سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۶

نشست "لطفا مزاحم نشوید" در خبرگزاری سینمای ایران/4

هدایت هاشمی: فضای بسیار خوبی برای تولید "لطفا مزاحم نشوید" وجود داشت

هدایت هاشمی

هدایت هاشمی، بازیگر "لطفا مزاحم نشوید" در نشست پرسش و پاسخ آن از ویژگی های نقش خود و شرایط تولید این فیلم گفت.

هاشمی در جلسه پرسش و پاسخ فیلم "لطفا مزاحم نشوید" در خبرگزاری سینمای ایران درباره گویش نقشی که ایفا کرده بود گفت: من به دلیل اینکه پدرم اهل مشهد است و مادرم اصالتا سبزواری است با هر دوی این گویش ها به خوبی آشنایی دارم و لهجه ای که در این فیلم از من می شنوید لهجه ای میان دو گویش سبزواری - تهرانی است البته این نوع گویش در حال حاضر شکل نگرفته و از کودکی من با آن آشنا بودم و هر از گاهی برای شخصیتهای مختلف از آن استفاده می کردم. ضمن اینکه باید گفت استفاده از لهجه ای که بین دو لهجه و تلفیقی از آنها باشد بسیار سخت است زیرا باید به شکل کاملا درست بیان شود و درغیر اینصورت شکل جدی به خود نمی گیرد. به نظر من این لهجه که از کودکی همراه من بوده تبدیل به مهارتی شده است تا بتوانم در شرایط کنونی از آن استفاده کنم و در زمینه ایفای نقش در فیلم "لطفا مزاحم نشوید" مرا یاری کند.
وی افزود: گروهی که من فعالیت بازیگری خودم را با آنان آغاز کردم تماما دارای مهارتهای فراوانی بودند که می شد از آنها به نفع کارهای مختلف نمایشی استفاده کرد، به عنوان مثال مهارتهای ورزشی مانند تیراندازی، شمشیر بازی، سوارکاری و یا فنون مختلف رشته ژیمناستیک، اما متأسفانه در طی مدت پانزده سالی که از هنرپیشگی حرفه ای خود من در تئاتر و سینما می گذرد تا به حال از هیچ یک از این مهارتها به شکل کامل و درست استفاده نشده است و تا زمانی که در نمایش "افرا" به کارگردانی بهرام بیضایی نقش یک پیرمرد هفتاد ساله را بازی کردم، کسی نمی دانست که هدایت هاشمی مهارتهای مختلفی دارد که می شود به نفع بهبود کار در تئاتر و یا سینما از آنها استفاده کرد. باید بگویم که بسیاری از بازیگران گستره حرکتی و رفتاری وسیعی دارند که می شود از آنها استفاده کرد و ما می توانیم بازیگران بهتری باشیم در صورتی که دامنه بیشتری برای ایجاد تنوع در گونه بازی داشته باشیم یعنی گستره ی ژانرهای مختلف در سینما برای استفاده از مهارت های ما وجود داشته باشد ، نه اینکه همین چند گونه ی محدود موجود .
هدایت هاشمی دررابطه با کسب آشنایی در مورد شخصیتی که در این فیلم ایفا کرده بود توضیح داد: شیوه بازیگری من تقلید و مشاهده است یعنی برای ایفای نقشی سعی می کنم نمونه اجتماعی آن را بیابم و با تعقیب و مشاهده رفتارهای آن به آگاهی در زمینه برخوردهای شخصیتی برسم که قرار است نقش آن را بازی کنم، به همین دلیل هم برای ایفای نقش محضردار در این فیلم مدتی را در یک دفتر ازدواج و طلاق سپری کردم تا به آشنایی و آگاهی لازم در این زمینه برسم.
وی همچنین پیرامون موضوع اجتماعی فیلم "لطفا مزاحم نشوید" ادامه داد: من این فیلم را علیرغم طرح موضوعات و نابسامانی های اجتماعی، فیلم امیدوارکننده ای می دانم که البته این امید در اثر بازسازی درونی آدمها در سخت ترین شرایط بوجود آمده است، ضمن اینکه باید اشاره کنم فضایی که در هنگام ساخت و فیلمبرداری یک فیلم مابین عوامل آن وجود دارد در ساختار کلی فیلم به خوبی تأثیر گذار و قابل مشاهده است. فضای خوب و مثبتی که از آن نام می برم و باعث می شود تماشاگر فیلم احساس کند تمامی عوامل فیلم هنگام تولید آن شرایط خوب و مثبتی داشته اند در "لطفا مزاحم نشوید" وجود داشت و با قاطعیت باید بگویم همه عوامل ساخت این فیلم هنگام فیلمبرداری آن ، حال خوبی داشتند و از کار لذت می بردند. در واقع این فضای خوب توسط تهیه کننده، کارگردان و دستیار کارگردان(محسن قرایی) بوجود آمده بود و آرزو می کنم که ای کاش شرایط تولید فیلمها در ایران همواره این گونه بود و شاهد وجود چنین فضایی در ساخت فیلمهای سینمایی بودیم. متأسفانه در خیلی از فیلمها احساس می شود پول و بودجه می تواند حلال بسیاری از مشکلات تولید باشد حال آنکه ممکن است نتیجه ای معکوس داشته باشد.
هدایت هاشمی در پایان تصریح کرد: من خوشحالم از اینکه خبرگزاری مختص سینمای ایران وجود دارد و امیدوارم حمایت رسانه هایی چون شما از فیلمها ، بخصوص فیلم های جریان مستقل ، همچنان ادامه یابد. از اینکه در این فیلم بازی کردم خوشحالم و آرزو می کنم جریان سینمای مستقل از این دست، جای خود را در بحث اکران بیش از پیش بیابد و مورد توجه تماشاگران قرار گیرد. همچنین آرزو دارم که وقتی امور تولید و اکران یک فیلم تمام مراحل قانونی خود را طی کردند ، یعنی مثلاً کلیه ی مجوزهای لازم را برای بیلبوردهای شهری گرفته اند ، دیگر دچار اعمال سلیقه های شخصی نشوند و پایبندی به قانون درهر حرفه ای برای همه الزامی شود.

انتهای پیام/اط/ح

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.