چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵

گروکشی دولت و فشار بر فعالان عرصه فرهنگ و هنر/۳

کوشکی: نگاه دولت تدبیر و امید به هنر و هنرمند، ابزاری و مزدورانه است/ رفتار قلدرمآبانه تان را کنار بگذارید/ «گاندو» بحث سینمای راهبردی را مطرح کرد

محمدصادق کوشکی

سینماپرس: محمدصادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و کارشناس فرهنگی در پی شنیده هایی مبنی بر قطع بودجه صدا و سیما توسط دولت به دلیل پخش سریال «گاندو» گفت: نگاه دولت تدبیر و امید به هنر و هنرمند، ابزاری و مزدورانه است؛ دولت آقای روحانی از ابتدای عملکردشان تاکنون هیچ توجهی به حوزه فرهنگ و هنر نداشتند و مسأله فرهنگ در دولت ایشان امری فرعی و در حد زینت المجالس بود آن هم به این شرط که هنرمندان تأییدکننده دیدگاه های مسئولان دولت باشند، در واقع یک نگاه ابزاری و زشت صرف به هنرمند!

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نحوه رفتار هر فرد یا مجموعه ای با پدیده فرهنگ و هنر بسته به ذهنیت آن مجموعه با فرهنگ است؛ مجموعه دولت آقای روحانی هم ثابت کردند که هنر و هنرمند برایشان هیچ جایگاهی ندارند و صرفاً در مواقعی مانند انتخابات و... از آن ها بهره برداری ابزاری می کنند. ما طی این سال ها شاهد بوده ایم که اگر هنرمندی از ایشان حمایت کرده و تأییدکننده مواضع ایشان بوده و به منتقدان شان توهین کرده، خوب محسوب شده و اگر این کار را نکرده از نظر دولت بد بوده است!

وی خطاب به مسئولان دولت اظهار داشت: نباید زبان ها را بست و قلم ها را شکست، باید به هنرمند آزادی عمل داد، نگاه آقای روحانی به هنرمند این است که در خدمت اهداف و منویات دولت باشد و برای دولت مثل برده کار کند و رأی جمع کند! هنرمند از نظر ایشان زمانی خوب است که منتقدان دولت را مسخره کند اما اگر هنرمندی حتی نگاهی مستقل و غیرسیاسی داشته باشد از نظر ایشان هیچ جایگاهی ندارد چه برسد به آنکه احیاناً هنرمندی بخواهد ایشان و دولت شان را نقد کند!

کوشکی تصریح کرد: از نظر دولت، هنرمند منتقد، فردی دلواپس و وابسته به جریان های خاص سیاسی است که می خواهد دولت را به زمین بزند! این هنرمند به زعم ایشان باید از همه عرصه های فرهنگی و هنری طرد و بایکوت شود و با هجوم شدید هنرمندان وابسته دولت تنبیه گردد. حق هنرمندان منتقد باید در جشنواره ها خورده شود و همه امکانات باید از او گرفته شود! این عیناً رویه آقای روحانی است!

این استاد دانشگاه در همین راستا خاطرنشان کرد: اگر دولت آقای روحانی در مواجهه با سریال «گاندو» سکوت می کرد برای ما عجیب بود! ما همچنین رفتاری را از آن ها توقع داشتیم چرا که آن ها و تفکرات شان را به خوبی می شناسیم. «گاندو» اثری هنری بود که بحث سینمای راهبردی را مطرح کرد، این سریال تلاش داشت به صورت مستقل، واقعیات را به اطلاع مردم برساند و همین اتفاق باعث شورش دولت علیه آن شد.

نویسنده کتاب «سبک زندگی به روایت انقلاب اسلامی» یادآور شد: اما همه این اتفاقات به نفع سریال «گاندو» تمام شد؛ این فشارهای عجیب دولت آقای روحانی و سانسورهای شدیدی که به این سریال وارد شد، به همراه اهانت ها و توهین مسئولان دولت باعث شد تا جامعه نسبت به این قلدری و گردن کلفتی دولتی ها واکنش نشان دهد و به سمت این سریال برود، همه این اتفاقات باعث شد بینندگان این سریال بی حد افزایش پیدا کنند. رفتار قلدرمنشانه دولت بهترین خدمت را به «گاندو» کرد و باعث شد دست دولت برای همه مردم «رو» شود و همه به خوبی آن ها را که شعار آزادی بیان سر می دهند اما مخالف آزادی بیان هستند، بشناسند.

این کارشناس فرهنگی در خاتمه اظهارتش افزود: رفتار قلدرمآبانه تان را کنار بگذارید. حداقل بروید و با شیوه های نوین سانسور آشنا شوید! هرچند که از یک دولت امنیتی که امنیتی های دهه ۶۰ در آن همه کاره هستند توقع نمی رود که اصلاً حوزه فرهنگ و هنر را بشناسد و بدانند که گردن کلفتی در این زمانه جواب نمی دهد و مردم را بر علیه شان می کند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.