چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۶

داریوش ارجمند:

عاشورا را به صورت مستقیم نمی‌توان در سینما تصویر کرد

داریوش ارجمند در مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره بین‎المللی فیلم‎های ورزشی

سینماپرس: یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: سینما و تلویزیون قادر نیستند به صورت مستقیم تصویرگر عاشورا باشند، برای همین بهتر است در این حوزه ورود نکنیم تا باعث برخی خطاها نشویم.

به گزارش سینماپرس، داریوش ارجمند، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه ، با بیان اینکه عناوینی چون فیلم عاشورایی یا محرمی را درک نمی‌کند، اظهار کرد: عنوان‌هایی چون فیلم محرمی یا عاشورایی برایم قابل درک نیست، البته فیلم سفارشی را می‌فهم، اما این‌که بخواهیم یک شکل از فیلمسازی را محدود به آثاری با مفاهیم عاشورایی کنیم، جفا به این نام بزرگ است. دلیلم برای مخالفت با چنین نامگذاری‌هایی که سیما باب کرده این است که نام عاشورا را تنها در یک قالب خاص نباید خلاصه کرد.

وی افزود: اما درباره فیلم سفارشی که گفتم آن را درک می کنم آثاری هستند که در یک زمان بسیار کم سفارش داده می‌شود تا ساخته شود. برای مثال خواسته می‌شود ۱۵ روزه سریالی درباره محرم ساخته شود تا در ایام مورد نظر روی آنتن رود. این شکل کار هم عموماً درباره مناسبت‌هایی چون ماه محرم و رمضان رخ می‌دهد. این قبیل کارها که شتاب زدگی ویژگی بارز آن است هیچ کیفیتی ندارد و عموماً هم تاثیرگذاری به همراه نخواهد داشت.

بازیگر نقش مالک اشتر با بیان این‌که مخالف پرداخت مستقیم به عاشورا در سینما و تلویزیون است، تصریح کرد: به نظرم نگاه به عاشورا در شکل مستقیم آن، ممکن است، عواقب نامطلوبی داشته باشد چون نیاز است در که چنین کارهایی چهره‌پردازی از ائمه داشته باشیم؛ خواسته‌ای که به حق ممکن نیست. دلیل دیگر اینکه، درباره عاشورا هر اندازه هم که بخواهیم خوب کار تولید کنیم باز هم تصویر خلق شده با معنای عظیمش قابل قیاس نیست. این ویژگی در باره دیگر ائمه به ویژه حضرت رسول (ص) هم صدق می‌کند.

ارجمند گفت: از نظر اکثر مسلمانان فیلم محمد رسول الله به کارگردانی مصطفی عقاد بهترین کاری است درباره پیامبر (ص) ساخته شده است، اما باور من این کار به هیچ وجه لایق تعاریفی که از آن می‌شد، نیست، چون یک اثر صرفاً هالیوودی است که آنتونی کویین (بازیگر نقش حمزه) در آن  بازی شبیه کارهای وسترن از خود ارائه می‌کند، البته این بازیگر توانا در فیلم «عمر مختار» به خوبی نقش عرب را بازی کرد، اما بازی او در فیلم محمد رسول الله به هیچ وجه شبیه یک عرب نبود.

این بازیگر تاکید کرد: من این نقصان را در سریال «مختارنامه» داود میرباقری هم شاهد بودم. در این کار هم صرفاً یک کار اکش می‌بینیم که هیچ واقع نگری در آن لحاظ نشده است. در این میان درباره شخصیت مختار هم بحث‌های فراوانی مطرح است که من نظرات خود را بارها در این باره اعلام کرده‌ام، اما یک جمله را باید بگویم. به باور من شیعه تنها شیعه علی بن ابی طالب است و شیعه علی هم، هیچگاه انسانی را به هر جرمی که کرده باشد در دیگ جوشان روغن نمی‌اندازد.

بازیگر فیلم «اعتراض» گفت: فیلم‌ها یا سریال‌هایی توان پرداختن به عاشورا را دارند که به صورت غیر مستقیم به عاشورا نگاه کنند. برای مثال به برخی سریالی که در قالب قصه‌های معاصر این معنا را مد نظر قرار می دهند از جمله این آثار هستند. در همین راستا هم اکنون مشغول بازی در سریالی به نام «مرضیه» هستم که در آن عاشورا در قالب قصه‌ای معاصر مد نظر قرار می‌گیرد. این کارها به نظرم قادر است برای مخاطب امروز همذات‌پنداری خوبی داشته باشند.

ارجمند با تاکید بر این‌که پرداختن به راهپیمایی اربعین انتظار می‌رود رویکردی تاثیرگذار به عاشورا در سینما و تلویزیوتن باشد، گفت: اگر نظر من را بخواهید راهپیمایی اربعین، فرصتی مناسب برای تصویرگری از عاشوراست، چون این اتفاق (راهپیمایی) در هیچ کجای دنیا با این مقیاس رخ نداده است. در راهپیمایی اربعین میلیونها انسان با پای پیاده به عشق زیارت امام خود به کربلا می‌روند تا با آرمان‌های عاشورا تجدید بیعت کنند. نکته حائز اهمیت درباره این موضوع به مخاطب جهانی این قبیل کارها مربوط می‌شود، چون باور من است فیلمی که در آن داستان راهپیمایی اربعین را بازگو شود می‌تواند برای کل مردم دنیا پیام داشته باشد.

این کارگردان در پایان سخنانش گفت: بارها این کلام را شنیده‌ایم که «کل یوم عاشورا، کل ارض کربلا» این جمله کاملترین حرفی است که درباره عاشورا می‌توان زد. پس اگر به این معنا تنها با تکیه با همین جمله نگاه داشته باشیم، به نظرم بهترین اتفاق را رقم زده‌ایم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.