چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰

روی شبکه مستند؛

تاریخچه کشف نفت در «دشت بهار»

مستند دشت بهار

سینماپرس: یکی از کارگردانان شرکت کننده در سومین جشنواره مستند، «دشت بهار» را اثری درباره شهر هفتکل معرفی کرد و جشنواره مستند را نیز دارای تنوعی شگفت انگیز با حضور فیلمسازانی از سراسر کشور خواند که بسیار موثر است.

به گزارش سینماپرس، «محمد کریمی» کارگردان و تهیه کننده  فیلم «دشت بهار» یکی از سی و پنج فیلم کوتاه برگزیده در جشنواره تلویزیونی فیلم مستند در شبکه مستند فارس گفت: متولد سال ۱۳۷۱ در شهر اهواز و فارغ التحصیل رشته کارگردانی از دانشگاه علمی کاربردی هستم و کار هنری را از کودکی با شعر آغاز کردم. بعدتر با جشنواره ایران زمین در اهواز با تئاتر آشنا شدم و به تئاتر رو آوردم. در سال ۱۳۹۰ وارد انجمن سینماگران جوان خوزستان شدم و دوره بلند مدت فیلمسازی را طی کردم و در مدت سه سال، چهار یا پنج فیلم کلاسیک و دانشجویی ساختم. در جشنواره فیلم کوتاه تهران با فیلم «بی‌صدا» و در چندین جشنواره دیگر نیز شرکت کردم. همچنین تصویربرداری و تدوین چند فیلم را هم انجام دادم.

کریمی درباره موضوع این فیلم که درباره شهر هفتکِل استان خوزستان است، توضیح داد: هفتکل شهر پدری و مادری من است. آنها پس از ازدواج به اهواز آمدند و من در اهواز متولد شدم. اما از کودکی به هفتکل بسیار رفت و آمد کرده ام.

وی همچنین درباره وجه تسمیه عنوان فیلم یعنی «دشت بهار» اظهار کرد: پیش از کشف نفت در هفتکل، این شهر قشلاق کوچ نشینان بختیاری و قشقایی بود و از سوی آنها به دلیل سرسبزی اش «دشت بهار» نام گرفته بود. از این رو من هم این عنوان را برای فیلم برگزیدم. دشت بهار پس از کشف نفت از بین رفت و صنعتی شد.

این مستندساز با تأکید بر اینکه این فیلم تأثیر اقتصاد تک محصولی بر زندگی دامداران و زندگی کشاورزی را بررسی می‌کند، یادآور شد: اهالی دامدار و کشاورز هفتکل پس از کشف نفت وارد وضعیتی شدند که دام و زمین هایشان را به شرکت نفت فروختند و کار اصلی خود را از دست دادند.

کریمی تاکید کرد: «دشت بهار» را به جشنواره حسنات نیز ارسال کردم اما زمان  برگزاری این جشنواره در حال ابهام است و این فیلم برای نخستین بار از شبکه مستند پخش می شود.

وی طرح اولیه این کار را دغدغه شخصی خود دانست و افزود: فیلم مستقل ساختن در ایران بسیار سخت است. اما مستقل بودن این فیلم نه به معنای داشتن تهیه کننده مستقل است چون فیلم را کاملا شخصی و با پول خودم ساختم. آن هم در شرایطی که در مضیقه مالی بودم و مجبور بودم برای جمع کردن پول به اهواز بیایم تا بتوانم ساخت فیلم را ادامه بدهم. قرار بود انجمن تهیه کننده فیلم شود که با مشکل مالی مواجه شد و همین موجب شد تا زمان ساخت فیلم طولانی شود.
این مستندساز درباره طول مدت ساخت این فیلم افزود: جرقه این فیلم در سال ۱۳۹۳ زده شد. اما پژوهش آن یک سال طول کشید. در سال ۱۳۹۴ تصویربرداری آغاز شد و تا ۱۳۹۵ ادامه داشت. سپس تدوین و مراحل بعدی کار به دلیل مسایل مالی طولانی شد.

کریمی همچنین درباره اخذ مجوز فیلم گفت: من با مانعی مواجه نشدم. مردم هفتکل و اداراتش از لحاظ مجوز بسیار کمکم کردند. هر چند من از طریق انجمن سینماگران جوان برای اخذ مجوز اقدام کردم اما وقتی هفتکل رفتم از من استقبال و حمایت کردند.

وی درباره چشم انداز کارش اظهار کرد: دغدغه من ذات هنر، سینما و مردم است. هر آنچه دغدغه مرا برانگیزد به سراغش می روم و اینکه مستند یا داستانی باشد فرقی ندارد. اصل این است که موضوعی مرا قلقلک دهد. در مرحله بعد باید بتوانم بر این موضوع بیفزایم و بتوانم سینما را واسطه قرار بدهم چون فرم برای من اهمیت دارد و حتی در مستند نیز تأکیدم بر فرم است. بنابراین ممکن است که کار بعدی من داستانی هم باشد.

کارگردان «دشت بهار» با تأکید بر این که جشنواره فیلم مستند اتفاق خوبی است، اذعان کرد: من می خواستم این فیلم، هفتکل و آدم هایش دیده شوند و صدایشان شنیده شود، برای همین می خواستم آن را به یک جشنواره بفرستم چه بهتر که این اثر از تلویزیون ملی دیده شود که مخاطبان بیشتری از جشنواره‌ها دارد.

وی همچنین افزود: من فهرست فیلم های شرکت کننده در جشنواره را دیدم. از سرتاسر ایران فیلم فرستاده شده که در کمتر جشنواره ای در ایران، این امر دیده می شود. چنانچه در جشنواره حقیقت در سال قبل از استان خوزستان فیلمی حضور نداشت درحالی که چند تن از دوستان من فیلم های قابلی به این جشنواره فرستاده بودند. بنابراین اتفاق خوبی است که در این جشنواره مردم می نشینند و احوال خودشان را می بینند. مرم هفتکل و شهرهای دیگر خودشان را در مستندها می بینند. این تنوع جغرافیایی خودش مسأله مهمی است.

کریمی، حمایت از فیلمسازان جوان، جوایز جشنواره و حمایت از فیلم بعدی را شرایط خوبی برای یک فیلمساز دانست و در پایان با سپاسگزاری از خانواده، دوستان و تدوینگر فیلم از صبر مردم هفتکل قدردانی کرد و گفت: بیش از همه از مردم هفتکل تشکر می کنم و می خواهم وقتی فیلم را می بینند انعکاس زندگی خودشان را ببینند و راضی باشند. من از ابتدای تأسیس شبکه مستند از مخاطبانش بودم و همه برنامه‌هایش را می‌بینم. پس جا دارد از عوامل این شبکه و جشنواره نیز قدرانی کنم.
«دشت بهار» امشب ساعت ۱۹:۳۰ در قالب سومین جشنواره مستند از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود و ساعت ۰۰:۳۰ بامداد و ۱۱:۳۰ صبح فردا بازپخش می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.