جمعه ۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۹

روی آنتن شبکه خبر رفت؛

دستمزدهای نامتعارف مخرب اقتصاد سینما

غلامرضا موسوی در برنامه شهر فرنگ

سینماپرس: یک تهیه‌کننده سینما می گوید: سرمایه گذاران سینمایی که در پرداخت‌هایشان روش‌های معقولی را پیروی نمی کنند و به دنبال مطرح کردن خود هستند، به اقتصاد سینما آسیب می‌رسانند.

به گزارش سینماپرس، غلامرضا موسوی تهیه کننده سینما در برنامه شهر فرنگ در خصوص دستمزد نامتعارف برخی بازیگران با بیان اینکه در سینمای ایران حقوق بسیاری بازیگران ضایع می‌شود، گفت: این به دلیل انست که تعداد انگشت شماری از این قشر حقوق نامتعارف دریافت می‌کنند.  

او افزود: چند سال پیش همزمان با تولید یک سریال شبکه نمایش خانگی، نسبت به حضور فردی که دستمزدها را به شکل غیرمتعارفی حتی تا صد در صد گران کرده بود، هشدار دادم و او را مشکوک به پولشویی معرفی کردم.  

این تهیه‌کننده سینما افزود: زمانی که سرمایه گذاران در پرداخت‌هایشان روش‌های معقولی را پیروی نکنند و به دنبال مطرح کردن خود باشند، به اقتصاد سینما آسیب می‌رسانند؛ بنابراین سرمایه‌هایی که وارد سینما می‌شود اگر منطقی هزینه شوند حق بازیگر است؛ در غیر این صورت هیچ کس راضی نمی‌شود پول سالم و زحمت کشیده اش، مفت هزینه شود.


تهیه‌کننده فیلم سینمایی بغض، با بیان اینکه معمولا ۲۵ درصد عایدی یک پروژه سینمایی در بودجه بندی سهم بازیگران است که بین همه ان‌ها تقسیم می‌شود، گفت: اما این نوع توزیع نامتعارف اثر مخربی بر اقتصاد سینما می‌گذارد و سایر بازیگران را دچار مشکل می‌کند.  

موسوی درباره ورود سرمایه گذاران به سینما گفت: هر سرمایه‌گذاری باید تکلیفش روشن باشد که آیا برای کار اقتصادی وارد سینما شده است یا فقط می‌خواهد فیلمی ساخته شود که خودش را معرفی کند.

امین زندگانی بازیگر سینما دیگر میهمان برنامه با اشاره به سخنان موسوی گفت: من هم به عنوان یک بازیگر با پول مفت مخالفم، اما اگر بخواهیم صنعت سینما را طبق استانداردهای روز دنیا بررسی کنیم، می‌بینیم که بیشتر اجزای این صنعت در کشور ما وارداتی است؛ نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که بازیگران ما هم با دلار سه هزارتومانی دستمزد بگیرند.

او گفت: در کشوری که لبنیات به عنوان یک کالای صد درصد داخلی این افزایش قابل توجه را داشته؛ بنابراین نباید از بازیگران این عرصه نیز انتظار دریافت حداقلی داشته باشیم.


این بازیگر سینما با تاکید بر اینکه تنها تعداد کمی از این صنف دستمزد بالایی دریافت می‌کنند، افزود: همه انچه که روی کاغذ نوشته می‌شود خالص دریافتی بازیگران نیست و شامل برندسازی، حاشیه‌های خبری و... می‌شود و حتی بخش عمده‌ای از ان به پولشویی و توقع سایر عوامل تولید فیلم بر می‌گردد که در این روند افزایش قیمت‌ها به دلیل اقتصاد بیمار نتوانستند دستمزدها را بالا ببرند.

او گفت: بنابراین وقتی چنین صنعتی وارداتی است متخصصان آن هم با وجود اینکه در داخل هستند، کاری خارج از عرف بازار می‌کنند، پس افزایش دستمزد بازیگران هم باید منطقی باشد.

زندگانی در ادامه با انتقاد از ضعف‌های موجود در این صنعت کشور گفت: متاسفانه ما نتوانستیم از ظرفیت سرمایه‌های مردم، برای بهبود وضعیت سینما، گردشگری، صنایع دستی، فرهنگ سازی برای نسل جدید و فضای مجازی در سینما استفاده کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.