماشای یک شبکه ترغیب کرد؟

«ویتامین‌خ» و «کاف‌گاف» دو برنامه جدید

در این شرایط البته سری جدید «ویتامین‌خ» روی آنتن می‌رود؛ برنامه ترکیبی که با اجرای حسین اکبری و پخش‌هایی چون اوستا سلام، اعتماد نفس، نقل خوبان و ... تولید می‌شود. این برنامه روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه به مدت ۲۰ دقیقه، ساعت ۲۰ از شبکه نسیم پخش خواهد شد.  برنامه دیگر شبکه نسیم که تدارک دیده «کاف‌گاف» نام دارد. برنامه نمایشی و ترکیبی که محور آن طنز و کمدی است و به ناهنجاری‌های روز فرهنگی، اقتصادی و سیاسی برگرفته از جامعه می‌پردازد. این برنامه در ۱۰۰ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای روزهای زوج ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه نسیم می‌رود. در کنار این دو برنامه فصل هفتم مستند مسابقه «خانه ما» را هم شبکه نسیم دارد که در شهر شیراز می‌گذرد. این برنامه زمینه‌ساز رقابتی سالم در کنار معرفی سبک زندگی ایرانی اسلامی و راهکارهای اقتصادی بوده است.

برندسازی یا کلیشه‌سازی با دو سلبریتی خاص

اولاً این برنامه‌ها می‌توانند مخاطب را به شبکه نسیم برگردانند یا کماکان شاهد تکرارهای دو برنامه «دورهمی» و «خندوانه» باشیم!؟ چرا که خروجی فعلی شبکه نسیم و چشم‌انداز آینده‌اش به گونه‌ای است که مخاطب حس می‌کند این شبکه دیگر چیزی برای ارائه ندارد. این شبکه تلویزیونی همچنان اصرار به حضور برندهایی دارد که مدت‌هاست به ورطه تکرار و کلیشه افتاده است. نباید از این نکته هم غافل شویم که این شبکه در جذب مخاطب انتظارات را بالا برده و مردم منتظر برنامه‌های جدید هستند. اگر «خندوانه» و یا «دورهمی» هم توفیقی در فصل‌های اخیرشان داشتند و به کلیشه و تکرار هم افتاده بودند به خاطر حضور رامبد جوان با بازیگران و هنرمندانی که گفتگو می‌کند و استندآپ‌های جذاب مهران مدیری در «دورهمی» است.

سرمایه‌گذاری شبکه نسیم بر روی مسابقه، سریال‌های نوستالژی و برنامه‌های گفتگومحور

به نظر می‌رسد شبکه نسیم به دلیل مأموریت طنز و سرگرمی که دارد در این روزهای پرفشار و پراسترس مردم را به سمت تلویزیون جذب کند و البته هرچه زودتر از این حالت انتظار خارج شود و فارغ از دو برنامه پرمخاطب خود، روی برنامه‌ها و طرح‌های دیگر سرمایه‌گذاری کند. البته که این شبکه با پخش چند سریال ۳۰ دقیقه‌ای از جمله «بزنگاه» هم نشان داد در پخش سریال‌های نوستالژی طنز هم موفق است. از این رو با سرمایه‌گذاری روی مسابقات تلویزیونی و سریال‌های نوستالژی و کارهای گفتگومحوری چون «هزارداستان» بتواند به روزهای اوج خودش باز گردد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.