چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۶

حسن عباسی مطرح کرد:

عده‌ای فقط شعار حمایت از فیلم ارزشی می‌دهند

صدای منو می‌شنوید؟

سینماپرس: تهیه کننده «صدای منو می شنوید؟» با گلایه از شرایط اکران فیلمش از شعارزدگی نهادهای فرهنگی انتقاد کرد.

به گزارش سینماپرس، حسن عباسی که در حال حاضر فیلم  «صدای منو می شنوید؟» به تهیه‌کنندگی او و کارگردانی صادق پروین آشتیانی روی پرده سینماها است درباره علت تاخیر در اکران این فیلم که از سال ۹۶ آماده نمایش است به صبا عنوان کرد: فکر می کنم دلیل تاخیر در اکران این فیلم خیلی واضح باشد؛ زیرا شرایط اکران در وضعیتی است که واقعا فضایی برای اینگونه فیلم ها وجود ندارد و اگر شما ارتباطات خاصی نداشته باشی طبیعی است که خیلی موفق نمی شوی اینگونه فیلم ها را اکران کنی.

وی افزود: من اصلا نمی خواهم به فیلم های دیگر خرده بگیرم و بگویم چرا تولید اینگونه فیلم ها بالا است زیرا اقبال عمومی از اینگونه فیلم ها بالاست و نکته مهم تری که وجود دارد بحث اقتصادی سینما است. سینما یک صنعت است و باید از لحاظ اقتصادی چرخه آن رونق داشته باشد و این امر برای من کاملا روشن است ولی ما نمی توانیم تمام سلیقه مخاطبان را به یک سمت و سو ببریم و باعث افت سلیقه و نگاه تماشاچی شویم. در کنار آنکه ما اعتقاد داریم سینما یک صنعت است، یک کالای فرهنگی هم است که باعث جهت دهی به افکار مخاطبان می شود و نباید منکر این موضوع شویم. نمی توانیم چون بحث سرمایه در سینما مهم است شرایط را بر فیلم هایی که از لحاط فرهنگی سنگین تر هستند و نگاه متفاوتی دارند، تنگ کنیم.

عباسی با اشاره به فیلمی که ساخته است، توضیح داد: ادعا نمی کنم «بنهور» ساخته ام اما فیلم بسیار شریفی ساخته ام که نه جنبه گول زدن مخاطبان و نه جنبه شعارگونه دارد و در حد خودش فیلمی قابل دیدن است و اینگونه برخورد با این فیلم اصلا درست نیست.

فیلم ما را ناگهان اکران کردند

بازیگر فیلم  «حماسه مجنون»  درباره میزان رضایت خود از اکران فیلم «صدای منو می شنوید؟» اظهار کرد: ۳ شهریور نامه ای را برای رسیدگی به وضعیت اکران فیلم «صدای منو می شنوید؟» به شورای عالی اکران دادم، بعد از آنکه من به آنجا مراجعه کردم همان روز به من اطلاع دادند که برای چهارشنبه همان هفته یعنی سه روز بعد آماده اکران شوید. من باید طی سه روز تیزر و هم چنین کارهای حاشیه این فیلم را انجام می دادم اما طی این زمان کوتاه هیچ کدام از این کارها را نتوانستم انجام بدهم.

این تهیه کننده با بیان آنکه ماه محرم زمان خوبی برای اکران فیلمش نبوده است، تشریح کرد: در ماه محرم به مدت دو هفته به فیلم من فرصت اکران دادند. در این ماه مخاطبان کمی به سینما می آیند به دلیل آنکه همه مردم به هیات عزاداری می روند و مشغول برپایی مراسم های عزاداری برای امام حسین هستند. فیلمی که در این شرایط اکران می شود و تیزر تبلیغاتی اش هم آماده نیست چه اتفاقی برایش می افتد؟

او در ادامه گلایه ای هم به یک رسانه مطبوعاتی کرد، عنوان کرد: بعضی از دوستان مطبوعاتی واقعا ناجوانمردانه اعلام می کنند که این فیلم نهایتا دو میلیون فروش می کند و از رانت و کمک دولتی استفاده کرده است. باید توضیح دهم که بعد از آنکه این فیلم تولید شد شرایط من خیلی بحرانی بود به همین دلیل به بنیاد سینمایی فارابی مراجعه کردم و حدود ۲۵۰ میلیون تومان از آنها کمک گرفتم. برای خیلی از فیلم ها این اتفاق می افتد و نفس وجود بنیاد فارابی و وزارت ارشاد و بنیادهای فرهنگی حمایت از سینماگران است، که لازم و ضروری است در همین جا تشکر قلبی خودم را از مجموعه بنیاد فارابی و شخص مهدی پیماندار خزانه دار وقت بنیاد اعلام کنم که با صداقت تمام و روی گشاده و در چهارچوب قوانین و ضوابط بنیاد و در قالب مشارکت درخواست کمک ما را اجابت کردند و در ادامه گلایه کنم از نهادها و مجموعه های ریز و درشتی که تحت نام دفاع مقدس قرارست برای حمایت از محصولات فرهنگی این حوزه فعالیت کنند و جایگاه، امکانات و بودجه های کلان دارند ولی تا به امروز کوچکترین قدمی در جهت حمایت از این فیلم نه در زمان تولید و نه در حال حاضر که در شرایط اکران قرار داریم، برنداشته اند.

وی ادامه داد: من می توانستم با همان بودجه ای که برای ساخت این فیلم خرج کردم سه فیلم به اصطلاح شونه تخم مرغی بسازم که هر جور ابتذالی در آن باشد. قبل از آنکه پولی به من داده شود سراغ ساخت این فیلم رفتم و با تلاش های من از چند شب پیش تیزرهای تبلیغاتی فیلم «صدای منو می شنوید؟» یک خط درمیان پخش می شود. واقعا نمی دانم بر سر این فیلم که با زحمات زیادی ساخته شده چه می آید.

بازیگر فیلم «قارچ سمی» درباره جدیدترین فعالیت خود اظهار کرد: در حال حاضر درگیر مسایل اکران فیلم «صدای منو می شنوید؟» هستم اما در کنار این کار مشغول خواندن دو-سه فیلمنامه هم هستم تا یکی را برای ساخت انتخاب کنم.

تهیه کننده «فیلم صدای منو می شنوید؟» با انتفاد از نقدهایی که تاکنون از فیلمش شده است، توضیح داد: لطفا منصفانه نقد کنید. آن دوستانی که نقد می کنند و می گویند این فیلم فروش نمی کند و کارگردان الفبای این حوزه را بلد نیست باید بگویم که صادق پروین آشتیانی بیش از ۱۵ کار تلویزیونی کارگردانی کرده که خیلی از آنها جایزه های مختلفی گرفته اند. سابقه من و حسن کلامی که به طور مشترک تهیه کنندگان این فیلم هستیم هم روشن است و سی سال است در سینما کار حرفه ای می کنیم. باید دید در چه شرایط و با چه امکاناتی این فیلم اکران می شود بعد سراغ نقد آن برویم.

وی در پایان گفت: بهتر است منصفانه برخورد کنیم. اگر مجموعه ای کار فرهنگی می کند نگاه کنیم معنی کار فرهنگی و نیاز آن چیست. صدایی در این زمانه گم شده است؛ صدایی که می توانست در جامعه راه گشا باشد. متاسفانه در حال حاضر همه چیز روی پول می چرخد و نگاه ها عوض شده است. آن بچه هایی که در شرایط پرفشار جنگ از همه آرزوها و آمال خود گذشتند تا یک وجب از خاکشان دست نامحرم نیفتد دیگر افکارشان در جامعه کم رنگ شده است. منافع کوتاه مدت شخصی سر منافع بلندمدت جمعی را بریده و صدای بچه های جنگ گم شده است. خیلی از مسئولان در زمان جنگ در جبهه ها بودند اما در حال حاضر عقیده و نظرشان با آن زمان فرق کرده و این فیلم یک تلنگری است که بیاییم و دیدگاهمان را بازنگری کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.