چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۱

چرا آی فیلم پیشتاز مخاطب پذیری در سریال است؟

وقتی یک سریال قدیمی و تکراری از سریال های جدید پیش می افتد

لوگوی آی فیلم

سینماپرس: در صدر قرار گرفتن سریال یوسف پیامبر نزد مخاطبان در آبان ماه موفقیتی هم برای شبکه آی فیلم و رویکردش در سیاست بازپخش سریال های قدیمی محسوب می شود، هم معیاری برای سنجش رضایت مخاطب که می تواند شبکه آی فیلم را به فصل الخطاب تلویزیون در کسب رضایت مخاطب بدل کند.

به گزارش سینماپرس، مرکز تحقیقات سازمان صدا وسیما درنظرسنجی اخیر خود به بررسی سریال‌های پخش شده در آبان ۹۸ پرداخت که براساس آن بیش از ۵۲درصد بیننده یکی از سریال‌های جدید تلویزیون بوده‌اند و در میان این سریال‌ها «ستایش۳» با ۶۸.۳ درصد، در صدر سریال‌های پخش شده در این ماه به لحاظ جذب مخاطب قرار گرفتند. نکته جالب توجه اما بالاتر قرار گرفتن سریال‌ «یوسف پیامبر»  از سریال‌هایی مثل «گیله‌وا» و «پناه آخر» است. اگرچه شخصا سریال «یوسف پیامبر» را از حیث اجرایی و کارگردانی چندان قوی نمی دانم و به نظرم جذابیت، خود قصه نقش مهمی در جلب مخاطب داشته اما اگر معیار موفقیت هر سریال و مجموعه تلویزیونی را میزان مخاطب آن بدانیم، قطعا این سریال یکی از موفق ترین آنهاست. به ویژه اینکه در بازپخش چندباره خود از سریال های جدید تلویزیونی جلو افتاده است!
در واقع در این نظرسنجی سریال‌های تکراری که از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شوند نیز مورد ارزیابی قرارگرفته اند که در میان آن‌ها سریال تلویزیونی «یوسف پیامبر» از شبکه آی فیلم برون مرزی، با ۲۳.۹درصد مخاطب و ۹۹ درصد رضایت در صدر این سریال‌های تکراری در آبان ماه قرار گرفته بودند. این آمار فارغ از اینکه کدام محبوبیت سریال «یوسف پیامبر» را نشان می دهد کارآمدی و موفقیت شبکه آی فیلم در انتخاب سریال ها برای بازپخش سریال های قدیمی را هم به اثبات می رساند.
 ضمن اینکه می تواند تحلیلی جامعه شناختی هم در دورن خود داشته باشد. به این معنا که علی رغم برخی لطیفه هایی که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی درباره بازپخش تکراری سریال هایی مثل «یوسف پیامبر» یا «مختارنامه» ساخته می شود، آمارها نشان می دهد که این مجموعه های تاریخی همچنان از مخاطب پذیری بالایی برخوردار بوده و مردم حتی ترجیح می دهند برای چندمین بار تماشاگر این سریال ها باشند تا سریال های جدیدی که روی آنتن می رود.
 به دیگر سخن، شبکه آی فیلم فارغ از شبکه بودن، میزان و معیاری عینی برای اندازه گیری میزان رضایت مخاطبان از تولیدات نمایشی است و از طریق سریال هایی که در این شبکه پخش می شود، می توان میزان محبوبیت و موفقیت آنها را سنجید.
وقتی یک سریال و مجموعه تلویزیونی در مرحله بازپخش همچنان پرمخاطب است، این سند قدرتمندی برای اثبات موفقیت آن مجموعه است و به نظر می رسد شبکه های دیگر تلویزیون و عوامل و دست اندرکاران هر مجموعه تلویزیونی می توانند با ارائه اثر خود به شبکه آی فیلم، میزان موفقیت کار خود را ارزیابی کرده و به نوعی دست به مخاطب شناسی عملی بزنند.
 البته پیش از این و در پی پخش سریال حضرت یوسف به زبان عربی از طریق شبکه یک و قرآن سیمای جمهوری اسلامی ایران مردم ۴۵ کشور از این مجموعه تلویزیونی استقبال کردند و این مجموعه مثل سریال «مختارنامه» در منطقه هم موفق بوده است.
با استناد به این آمار می توان به مخاطب شناسی سریال هم دست زد. به این معنا که از طریق خوانش تحلیلی سریال هایی که در شبکه آی فیلم با مخاطب بالا همراه بودند می توان تشخیص داد که غالب مردم چه سریال هایی را بیشتر می پسندند و اساسا ذائقه سریالی آنها چیست.
 مثلا شاید قصه گو بودن سریال «یوسف پیامبر» را باید یکی از عوامل موفقیت آن دانست. یا اینکه به این نتیجه رسید که قصه های قرآنی از ظرفیت بالایی در جذب مخاطب ایرانی برخوردار است و زمینه تولید سریال هایی دیگر با محوریت قصه های قرآنی را فراهم کرد.
از این رو به نظر می رسد شبکه «آی فیلم» بهترین شبکه برای معیار این سنجش باشد چون سریال هایی در آن به نمایش درمی آید که قبلا پخش شده و اکنون در بازپخش آن که گاه خود این بازپخش هم چند بار تکرار می شود بهتر می توان وفاداری یا علائق یک مخاطب را به یک سریال تلویزیونی سنجید و ارزیابی کرد. ممکن است الان سریالی تازه و جدید در شبکه های دیگر مورد استقبال مخاطب قرار بگیرد، اما باید عنصر تازگی را هم در این اقبال لحاظ کرد که اگر کهنه شود با ریزش مخاطب همراه شود، اما وقتی سریالی در فرایند بازپخش شبکه آی فیلم با استقبال مجدد همراه می شود، یعنی آن سریال توانسته رضایت حداکثری مخاطبان را جلب کند.
زمانی که سریال «یوسف پیامبر» از شبکه الکوثر معاونت برون مرزی رسانه ملی پخش شده بود هزاران کاربر از مخاطبان الکوثر در قاره های مختلف از کشورهایی چون آمریکا، چین، آلمان، عربستان، ایتالیا، اسپانیا، کانادا، بحرین، بلژیک، قزاقستان، هلند، سوئد، انگلستان، فرانسه، مصر، تونس، کویت، امارات، یونان با ارسال ایمیل های مختلف نظرات خود را درباره سریال حضرت یوسف اعلام کرده بودند و این نشان می داد که تولید مجموعه هایی از این دست با اقبال طیف وسیع و متنوعی از مخاطبان همراه خواهد بود.
درصدر قرارگرفتن سریال «یوسف پیامبر» در نزد مخاطبان در ماه آبان هم موفقیتی برای این شبکه و رویکردش در سیاست بازپخش سریال های قدیمی محسوب می شود، هم معیاری برای سنجش رضایت مخاطب که می تواند شبکه آی فیلم را به فصل الخطاب تلویزیون در کسب رضایت مخاطب بدل کند.

*سیدرضا صائمی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.