شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۸

هنر درخدمت قرآن؛

نشر نور در مسابقه‌ای تلویزیونی روی آنتن شبکه قرآن

مسابقه ایستگاه چهل و دوم

سینماپرس: مسابقه ایستگاه چهل و دوم این روزها از شبکه قرآن و معارف سیما در حال پخش است که رقابت ۳۰۰ چهره قرآنی از سراسر کشور را به تصویر می کشد.

به گزارش سینماپرس، شبکه قرآن این روزها شاهد پخش مسابقه ای قرآنی است که در آن ۳۰۰ نفر از چهره های قرآنی کشور با هم به رقابت می پردازند. «ایستگاه چهل و دوم» نام مسابقه‌ای تلویزیونی است که این روزها با همت «خانواده عقیق» ساخته شده است و در شبکه قرآن و معارف سیما هر روز در دو نوبت پخش می‌شود.

ایستگاه چهل و دوم بزرگترین المپیاد قرآنی کشور را از قاب تلویزیون به خانه های مردم کشانده است. اتفاقی که میتواند زمینه های انس بیشتر با قرآن را این بار با ابزار مسابقه در بین مردم به وجود بیاورد. اتفاقی که توسط خود حافظان قرآن و برای اعتلای قرآن رقم خورده است.

شاکله اصلی خانواده عقیق را که تهیه‌کنندگی و کارگردانی این مسابقات را برعهده دارد، خود حافظان قرآن تشکیل می دهند که این بار در قالب مسئولیتی دیگر برای ترویج قرآن و انس با آن گام برداشته اند. مسئولیتی که برگرفته از هنر و اعتقاد است.

این مسابقات از دهم مرداد ماه در مجتمع فرهنگی امامزاده سید علی(ع) قم آغاز شده است و از یک هفته پیش از آن نیز پیش تولید مسابقه ایستگاه چهل و دوم اعم از ساخت دکور و نصب تجهیزات و ابزار و هماهنگی های نور، صدا و تصویر انجام شد و از روز دهم مرداد ماه همزمان با شروع مسابقات ضبط تلویزیونی مسابقه ایستگاه چهل و دوم نیز آغاز شد.

این را علی اصغر سلطانی نژاد تهیه کننده و کارگردان مسابقه ایستگاه چهل و دوم گفته و افزود: در این پروژه بیش از ۵۰ نفر مشغول به کار هستند، ۲۰ روز تقریبا هر روز ۸ الی ۹ ساعت ضبط داریم و مسابقات در ۸۰ قسمت ظرف ۴۰ روز پخش خواهد شد.

به گفته وی در سال های گذشته نیز خانواده عقیق تجربه تهیه کنندگی مسابقه های تلویزیونی همچون مسابقه معارفی ۲۴ را برعهده داشته است اما این اولین باری است که به طور کلی از صفر تا صد تولید برنامه تلویزیونی مسابقات سراسری قرآن را برعهده دارد.

آن طور که تهیه کننده مسابقه ایستگاه چهل و دوم گفته است عوامل این مسابقه همگی از جوانان بااستعدادی هستند که فضای کار برای بسیاری از آنها آنچنان که باید فراهم نبوده است و حالا در پروژه های این چنینی بسیار با انگیزه ورود میکنند.

قدم قرآنی حافظان قرآن

مهدی شریفی مدیرخانواده عقیق که خود از حافظان قرآن است هم فعالیت قرآنی این مجموعه را برای خود و همکارانش افتخار دانسته و گفت: شاکله اصلی خانواده عقیق همه از حافظان قرآن هستند و به این خاطر کار قرآنی همیشه در اولویت های این مجموعه است و در واقع امیدوار هستیم علاوه بر انس با قرآن عامل به آن نیز باشیم.

وی که از نویسندگان قمی بوده و نگارش رمان تن ها و چندین داستان کوتاه را در کارنامه خود دارد در رابطه با سایر فعالیت های قرآنی این گروه به مجموعه ۵ جلدی مهاجران اشاره کرده و افزود: این مجموعه دربردارنده روایت هایی از زندگی ۵ شهید قرآنی فاجعه منا یعنی شهید محسن حاجی حسنی کارگر، شهید حسن دانش، شهید فواد مشعلی، شهید محمدسعید سعیدی زاده و شهید امین باوی است که توسط ۵ تن از نویسندگان جوان و با مراودات متعدد با خانواده این شهدا به رشته تحریر درآمده است تا شاید بتواند عاملی باشد تا از فراموش شدن این جنایت جلوگیری کند و ما همه این قدم های قرآنی را از برکت و نور قرآن میدانیم.

جذبه نوری که شریفی از آن سخت میگوید انگار خیلی ها را مرید خود کرده است و حالا کیلومترها راه را طی کرده اند و آمده اند تا هرچه را که در انس با قرآن آموخته اند ارائه دهند، علی صیادی یکی از همان هاست.  از سیستان و بلوچستان آمده است و دوری راه را به جان خریده برای موانست با قرآن و این بار آمده است تا در رشته اذان با سایر شرکت کنندگان رقابت کند.

۴۱ ساله است اما کار قرآنی را از سال های کودکی آغاز کرده است. از خاطره اولین قرآن خواندش که میپرسیم میگوید: «یک محفل قرآنی در استان بود که از طریق مدرسه ما را به آنجا بردند و آنجا آخرین نفر شدم اما تشویقی که کردند و جایزه هایی که دادند یکی از خاطره های به یاد مانده برای من است».

محروم، حتی از قرآن

حالا از همان سال ها انس با قرآن را رها نکرده است با این همه اما این راه برایش چندان هم آسان نبوده است. استان محروم سیستان و بلوچستان و کمبود استاد متخصص سبب شده است راه را سخت تر از بسیاری از رقبایش طی کند و حالا که از آرزویش میپرسیم میگوید «با توجه به اینکه یک کشور اسلامی هستیم ارزو داریم که یک نهضتی در نظام ما به خصوص در استان های محروم اتفاق بیفتد که ما و کسانی که در استان های محروم هستیم هم بتوانیم ازمحضر اساتید قرآنی استفاده کنیم و حرفی برای گفتن در جامعه اسلامی داشته باشیم».

از موهبت های این همراهی هم که می پرسیم میگوید: «اگر برکتی در در زندگی دارم اگر سلامتی دارم و اگر بچه ها و خانواده ی خوبی دارم همه از برکت قرآن است که در زندگی ام وجود دارد».و همین برکت است که خیلی ها را مرید خودش کرده است علی پروا شرکت کننده دیگر رقابت های رشته اذان است که از  استان یزد راهی قم شده است. حالا ۴۵ سال دارد و می گوید فضای قرآنی را از همان سنین کودکی در خانواده تجربه کرده است و تا به امروز هم آن را رها نکرده است. مهم ترین هدیه ای که از قرآن گرفته را قرآن میداند و آن هم یک جلد کلام الله مجید بود در سال های کودکی که در یکی از محافل قرآنی دریافت کرده بود و حالا هم آرزویش تلاوت قرآن مقابل مقام معظم رهبری است.

یک میراث خانوادگی

انس با قرآن از سال های کودکی انگار نقطه مشترک همه شرکت کنندگان است سید رضا حسینی از دیگر شرکت کنندگان رشته اذان است که  از زنجان در این مسابقات شرکت کرده است ودر رابطه با اولین تجربه قرآن خواندنش می گوید: اولین بار که قرآن خواندم زمانی بود که  استادم آقا سید جعفر که برادر بزرگتر من است به برادر دیگرمان قرآن یاد می دادند و چند ساعت روی سوره حمد کار میکردند که ناخودگاه من هم سوره حمد را با خودم میخواندم. برادرم متوجه شدند و صدای من را شنیدند و تشویقم کردند و از همان زمان کار قرآنی من آغاز شد.

این آموزش خانوادگی قرآن نیز در بین اهالی قرآن عمومیت دارد سید محمدحسن حسینی هم  اولین استاد خود را پدرش میداند که به اهالی روستا هم قرآن را اموزش میدادند و از همان زمان علاقه به یادگیری قرآن را در او زنده کرد.

حسینی که از روستای چارک شهرستان دشتی استان بوشهر به قم آمده است در سال های گذشته  در مسابقات تواشیح و قرائت قرآن شرکت کرده بود و امسال هم برای دومین بار در رشته اذان با سایر شرکت کنندگان به رقابت میکند.

وی که خاص ترین جایزه ای را که از همراهی با قرآن کسب کرده است اجرا در حضور مقام معظم رهبری میداند در رابطه با ارزوی قرآنی اش هم میگوید: آرزو دارم تمام مردم کشورم با قرآن و اهل بیت مانوس شوند چون هر کسی با قرآن مانوس شد گمراه نمیشود چرا که خدا خود فرموده است   «ما ان تمسّکتم بهما لن تضلّوا ابداً».

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.