چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶

انتظارات از هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر/۱

فهیم: هیأت انتخاب جشنواره فجر، راه خود را از جریان نفوذ و حامیان فساد اقتصادی جدا کند/ برخی فیلم های حاضر در جشنواره طی سال های اخیر آبروی سینما را برده اند

آرش فهیم در نشست مطبوعاتی ششمین جایزه سینمایی «ققنوس»

سینماپرس: آرش فهیم عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران همزمان با معرفی هیأت انتخاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: واقعیت این است که جریان نفوذ که نسبت نزدیکی هم با جریان فساد اقتصادی و سوپرسرمایه دارها دارد از آنچه فکرش را می کنیم به ما نزدیک تر هستند و حتی مدیران فرهنگی و جشنواره ای را تحت تأثیر قرار می دهند. این جریان ها حتما برای جشنواره فیلم فجر نقشه دارند. راه رستگاری هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر استقلال از این جریان های آلوده است.

خبرنگار فرهنگی روزنامه کیهان در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: به طور طبیعی، حداقل انتظار از هیأت انتخاب جشنواره بزرگ و معتبری چون جشنواره فیلم فجر، داشتن رویکرد متخصصانه و متعهدانه است.

فهیم در همین خصوص اظهار داشت: تخصص و تعهد دو شاخصه جدا از یکدیگر نیستند. کسی که تخصص واقعی دارد، به طور طبیعی باید به استانداردهای حوزه کاری خودش احترام بگذارد و از اصول آن حوزه محافظت کند و اخلاق را رعایت نماید. هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر ، هم باید به سینما احترام بگذارد و هم از قواعد و مبناهای این جشنواره به عنوان یکی از جشن های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی محافظت نمایند.  

وی ادامه داد: متأسفانه در برخی از دوره های قبلی جشنواره فیلم فجر، این اصول به طور کامل رعایت نشدند. چرا که گاهی هیأت انتخاب، فیلم هایی را برای حضور در بخش مسابقه جشنواره فجر پذیرفتند که نه تنها در شأن این گردهمایی نبودند بلکه آبروی سینما را هم می بردند! همچنین برخی از فیلم ها امکان راه یابی به بخش مسابقه جشنواره را نیافتند و بعدا دیدیم که نسبت به خیلی از فیلم های بخش مسابقه سرتر بودند و حتی در جشنواره های بعدی، تحسین شدند.  

این منتقد با بیان اینکه نکته مهم، تلاش جریان نفوذ برای تأثیرگذاری و بهره بری از رویدادهای مهمی چون جشنواره فیلم فجر است تصریح کرد: جریان نفوذ، نسبت بسیار نزدیکی با جریان فساد اقتصادی دارد، چون همه مفسدان اقتصادی نفوذی و سوءاستفاده گر هستند. هنوز فراموش نکرده ایم که چند سال قبل هم یکی از متهمان فساد اقتصادی که امروز اتهاماتش محرز شده و در زندان به سر می برد، بدون اینکه نسبتی با هنر و سینما داشته باشد، در مراسم اختتامیه یک جشنواره سینمایی حضور یافت و روی سن رفت و جایزه «حقوق شهروندی» را اعطا کرد.

فهیم در همین راستا متذکر شد: این نشان می دهد که جریان های ناسالم دنبال آن هستند که از سینما و جشنواره های پرمخاطبی چون جشنواره فجر برای تطهیر خود استفاده کنند. هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر باید هوشیار باشند و به نفوذی ها باج ندهند و اجازه راه یافتن فیلم های مورد حمایت آن ها به این جشن انقلاب را ندهند.  

وی تأکید کرد: همچنین طی سال های اخیر شاهد ورود پول های آلوده به سینما هستیم. برخی از مولتی میلیاردرها که معلوم نیست سرمایه های خود را از راه حلال کسب کرده اند یا نه، سینما را بازیچه خود قرار داده اند و احتمالا امسال نیز آثارشان راهی جشنواره فجر خواهد شد. از هیأت انتخاب جشنواره فجر انتظار می رود که تحت تأثیر سوپرسرمایه دارها و قدرت اقتصادی آن ها قرار نگیرند و اجازه دخالت این طیف در گزینش فیلم ها را ندهند.

فهیم در خاتمه اظهاراتش خاطرنشان کرد: خلاصه کلام اینکه، انتظار از هیأت انتخاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر این است که در کارشان فقط خدا را در نظر بگیرند و تابع اخلاق باشند و از هیچ عامل انسانی و سیاسی و اقتصادی دیگری برای گزینش فیلم ها دستور نگیرند.

اخبار مرتبط

نظرات

  • وحید ۱۳۹۸/۰۹/۱۴ - ۱۲:۴۷
    0 0
    عزیزان خبر تولیدی کم دارید همش شده تحلیل و گقتگوی موضوعی !

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.