شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵

مهمترین رویداد سینمایی کشور از نگاه اهالی سینما/۶

گیتی: اضافه کردن بخش خارج از مسابقه خواسته اکثریت اهالی سینما و منتقدان است/ چه اشکالی دارد اگر تعداد بیشتری فیلم در جشنواره اکران شود؟

حسین گیتی

سینماپرس: حسین گیتی منتقد پیشکسوت سینما در آستانه برگزاری سی و هشتیمن جشنواره فیلم فجر با انتقاد شدید نسبت به افول این رویداد سینمایی گفت: جشنواره فیلم فجر با اهمیت ترین رویداد سینمایی کشور و مورد توجه یکایک سینماگران و سینمادوستان است و باید با تدبیر و درایت ویژه مسئولان بسیار باشکوه و پررونق برگزار شود از این رو اضافه کردن بخش خارج از مسابقه خواسته اکثریت اهالی سینما و منتقدان است و امیدواریم که برای یک بار هم که شده مسئولان برگزاری جشنواره گوش شنوایی داشته باشند.

این منتقد در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اینک در آستانه برگزاری سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر هستیم. ۳۸ سال شوخی نیست، یک عمر است و از این رو دیگر در این جشنواره جایی برای آزمون و خطا نباید وجود داشته باشد. هرچه آزمون و خطا بوده در این سال ها انجام شده و اینک نوبت آن است تا این جشنواره به ثمر بنشیند.

گیتی در ادامه اظهاراتش خواستار رونق بیشتر جشنواره شد و تأکید کرد: ما یک جشنواره سینمایی مهم در کشورمان داریم که برخی بی تدبیری ها باعث کوچک شدن و افول آن شده و از این رو باید تمام تلاش مان را به کار ببندیم تا دوباره به آن رونق دهیم. یکی از مواردی که می تواند باعث رونق بیشتر جشنواره شود اضافه شدن تعداد فیلم های بخش مسابقه است. آیا حیف نیست از این همه فیلمی که متقاضی حضور در جشنواره هستند تنها چند فیلم معدود انتخاب و نمایش داده شوند؟

وی ادامه داد: سوأل بنده از دست اندرکاران برگزاری جشنواره این است که جداً چه اشکالی دارد اگر تعداد بیشتری فیلم در جشنواره اکران شود؟ اگر نمی خواهید فیلم ها را در بخش مسابقه به نمایش درآورید به راحتی و مانند سال های قبل و مثل بسیاری از جشنواره های معتبر دنیا می توان بخش خارج از مسابقه را به جشنواره اضافه کرد و تعداد بیشتری فیلم را در آن به نمایش گذاشت.

این منتقد سینما یکی از آفات اصلی جشنواره را عدم حضور چهره های متخصص مدیریتی و اجرایی برشمرد و تصریح کرد: این مدیران، دولتی اند و هیچ قرابتی با هنر و سینما ندارند. آن ها با اصل هنر بیگانه اند و تعلق به پشت پرده سینما دارند. همین اتفاقات است که باعث تضعیف شدن جشنواره فجر شده است.

وی افزود: هر مدیری که می آید ساز خود را می زند و سعی بر آن دارد تا دوست و آشنا و فامیل خودش را در پست های مهم اجرایی و مدیریتی جشنواره بگذارد و همین مسأله باعث ایجاد یک بحران عظیم و جدی در جشنواره شده است. گویی که در سینما قحط الرجال آمده و هیچ فرد موجه و متخصصی برای پذیرفتن امور وجود ندارد!

گیتی در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: روزگاری جشنواره فیلم فجر می رفت که به یکی از جشنواره های «الف» در دنیا بدل شود اما به دلیل تعویض مکرر مدیریت ها در سینما، تنگ نظری برخی اشخاص و اتفاقات پشت پرده این مسأله مهم رخ نداد. جشنواره که روزی متعلق به سینماگران مستعد، خلاق و متبحر سینما بود بدل به مکانی شد که با استعدادها کم کم در آن از بین رفتند.

وی در همین راستا تأکید کرد: درست است که طی سال های اخیر برخی فیلمسازان به ویژه فیلمسازان جوان وارد میدان شدند و نشان دادند که باز هم اندکی استعداد در سینمای کشور وجود دارد اما این برای سینما و جشنواره فیلم فجر کافی نیست.

این کارشناس خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم فجر نیازمند برنامه ریزی و اهداف درازمدت است. مسئولان برای رشد و اعتلای این جشنواره مهم بایستی روحیه پذیرش انتقاد داشته باشند و نسبت به تکرار اشتباهات گذشته شان اصرار نورزند.

گیتی در خاتمه این گفتگو افزود: یکی از اشتباهات فاحش دبیر جشنواره این است که طی ۲ سال گذشته ما منتقدان و اهالی رسانه فریاد می زنیم که پردیس سینمایی ملت مکان مناسبی برای حضورمان نیست اما کسی به فریادهای ما گوش نمی کند و هیچ حرف شنوی از ما ندارند. من معتقدم دلیل اصلی این اتفاق آن است که مدیران علاقه ای به سینما ندارند و از همین رو اهتمامی برای بهبود اوضاع و شرایط در آن ها دیده نمی شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.