شنبه ۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹

غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی/۱۲

پرتوی: از زمانی که افراد بدون عقبه و پشتوانه وارد سینما شدند شاهد از دست دادن محتوای ارزنده در فیلم ها هستیم/ در آثار اجتماعی بی سوادی موج می زند

کامبوزیا پرتوی

سینماپرس: کامبوزیا پرتوی فیلمنامه نویس و کارگردان سینما با انتقاد نسبت به غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی گفت: سینما زمانی حرمت داشت و هرکسی نمی توانست به راحتی وارد آن شود و مبادرت به تولید هر اثری کند اما از زمانی که درهای سینما به روی هر کسی باز شد و افراد بدون عقبه و پشتوانه سینمایی وارد این عرصه شدند شاهد از دست دادن محتوای ارزنده در فیلم ها هستیم و دیگر آثار سینمایی نه تنها برای خواص که برای عوام هم جذابیت شان را از دست داده اند.

کارگردان فیلم های سینمایی «کامیون» و «کافه ترانزیت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه چند سالی است که ما شاهد جایگزین شدن افراد بدون عقبه و پشتوانه فکری با افراد باتجربه و دارای پشتوانه محکم هستیم؛ این جایگزینی در همه عرصه های سینما وجود دارد از تهیه کنندگان گرفته تا کارگردانان و حتی بازیگران!

وی ادامه داد: کجا هستند تهیه کنندگان اندیشمندی که برای سودآوری فیلم تولید نمی کردند و به محتوای ارزنده فیلم ها توجه می کردند؟ کجا هستند فیلمسازانی که برای تولید یک اثر مدت ها تحقیق و پژوهش می کردند و هرگز حاضر نمی شدند به صورت باری به هرجهت مبادرت به تولید یک فیلم کنند؟ از زمانی که این قدیمی ها رفتند و افراد جدید بدون عقبه آمدند و جایگزین آن ها شدند سینما هم دچار یک بحران هویتی شد.

پرتوی سپس با بیان اینکه فقدان محتوای ارزنده در آثار سینمایی فقط به فیلم های کمدی که لودگی را ترویج می کنند بازنمی گردد اظهار داشت: باعث تأسف است که حتی در آثار اجتماعی هم بی سوادی و فقدان اندیشه موج می زند؛ فیلمسازان نسبت به فیلمی که تولید می کنند هیچ نگرش تحلیلی ندارند و گویا سردستی و یا از روی اجبار یک فیلم را تولید می کنند.

این سینماگر مطرح کشور خاطرنشان کرد: هر اثر هنری از یک رمان بگیرید تا معماری، از فیلم گرفته تا تئاتر و موسیقی زمانی که دارای محتوای ارزنده باشد ارزش پیدا می کند. محتوا آن چیزی است که در بک گراند یک اثر نهفته است اما متأسفانه مدت ها است که در اکثریت حوزه های فرهنگی و هنری شاهد آن هستیم که محتوا رنگ باخته است.

کارگردان فیلم های سینمایی «افسانه دو خواهر» و «گلنار» در همین راستا تأکید کرد: اگر آثار سینمایی فیلمسازانی مانند داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی، بهرام بیضایی، زنده یاد علی حاتمی و... دارای ارزش است و همچنان در اذهان مردم ماندگار شده به دلیل محتوای غنی شان است. این وظیفه مدیران فرهنگی و سینمایی است که به مسأله مهم محتوا توجه کنند و با نگرش و بینش جدی سینماگران را ترغیب به تولید آثاری دارای اندیشه و بینش کنند.

وی تأکید کرد: امروز اگر مخاطب سینما آسان پسند شده ما موظفیم که سطح سلیقه مخاطب را بالا ببریم و او را سخت پسندتر کنیم. مسأله فرهنگ و هنر در جوامع پیشرفته بسیار مهمند و ما نباید بگذاریم که فرهنگ در کشورمان بیش از این بی ارزش شود.

پرتوی در خاتمه اظهاراتش به مسأله تربیت نیروهای جوان متخصص برای برون رفت از اوضاع بحرانی سینما در سال های آینده اشاره کرد و گفت: یکی از تدابیر مهمی که می توان برای اعتلا و رشد سینمای کشور اندیشه کرد تربیت نیروهای جوانی است که سینما را به صورت اصولی بیاموزند تا حداقل سال ها بعد نسلی امور سینما را در دست گیرند که سواد سینما داشته باشند و به مسائل مهمی مانند محتوا توجه کنند تا سینما از این بحران نجات یابد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.