یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵

مدیران خواب زده و قهر مردم با سینما/۸

سیفی: مدیران، حوزه فرهنگ و هنر را بر اساس امیال غربی ها اداره می کنند/ خوراک فرهنگی ناسالم جامعه را به نابودی می کشاند

حجت الله سیفی*

سینماپرس: حجت الله سیفی کارگردان سینما اظهار داشت: وقتی فرهنگ و سبک زندگی که در آثار سینمایی نمایش داده می شود هیچ سنخیت و قرابتی با سبک زندگی مردم ندارد معلوم است که مخاطبان از سینما دلزده می شوند و دیگر به سینما نمی روند!

کارگردان فیلم سینمایی «بچه های جسور» و «محکومین بهشت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران، سینما و حوزه فرهنگ و هنر کشور را بر اساس امیال غربی ها اداره می کنند، آن ها فضای سالم فرهنگی را تخریب کرده و در حال پیاده سازی تفکرات غربی ها در حوزه فرهنگ و هنر بالاخص سینما هستند. سینما غذای روح انسان ها است اما متأسفانه مدتی است که غذای روحی مردم با بحران و اختلال مواجه شده است. این مسئولان هستند که با خوراک فرهنگی ناسالم بحران را درون خانواده ها ایجاد کرده و شادی و نشاط را از مردم گرفته اند. مردم نیاز به امکانات تفریحی و فرهنگی پرنشاط دارند اما با بی تدبیری هرچه تمام تر این امکانات از مردم سلب شده است.

وی ادامه داد: در این راه سینماگران مقصر نیستند؛ مقصر اصلی این اتفاق مدیران و مسئولانی هستند که وظیفه سیاست گذاری و اداره سینما را بر عهده دارند. من متأسفم که باید عنوان کنم دبیران جشنواره ها، مدیران سینمایی و... هیچ چیز از مدیریت فرهنگی نمی دانند و نتیجه عملکردشان این بحران عمیق و لاینحل در هنرهفتم شده؛ البته شاید آن ها عمداً سینما را به سمت و سویی می برند که بیگانگان می خواهند. غرب ها و بیگانگان نمی خواهند که ما از نظر سیاسی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی مستقل باشیم و برای تخریب فرهنگ در کشور ما سرمایه گذاری های کلان می کنند.

سیفی در همین راستا تصریح کرد: غربی ها درصدد هستند که اندیشه جوانان ایران اسلامی را به وسیله سینما، کتاب، بازی های رایانه ای، اخبار جعلی در رسانه های وابسته به خودشان و... عوض کنند؛ آن ها درصدد ایجاد دوگانگی فکری در جامعه امروز ایران هستند و متأسفانه مدیران هم در جهت امیال آن ها گام برمی دارند.

این سینماگر با طرح این پرسش که آیا مدیران سینما قدرت و استقلال فکری دارند یا خیر؟ اظهار داشت: متأسفانه مدیران حتی ساده ترین مسأله سینما که یک اکران ساده است را نتوانستند حل کنند و در آن گیر کرده اند. متأسفانه همه چیز در سینمای ایران بحرانی است چرا که سیاست گذاری درستی در این عرصه وجود ندارد.

کارگردان فیلم های سینمایی «سهم من از زندگی» و «به خاطر خواهرم» خاطرنشان کرد: خوراک فرهنگی ناسالم جامعه را به سمت انحطاط و نابودی می کشاند؛ مدیران باید پاسخ دهند که می خواهند سینما را به کدام بیراهه بکشانند؟ آن ها باید پاسخگو باشند که چرا به فیلم های ارزشی اکران محدود می دهند و یا آن ها را کلاً کنار می گذارند اما سینما سرشار از فیلم های شبه کمدی لوده و فیلم های تلخ و سیاه شده است؟

سیفی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: تنها حوزه ای که در کشور ما خوب عمل می کند حوزه نظامی است و جا دارد که بنده از مسئولان نظامی کشور تشکر ویژه کنم؛ آن ها به خوبی متوجه شده اند که کشور نیاز به اقتدار نظامی دارد تا زیر سلطه هیچ کشوری نرود اما متأسفانه مسئولان فرهنگی ما معانی زیادی از جمله «نفوذ فرهنگی»، «جنگ نرم» و... را درک نکرده اند و به همین دلیل هم سینما را به حال خود رها کرده اند و اوضاع سینما این گونه بحرانی شده است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.