دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۸

گفتگوی سینماپرس با یک عکاس صنعتی؛

سماواتی: با وجود دیجیتال، نیاز به عکاسی تبلیغاتی و صنعتی همچنان بسیار لازم و ضروری است/ در حوزه صنایع بی ثباتی وجود دارد

جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا»

سینماپرس: نادر سماواتی از عکاسان باسابقه تبلیغاتی و صنعتی، معتقد است: با وجود دیجیتال، نیاز به عکاسی تبلیغاتی و صنعتی همچنان بسیار لازم و ضروری است؛ صاحبان صنایع باید بدانند تبلیغات سرمایه گذاری است.

به گزارش سینماپرس وی با اشاره به تغییر مناسبات عکاسی و تبلیغات در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: این روزها احساس نیاز به عکس های کاملاً حرفه ای کم شده است. فرض کنید تا ۱۰ سال پیش اگر نمایشگاهی برگزار می شد احتیاج به پوستر و بروشور داشت و بعد این ها باید چاپ می شد؛ وقتی هم قرار باشد عکسی چاپ شود، به عکس های صنعتی و تبلیغاتی باکیفیت و خوب نیاز است. در نتیجه کمپانی ها هزینه می کردند و از نظر تصویری شاهد عکس های خوبی بودیم.

وی ادامه داد: در دنیای امروز با آمدن دیجیتال همه چیز تبدیل به موبایلی شده است که در دست همه می بینیم و با توجه به گران شدن چاپ و سایر مشکلات، دیگر لازم نیست عکس ویژگی های قبل را داشته باشد. متأسفانه در این شرایط کیفیت کارها پایین آمده و عکس ها در حد همان چیزی است که در اینستاگرام وجود دارد؛ در اینستاگرام هم کاربران به سرعت عکس ها را رد می کنند و می روند سراغ عکس بعدی. با این حال من فکر می کنم حتی با وجود دیجیتال، نیاز به عکاسی تبلیغاتی و صنعتی همچنان بسیار لازم و ضروری است.

این عکاس تبلیغاتی توضیح داد: هنوز برای صاحبان صنایع جا نیفتاده است که باوجود افراد متخصص در شرکت های تبلیغاتی، به آن ها مراجعه کنند. علاوه بر هزینه بَر بودن عکاسی تبلیغاتی، صاحبان صنایع نیز آن را قبول ندارند، بنابراین آن طور که باید با عکاسان تبلیغاتی و صنعتی در ارتباط نیستند. درحال حاضر چند شرکت تبلیغاتی فعال داریم که از طریق بیلبوردها و یا از طریق تبلیغات تلویزیونی امورات شان را می گذرانند اما جایگاه واقعی خود را ندارند؛ آن هم نه به این دلیل که در کارشان حرفه ای نیستند، بلکه صاحبان صنایع فکر می کنند تبلیغات هزینه است در حالی که باید بدانند تبلیغات سرمایه گذاری است.

سماواتی با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا)، بیان کرد: سعی کنید برگزاری جشنواره باری به هر جهت نباشد و آن را تبدیل به تصاویری چشم نواز و زیبا کنید. اگر صاحبان صنایع حداقل بدانند چنین رویدادی برگزار می شود، شاید بیایند این جشنواره را ببینند و متوجه فایده عکاسی صنعتی شوند.

وی افزود: از طرفی تمام هم صنفی های من دوست دارند کارشان دیده شود، اما لازم است از صاحبان صنایع نیز به عنوان مصرف کننده این خدمات بپرسید آیا درحال حاضر صنایع آن ها در حال کار است؟ کارخانه شان تعطیل نشده؟ متأسفانه ما در یکی ۲ سال اخیر تقریبا ۹۵ درصد مشتری های مان را از دست دادیم. اصلاً منظورم مشتری های صاحب صنعتی که تاز به دوران رسیدند نیست، برای نمونه شرکت های خودروسازی معتبر که سالها با ما کار می کردند الان نیستند؛ یا بودجه تبلیغاتیشان را قطع کردند و یا فعلاً فعالیتی نمی کنند. به طور کلی الان در ماجرای صنایع کمی بی ثباتی وجود دارد.

سماواتی در پایان گفت: درک این موضوع که تبلیغات هزینه نیست بسیار مهم است. اگر دقت کنید الان رستوران دارها متوجه این مطلب شدند، برای همین شب های جمعه اصلاً وقت ندارند. چون تعدادی جوان هنرمند با تبلیغات برایشان بازاری درست کردند که خیلی خوب است. درواقع این ها دارند جواب تبلیغاتشان را می گیرند. این اتفاق باید برای دیگران هم بیفتد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.