جمعه ۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰

جهانگیر الماسی مطرح کرد؛

بدون باور ساخت فیلم انقلابی و اسلامی اثر نخواهد داشت

جهانگیر الماسی

سینماپرس: یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: در سینما همه گونه اثری باید وجود داشته باشد. برای همین وقتی فیلم طنز ساخته می‌شود باید فیلم ملودرام هم روی پرده رود، اما از همه مهمتر کارهایی است که در آن حرف انقلاب و اسلام زده می‌شود. این خواسته هم با آثار سفارشی حاصل حاصل نمی‌شود، بلکه باید فیلمساز به آن باور داشته باشد.

به گزارش سینماپرس، جهانگیر الماسی، بازیگر سینما و تلویزیون با بیان این‌که دوست دارد در کارهایی بازی کند که در آن دغدغه‌های مردم بیان شود، به حوزه اظهار کرد: پرونده کاری من نشان می‌دهد  هیچگاه برای کسب درآمد در فیلمی حاضر نشده‌ام، چون برایم حرفی که در فیلم یا سریال زده می‌شود، بسیار مهم است. من سینمایی را دوست دارم که در آن ارزش‌های دینی و ملی به شکلی زیبا و فاخر بیان می‌شود، چون معتقدم سینما ابزاری برای تبلیغ است.

وی افزود: عده‌ای بر خلاف نظر من بر این باورند که سینما تنها ابزاری برای سرگرمی است. این نگرش به نظرم آسیبی جدی برای سینمای ماست، چون به واسطه چنین اندیشه‌هایی، ارزش‌ها از سینمای رنگ خواهد باخت و در ادامه شاهد نوعی پوچگرایی در سینما خواهیم بود، اتفاقی که به نوعی آن را در سینمای فعلی می‌بینیم.

این بازیگر تاکید کرد: منظور از سینمای سطحی و گیشه‌ای به هیچ جه تنها آثاری که عنوان طنز را یدک می کشند، نیست، بلکه برخی فیلم‌هایی اجتماعی که در آن تفکرات سوکلار هم تبلیغ شده، شامل می‌شود. این وضعیت نابسامان در شرایطی است که در دهه ۶۰ اتفاقات بسیار خوبی را در سینما شاهد بودیم. فیلم‌های آن دوران زندگی را به ما معرفی می‌کرده که پایه و اساسش سنت و فرهنگی دینی است، اما آیا چنین اتفاقی را در سینمای موجود می‌بینیم؟

بازیگر فیلم «شبح کژدم» درباره جدیدترین کارش چنین توضیح داد: بازیگران نظیر من به دلیل مسائلی جناحی و سیاسی مدتهاست خانه‌نشین هستیم. این اتفاق نیز بسیار غیرمنصفانه است. به هر حال بعد از مدت‌ها قرار است به زودی در فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا که خروج نام دارد جلوی دوربین روم. این فیلم سینمایی اثری است که دغدغه و درد  مردم در آن بیان می‌شود.

این بازیگردرباره ویژگی سینمای ابراهیم حاتمی کیا چنین توضیح داد: ابراهیم حاتمی‌کیا از ان دست فیلمسازانی است که هر بازیگری دوست دارد در ان کار کند، چون آنچه در فیلم‌هایش گفته می‌شود درد مردم است، همچنین توجه به موضوعات انقلابی از دیگر آموزه‌هایی است که در سینمای حاتمی‌کیا می‌توان به خوبی مشاهده کرد. برای همین هم بازیگری دوست دارد که در فیلم‌های این فیلمساز دغدغمند حضور داشته باشد.

وی تاکید کرد: من با همه فیلمسازانی برجسته‌ای که در دهه ۶۰ کار خود را در سینما آغاز کرده‌اند، همکاری داشته‌ام، اما هنوز این فرصت پیش نیامده بود که در کارهای حاتمی‌کیا حضور داشته باشم، البته چندین بار تا آستانه همکاری پیش رفتیم، اما این اتفاق رخ نداد.

الماسی در پاسخ به این سوال که بزرگترین آسیبی که برای سینما می‌توان متصور شد، چیست؟ چنین توضیح داد: سینمایی که در آن نگاه سیاسی و جناحی وجود داشته باشد به هیچ وجه مطلوب نیست و به نوعی مخالف آرمان‌های انقلاب نیز است، اما امروز این شرایط بر سینمای کشورمان حاکم شده است. دلیل این اتفاق هم کاملاً واضح است، آنهم این‌که مدیران فعلی ترجیح می‌دهند با افرادی کار کنند که آنها را تایید می‌کنند.

این بازیگر در بخش دیگری از سخنان خود متذکر شد: شاید این سوال پیش آید سینما آن چیزی است که مردم طلب می‌کنند. این نکته کاملاً درست است، اما سلیقه مردم را آثار نمایشی می‌سازند، پس فیلم‌هایی کنونی را نمی‌توان سلیقه واقعی مردم دانست، بلکه صرفاً کارهایی است که مخاطب به آن عادت کرده است، برای همین اگر بتوان این سلیقه را با کارهای ارزشمند تغییر داد شاهد اتفاقات خوبی در سینما خواهیم بود.

وی در انتهای این گفت‌وگو تاکید کرد: در سینما همه گونه اثری باید وجود داشته باشد. برای همین وقتی فیلم طنز ساخته می‌شود باید فیلم ملودرام هم روی پرده رود، اما از همه مهمتر کارهایی است که در آن حرف انقلاب و اسلام زده می‌شود. این خواسته هم با آثار سفارشی حاصل نمی‌شود، بلکه باید فیلمساز به آن باور داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.