یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱

از شنبه؛

اکران «گندم» سمیح کاپلان اوغلو در هنروتجربه

فیلم گندم سمیح کاپلان اوغلو

سینماپرس: فیلم «گندم» به کارگردانی سمیح کاپلان اوغلو از شنبه ۲۳ شهریور در سینماهای هنروتجربه به نمایش در می ‎آید.

به گزارش سینماپرس، در ادامه اکران فیلم های خارجی در گروه سینمایی «هنر و تجربه» فیلم «گندم» به کارگردانی سمیح کاپلان اوغلو از شنبه ۲۳ شهریور در سینماهای هنروتجربه به نمایش در می ‌آید.

«گندم» محصول ۲۰۱۷ ترکیه، آلمان، فرانسه، سوئد، قطر است که سال گذشته در جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده رفت و در بخش بین‌الادیان برنده جایزه بهترین فیلم شد. این فیلم هم‌چنین جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی توکیو را برنده شده و نامزد جایزه قلب سارایووی بهترین فیلم در جشنواره سارایوو ۲۰۱۷ هم بوده‌است.

«گندم» بر اساس سوره‌ها و آیه‌هایی از قرآن نوشته شده و راوی داستان پساآخرالزمانی است که در آن انسان‌های باقی‌مانده یا در بقایای شهرها مستقر هستند یا در مزرعه‌هایی که زیر کشت رفته‌اند. در مناطقی که «سرزمین‌های مردگان» نامیده می‌شوند نیز مهاجرانی از خشکسالی و بیماری‌های مسری‌ای رنج می‌برند که از لحاظ ژنتیکی مشکلات خاص خودشان را دارند.

سمیح کاپلان اوغلو از فیلمسازان شاخص سینمای ترکیه است که آثارش در جشنواره‌ های معتبر بین‌المللی به نمایش درآمده و جوایز متعددی را دریافت کرده‌اند. این کارگردان فعالیت‌های سینمایی‌اش را از ۱۹۸۶ با دستیاری فیلم‌برداری دو مستند تحسین‌شده آغاز کرد و در ۱۹۹۴ نویسندگی و کارگردانی را در یک مجموعه تلویزیونی موفق تجربه کرد تا این‌که بالاخره در ۲۰۰۱ با اولین فیلم بلندش «دور از خانه» جایزه بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی سنگاپور را به دست آورد. او با دومین فیلمش «سقوط فرشته» به جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۰۵ راه یافت و در خلال سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ سه‌گانه «یوسف» را تهیه و کارگردانی کرد. اولین فیلم این سه گانه «تخم مرغ» در جشنواره کن به نمایش درآمد و در جشنواره‌های فجر، بالدیبیا و بانکوک جوایز بهترین کارگردانی را برنده شد. دومی «شیر» در جشنواره ونیز روی پرده رفت و «عسل» هم خرس طلایی شصتمین جشنواره برلین را برد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.