چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۵

یک منتقد بیان کرد؛

کارویژۀ منطقۀ پرواز ممنوع؛ امید و تاکید بر «ما می‌توانیم»

فیلم منطقه پرواز ممنوع

سینماپرس: کارویژۀ فیلم منطقه پرواز ممنوع، ‌ امیدآفرینی و نشان دادن راه و تأکید بر اینکه «ما می‌توانیم» است و توانسته این مفهوم را به‌خوبی در قالب داستانی مهیج ارائه کند.

به گزارش سینماپرس، فیلم «منطقه پرواز ممنوع» که در جشنواره فیلم کودکان مورد توجه مخاطبین خود قرار گرفت و توانست عنوان پربیننده‌ترین فیلم را به‌دست آورد، به‌زودی در سینماهای سراسر کشور اکران خواهد شد. برخی از منتقدین و نویسندگان سینما درباره این فیلم گونه نوجوان یادداشت‌هایی را منتشر کرده‌اند. تقی دژاکام در این باره نوشت:

«منطقۀ پرواز ممنوع» فیلمی است که بسیاری از عوامل مؤثر بر اثری خوب را در حوزۀ کودک و نوجوان دارد: فیلمنامه‌ای که تا حدود زیادی چفت‌وبست دارد، سوژه‌ای که تقریباً در این نوع سینما به آن پرداخته نشده است و جذابیت‌های خاص خود به‌خصوص برای سنین ۹ تا ۱۶ سال و رنگ‌آمیزی و طراحی صحنه مناسب این قشر و این سنین را دارد.

داستان شرکت سه دانش‌آموز در یک مسابقه و طراحی و ساخت پهپاد که با راهنمایی‌ها و هدایت‌های اولیه پدر یکی از بچه‌ها قرار است به نتیجه برسد، ایهامی است از تلاش نسل نو و بلندپروازی‌های امیدآفرینی که  آیندۀ خوبی را نوید می‌دهد. کارویژۀ این فیلم همین دادن این امید و نشان دادن راه و تأکید بر اینکه «ما می‌توانیم» است و توانسته این مفهوم را به‌خوبی در قالب داستانی مهیج ارائه کند.  

از زیبایی‌های این فیلم، به کار بردن لباس‌های پلنگی بچه‌هاست که در بسیاری از لوازم صحنه از جمله کیسه‌بکس و حتی در پارچه تختخواب هم به‌کار رفته تا علاوه بر اینکه نشانه یوز ایرانی است، نشان دهد که خواب این نسل هم در موقعیت جنگی و البته جنگ نرم است. با این‌همه فیلم کوشیده است تا حد ممکن از شعاردادن فاصله بگیرد و همه حرف‌ها را با تصویر و داستان و نه با دیالوگ‌های صریح بزند. در نتیجه نکات مطروحه توی ذوق نمی‌زند و کاملاً همراه با فیلم در روح و جان نوجوان تماشاگر و مخاطب می‌نشیند.

فیلم داستان یک‌خطی و ساده ندارد و به همین دلیل تلاش نویسندۀ فیلمنامه و کارگردان در ارتباط دادن موفق مواردی چون پهپاد، آسمان، مسابقه، نوجوان، تلاش، شکست، یوزپلنگ، جاسوسی، محیط‌زیست قابل تقدیر است، به‌خصوص  خستگی‌ناپذیری و در عین حال آتش‌به‌اختیاری نوجوانان فیلم که در سراسر آن نمود دارد.

«منطقه پرواز ممنوع» که اسم فیلم هم نمادی از تلاش دشمنان برای بازداشتن نسل نو از رسیدن به آرمان‌های بلند و آسمانی است، پایان‌بندی خوبی دارد و با وجود اینکه به نظر می‌رسد قرار است با نشان‌دادن مراسم مسابقه و معلوم شدن برندگان باشد که بسیار هنری و غیرکلیشه‌ای تمام می‌شد، در نوع خود جذاب و مطابق استانداردهای فیلم‌های خوب پایان پذیرفته است.

البته شروع فیلم با توجه به اینکه داستان ویژه نوجوانان است باید ریتم تندتری می‌داشت. در تدوین بقیه فیلم هم می‌شد این تندتر شدن ریتم را لحاظ کرد تا هیجان فیلم بیشتر می‌شد. موسیقی فیلم کاملاً روی کار نشسته است و با اثر همراهی خوبی دارد. برخی دیالوگ‌ها هم معلوم است روی آن حسابی فکر شده است.

در کل، فیلم «منطقۀ پرواز ممنوع» اتفاقی بسیار مبارک در حوزه فیلم ایرانی و فیلم کودک و نوجوان است و باید دست نویسنده فیلمنامه، کارگردان و بسیاری از عوامل آن را حسابی فشرد و خداقوت گفت. چشم‌انتظار کارهای بعدی و آثار برتر سازندگان این اثر می‌مانیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.