سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷

عباس جلالی یکتا مطرح کرد؛

«پسر دریا»چگونه در جشنواره «انسی» درخشید؟

انیمیشن «پسر دریا»

سینماپرس: کارگردان انیمیشن «پسر دریا» یکی از مهمترین دلایل درخشش این اثر در جشنواره معتبر «انسی» را نگاه نو در تلفیق فیلم رئال و انیمیشن در این اثر توصیف کرد.

به گزارش سینماپرس، عباس جلالی یکتا کارگردان انیمیشن که به تازگی با انیمیشن «پسر دریا» توانسته است در پنجاه و نهمین دوره جشنواره انیمیشن «انسی»، جایزه ویژه شهر «انسی» را به دست آورد، به مهر درباره این موفقیت گفت: جشنواره بین‌المللی «انسی» یکی از معتبرترین جشنواره‌های انیمیشن دنیا است که از سال ۱۹۶۰ راه‌اندازی شده و جایگاه بسیار بالایی نزد انیمیشن‌سازان دارد. حتی راه‌یابی به این جشنواره ارزش بسیار بالایی برای انیمیشن‌سازان دارد، چون تعداد کارهایی که برای حضور در این جشنواره از سراسر جهان ارسال می‌شود، بسیار بالا است.

وی درباره جایزه ویژه شهر «انسی» توضیح داد: تا جایی که می‌دانم در این بخش تا به حال کسی از ایران جایزه نگرفته است و حتی تعداد جوایزی که ما از جشنواره «انسی» تا امروز گرفته‌ایم بیشتر از ۲ یا ۳ مورد نیست، هر چند درباره آن زیاد مطمئن نیستم و این مورد نیاز به تحقیق دارد.

این کارگردان انیمیشن بیان کرد: به نظر می‌رسد در بخش دورنمای فیلم‌های کوتاه به فیلم‌هایی توجه می‌شود که نگاه نویی به انیمیشن دارند، وارد مدیوم تازه‌ای شده‌اند و سازندگانشان استعدادهای جوان و جدید تلقی می‌شوند. حداقل این چیزی است که در سایت جشنواره «انسی» در توضیح این بخش نوشته شده است.

جلالی یکتا با اشاره به نظرات داوران این بخش نسبت به «پسر دریا» گفت: با داوران بخش دورنمای فیلم‌های کوتاه جشنواره «انسی» که انیمیشن «پسر دریا» را پسندیده بودند، گفتگوی اینترنتی داشتم. آن‌ها معتقد بودند که داستان «پسر دریا» قابل لمس بود و با آن همذات پنداری کرده‌اند و نوع برخورد من در تلفیق فیلم رئال با انیمیشن برای آن‌ها تازگی داشت.

وی درباره قصه انیمیشن «پسر دریا» و شیوه تلفیق فیلم رئال با انیمیشن در این کار توضیح داد: «پسر دریا» در مورد خانواده‌ای است که با یک پسربچه که روی دیوار طراحی شده زندگی می‌کنند. ما فضای فیلم را به شکلی طراحی کردیم که مخاطب حضور این کاراکتر انیمیشنی را در کنار شخصیت‌های زنده فیلم بپذیرد. چه از نظر چیدمان و چه از نظر استفاده از فرم در دوربین به شکلی پیش رفتیم که فضای فیلم زنده پرسپکتیو ندارد و به فضای دوبعدی نزدیک شده است. همچنین من از بازیگران خواستم که کاملاً درونی بازی کنند و اکت‌های بیرونی نداشته باشند. به همین دلیل است که شور و زندگی پسربچه انیمیشنی و زندگی ایستا و سکون بخش زنده فیلم به راحتی به چشم می‌آید.

جلالی یکتا در پاسخ به این پرسش که آیا ساخت این فیلم همزمان با فصل سوم مجموعه «شکرستان» بود، بیان کرد: ساخت انیمیشن کوتاه «پسر دریا» حدود یک سال و نیم طول کشید و سال ۲۰۱۸ تولید آن به پایان رسید و بعد از آن بود که من وارد همکاری با شرکت کفشدوزک شدم و ساخت فصل سوم مجموعه «شکرستان» را که نوروز امسال از تلویزیون پخش شد، شروع کردم.

کارگردان مجموعه «شکرستان» تاکید کرد: شکرستان از همان ابتدا برای من جذاب بود، این انیمیشن شاخصه‌های بسیاری دارد مثل قصه،  انیمیت و دکوپاژ که می‌تواند از بهترین شاخصه‌هایی باشند که این مجموعه را متفاوت می‌کند. زمانی که کارگردانی فصل بعدی این مجموعه را در دست گرفتم، از همان ابتدا به دنبال این بودم که این شاخصه‌ها را حفظ کنم.

وی ادامه داد: در حال حاضر هرچه قصه‌های بیشتری از کارگروه ایده‌پرداز و قصه‌نویسی که برای این مجموعه تشکیل داده‌ایم به دست ما می‌رسد، کمتر خروجی داریم چرا که به سختی قصه‌ها را برای ساخت انتخاب می‌کنیم. یعنی قصه‌هایی را انتخاب می‌کنیم که حتماً خوب باشند. البته هنوز با آنچه در ابتدا بوده، فاصله داریم اما از نظر من بازخوردهایی که از صدا و سیما برای فصل سوم دریافت کردیم نشان می‌دهد تا حدودی به فصل اول مجموعه «شکرستان» نزدیک شده‌ایم. با این حال بازهم نیاز به تلاش است و ما در شرکت «کفشدوزک» همه تلاش خود را می‌کنیم تا به کیفیت اولیه «شکرستان» برسیم. به نظر من گروه اول سازنده این مجموعه واقعاً نابغه بوده‌اند.

جلالی‌یکتا در پایان درباره پروژه‌های بعدی خود گفت: یک انیمیشن کوتاه است که بعد از ساخت «پسر دریا» قرارداد آن را با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بسته بودیم که کاملاً در فضای انیمیشن ساخته می‌شود. یک فیلم رئال کوتاه هم می‌خواهم بسازم که متفاوت از فیلم‌های رئال دیگر است. در واقع این بار به جای تلفیق فیلم زنده و انیمیشن، این ۲ تکنیک را جداگانه دنبال می‌کنم، همچنین ساخت مجموعه بعدی «شکرستان» را هم در دست دارم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.