سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۲

عبدالله باکیده:

مسئولان مقصرانِ اصلی وضعیت نامطلوب سینمای دفاع مقدس هستند

عبدالله باکیده

سینماپرس: عبدالله باکیده می گوید آن کاری که امروز مشاهده می شود، آثاری ویترینی است که به صورت محدود سالیانه تولید می شود.

به گزارش سینماپرس، عبدالله باکیده کارگردان سینما درباره وضعیت سینمای دفاع مقدس در برنامه ریزی مدیران سینمایی و خروجی آن در تولید و اکران به صبا بیان کرد: سینمای دفاع مقدس یک گونه‌ فراموش شده است و آن چیزی که امروز مشاهده می‌کنیم آثاری ویترینی است که به صورت محدود سالانه تولید می شوند.

وی افزود: سینمای دفاع مقدس زمانی که حیات داشت، می‌شد تاثیرات آن را در جامعه مشاهده کرد اما آیا معدود تولیداتی که امروز به اسم سینمای دفاع مقدس تولید می شود کارکرد لازم را دارد؟ جواب این گفته کاملا مشخص است پس بهتر است از تولیدات این روزهای سینمای دفاع مقدس به عنوان آثاری ویترینی نام ببریم.

کارگردان فیلم «صلیب طلایی» درباره فضای نامساعد تولید در این ژانر سینمایی نیز توضیح داد: به شخصه فیلمنامه و طرح های بسیاری دارم که در آنها به انحای مختلف به دفاع مقدس توجه شده است اما وقتی هیچ سرمایه گذار و تهیه کننده ای حاضر به سرمایه‌گذاری در این حوزه نیست چگونه باید از فیلمسازی مثل من انتظار داشت که کارهای درخور توجه تولید کند.

باکیده ادامه داد: از نگاه من مسئولان سینمایی در به وجود آمدن فضای نامساعد تولید در سینمای دفاع مقدس اصلی ترین نقش را ایفا می کنند چون سینماگر دغدغه‌مند کم نیست اما حامی واقعی وجود ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سینمایی دفاع مقدس هنوز باید به شکل دهه شصت مدنظر قرار گیرد، گفت: بخشی از سینما بیان اتفاقاتی است که در جنگ ۸ ساله رخ داده است. این رویدادها در قالب فیلم هایی که به صورت مستقیم به جنگ توجه دارند، متبلور می‌شود اما آثاری هم هستند که به صورت غیرمستقیم به جنگ توجه دارند و به نوعی حاشیه‌های آن را مدنظر قرار می دهند فیلم هایی نظیر «آژانس شیشه ای» بهترین مثال در این زمینه هستند.

کارگردان سریال «نبردی دیگر» تاکید کرد: پرداختن به موضوعاتی با محور مقاومت یکی دیگر از مسیرهای رسیدن به سینمای دفاع مقدس است برای مثال فیلمسازی درباره مدافعان حرم یکی از مسیرهای مورد نظر است اما متاسفانه فضای روشنفکری اجازه چنین کاری را از سینمای ما گرفته است.

باکیده متذکر شد: آیا این سینمایی که امروز شاهدش هستیم آرمان های شهدا را مدنظر دارد؟ آیا فیلم هایی که روی پرده می روند و تنها خنده تماشاگر را به همراه دارد ما را به نقطه مطلوب خواهد رساند؟ هر گاه که به این سوال ها جواب دادیم الزام توجه به سینمای دفاع مقدس را درخواهیم یافت.

وی در پایان با اشاره به اینکه سینمای دفاع مقدس متعلق به یک یا چند نفر خاص نیست، اظهار کرد: هر فیلمسازی باید بتواند فیلمی را که در این حوزه می خواهد، تولید کند. این تنوع افکار یکی از ابزارهای مهم در رونق سینمای دفاع مقدس است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.