شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸

مدیران خواب زده و قهر مردم با سینما/۷

بهمنی: لیبرالیسم حاکم در سینما اخلاق و فرهنگ را تخریب و اقتصاد آن را متلاشی کرده است/ خانواده های اخلاق مدار و متدین جایی در سینما ندارند!

حبیب الله بهمنی

سینماپرس: حبیب الله بهمنی کارگردان سینما در پی ادامه رکود و افت فاحش فروش سینما اظهار داشت: لیبرالیسم حاکم در سینما اخلاق و فرهنگ را تخریب و اقتصاد آن را متلاشی کرده است؛ متأسفانه مدت ها است مسئولان فرهنگی و هنری همانطور که در لیبرالیسم حوزه اقتصادی را هدایت می کند در حوزه فرهنگ هم لیبرالیسم را حاکم کرده اند و همین مسأله موجب قهر انبوه مخاطبان با سینما شده است.

کارگردان فیلم سینمایی «شب کایت ها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بخش سیاست گذاری، هدایتی و نظارتی حوزه فرهنگ و هنر به حال خود رها شده و دوران افول و نابودی کلی سینمای کشور نزدیک است!

این سینماگر با بیان اینکه مدیران سینما هیچ گاه در پی مخاطب شناسی سینما نبوده اند و به صورت باری به هر جهت سینما را اداره می کنند یادآور شد: چند سال قبل که تولید فیلم های مبتذل و سطحی که تنها به غرایز حیوانی توجه داشتند شروع به تولید کردند و سینمادارها از میزان استقبال مخاطبان از این آثار سخیف خوشحال بودند و سینما فروش های چشمگیری داشت، اگر مدیری آگاه در سینما وجود داشت متوجه می شد که به زودی و با استمرار این روند غلط در فیلم ها قهر مخاطبان با سینما شکل خواهد گرفت.

بهمنی ادامه داد: امروزه ما شاهد این اتفاق هستیم به نحوی که مخاطب اصلی از سینما فاصله گرفته و تنها درصد بسیار اندک و محدودی از جامعه هستند که با فیلم های مبتذل ارتباط برقرار می کنند و به سالن های سینما می روند که احتمالاً تا چند وقت دیگر از میزان استقبال این افراد نیز کاسته خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه دغدغه ها و زندگی طیف اصلی جامعه هیچ گاه مورد توجه مدیران و سازندگان آثار سینمایی نیستند و مردم هم وقتی نیازهای شان را در سینما نمی بینند از آن دور می شوند. ما مدت ها است تذکر می دهیم که خانواده ها امروز اصلاً در سینمای کشور جایی ندارند. مدیران سینمایی از یاد برده اند که اکثریت قریب به اتفاق خانواده های ایرانی بسیار متدین، دین دار و اخلاق مدار هستند و ترجیح می دهند فیلم هایی را ببینند که نیازهای فرهنگی، اخلاقی، آموزشی و تربیتی شان را پاسخ دهد تا ضمن داشتن تفریح سالم، آورده ای هم برایشان داشته باشد و باعث رشد و تعالی فکری شان شود.

کارگردان فیلم سینمایی «سیب و سلما» تأکید کرد: خانواده های اخلاق مدار، متعهد و متدین جایی در سینما ندارند و از سینما به شدت فاصله گرفته اند؛ از سوی دیگر مدیران سینمایی هم سینما را به دست سرمایه سالاران سپردند و برایشان سیاست گذاری برای رسیدن به نیازهای واقعی مخاطب خالی از هرگونه اهمیتی است! این مایه شرمساری است که سینما تنها به دست سرمایه سالاران سپرده شده، سرمایه سالارانی که اصلاً برایشان نیازهای فرهنگی و اخلاقی مردم مهم نیست و با نادیده گرفتن این نیازها تنها در پی کسب منافع اقتصادی هستند.

بهمنی تصریح کرد: مدیران سینمایی باید بدانند این کارشان علاوه بر تخریب فرهنگ عمومی در کشور موجب شکست و مرگ حتمی سینما می شود. ما باید از تجربیات کشورهای دیگر در این زمینه درس بگیریم؛ تاریخ سینمای اروپا نشانگر این اتفاق است. در بازه ای تاریخی از آنجا که اروپایی ها به سمت ابتذال حرکت کردند مخاطبان اصلی که خانواده ها بودند از سینما دور شدند و به همین جهت سینمای اروپا امروزه اصلاً سینمای موفقی نیست.

وی در پایان اظهاراتش افزود: متأسفانه ما در حال طی کردن همین مسیر غلط و نادرست در سینمای ایران هستیم و فاجعه بار آنجا است که همان الگوهای غلط سینمای اروپا را سرمشق کارها و رفتارهای مان کرده ایم!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.