دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸

غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی/۹

تهامی: بی توجهی به محتوا باعث از دست دادن هویت و افق نگاه در سینما شده است/ فقدان نظارت اصولی باعث خسران عظیم در سینما شده و اهالی سینما باید خودشان مراقب هنرهفتم باشند

کوروش تهامی*

سینماپرس: کوروش تهامی بازیگر سینما و تلویزیون با انتقاد نسبت به غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی گفت: محتوا مهمترین بخش سینما است؛ یک اثر بر مبنای فیلمنامه اش تولید می شود و فیلمنامه فاقد محتوا از طرف همه افراد صاحب تفکر و اندیشه مطرود است مگر آنکه شخصی صرفاً جهت بیزینس فیلمی را تولید کند!

بازیگر فیلم های سینمایی «رگ خواب» و «به رنگ ارغوان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه بی توجهی به محتوا باعث از دست دادن هویت و افق نگاه در سینما شده است به گونه ای که ما یادمان رفته که هستیم و چه هستیم و در کجا ایستاده ایم و دغدغه مان در سینما چه بوده است! بنده معتقدم حتی زمانی که یک فیلم صرفاً برای بیزینس هم تولید می شود نباید عاری از محتوا باشد. نگاه بیزینسی در سینما نباید به یک اصل تبدیل شود و این وظیفه متولیان است که جلوی این نوع نگاه به سینما را بگیرند.

وی ادامه داد: محتوا در عرصه فرهنگ و هنر یکی از مهمترین عناصر است و اگر ما در ادبیات نوشتاری مان به خصوص در سینما و تلویزیون به اصل محتوا توجه نکنیم دچار خودباختگی شده و هویت مان را از دست می دهیم. اینکه برخی افراد صرفاً دور هم جمع می شوند تا یک اثری را تولید کنند اشتباه محض است؛ برای بنده جای سوأل است که چطور برخی از دوستان و همکاران مان در آثاری حضور پیدا می کنند که در شأن سابقه هنری شان نیست و یا اینکه چطور حتی برخی از کارگردانان صاحب نام فیلم هایی بی محتوا می سازند و این اشتباه خود را مرتباً هم تکرار می کنند!

تهامی خاطرنشان کرد: ما نباید یادمان برود که وقتی یک پدیده ای مرتباً تکرار می شود در زندگی مان به عنوان یک اصل قرار می گیرد و ما نباید اجازه دهیم که بی توجهی به محتوا و تولید فیلم های پوچ و عاری از اندیشه در سینما بدل به یک اصل شود.

این سینماگر سپس با تأکید بر اینکه فقدان نظارت اصولی باعث خسران عظیم در سینما شده و اهالی سینما باید خودشان مراقب هنرهفتم باشند تصریح کرد: اگر این روزها سینما دچار بحران شده و جمع کردن این اوضاع و احوال از دست مدیران خارج شده به دلیل عدم نظارت است و بس! کسانی که زمانی کوتاهی های بسیار در امر نظارت انجام دادند مسئول اصلی این اتفاق هستند و حالا وقت آن رسیده که خود دغدغه مندان و سینه سوختگان سینما دست در دست هم داده و اجازه ندهند تا وضعیت محتوا در آثار سینمایی از این بدتر شود.

بازیگر فیلم های سینمایی «سینما سینماست» و «برف روی شیروانی داغ» تأکید کرد: در سینمایی که دغدغه وجود ندارد محتوا از بین می رود؛ این مایه تأسف است که این روزها سینما به عنوان یک محل برای کار و درآمد شده است. برخی از سینماگران و مدیران مخاطبان را به سمت آسان پذیری سوق داده اند و این اتفاق بسیار ناراحت کننده است. ما رسماً کاری کرده ایم که مخاطب از فیلم های اندیشه محور دور شود و دیگر حوصله فیلم های پیچیده را نداشته باشند. ما با ساخت فیلم های سردستی باعث شده ایم تا مخاطب از تماشای فیلم هایی که نیاز دارد خود را در نتیجه گیری آن مشارکت دهد گریزان شود.

وی در همین راستا افزود: این اتفاق باعث می شود تا سینمای اندیشه ورز بدون حمایت مخاطب باقی بماند. سردستی شدن سینما باعث شده تا فیلم های خوب و ارزشمند فروش چندان مطلوبی نداشته باشند چرا که مخاطب عادت به تفکر را از دست داده اما در عوض فیلم های پوچ و تهی از محتوا فروش بسیار بالایی دارند! بنده معتقدم امروز بیش از هر زمان دیگری ما نیاز به حمایت همه جانبه از فیلم هایی با بار اندیشه و معنایی بالا داریم.

این بازیگر مطرح سینمای کشور در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه من از شرایط امروز سینما گله مند هستم اظهار داشت: اخیراً ما شاهد برخی اتفاقات عجیب در سینما هستیم. به عنوان مثال برای بنده چند بار پیش آمده که فیلمنامه ای به دستم رسیده و آن را مطالعه کرده ام و بر مبنای آنچه خوانده ام انتخاب کرده ام که نقشی را بپذیرم یا خیر اما متأسفانه به مرور زمان وقتی جلو می رویم یا برخی صحنه ها حذف می شوند و یا بدتر از آن یک سری سکانس ها با سختی و مرارت بسیار گرفته می شوند و بعد از فیلم حذف می گردند و فیلم تبدیل به یک اثر بی خاصیت و الکن می شود و هیچ کس هم پاسخگوی این اتفاق نیست.

تهامی در همین رابطه ادامه داد: این مسأله توهین به شعور بازیگران و یکایک دست اندرکاران یک فیلم است و بنده معتقدم اعمال سیلقه های شخصی و سانسور باعث این رخداد می شود. گویا دست هایی در کار سات تا تعمداً سینمای ایران به سمت کارهای تلویزیونی ضعیف سوق دهد. یکی از مشکلات مهم دیگر سینما نیز تغییر پی در پی مسئولان است که سینما را دچار یک نوع بی توجهی و ولنگاری کرده و کسی هم نیست تا دردی از این بیماری مهلک درمان کند.

بازیگر سریال های تلویزیونی «زیر تیغ» و «شوق پرواز» در خاتمه اظهاراتش با بیان اینکه امیدوارم رسانه ها با پیگیری و درایت به مسائل مهم این چنینی توجه کنند و از مسئولان سینمایی در خصوص این بحران ها مطالبه گری داشته باشند گفت: ما نباید شرایط غیرمطلوب فعلی را بپذیریم و اجازه دهیم که همین روند غلط در سینما ادامه پیدا کند و امیدوارم که اهالی رسانه با هوشمندی و فرصت شناسی مطالبه گر اتفاقات مهم در عرصه فرهنگ و هنر و به خصوص سینما باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.