دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۲

در نشست «یک فیلم دو طراحی»؛

بررسی طراحی «مسخره‌باز» در فارابی

فیلم سینمایی «مسخره باز»

سینماپرس: چهارمین نشست تخصصی «یک فیلم دو طراحی» با بررسی طراحی فیلم «مسخره‌باز» در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در ادامه نشست‌های همایش تخصصی «یک فیلم دو طراحی» که به همت انجمن صنفی طراحان فیلم و با همکاری بنیاد سینمایی فارابی برگزار می‌شود، عصر یکشنبه ۲۴ آذر، نشست تخصصی طراحی فیلم «مسخره‌باز» در سالن زنده‌یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

در این نشست تخصصی پس از پخش کلیپ معرفی «سهیل دانش اشراقی» (طراح صحنه) با هدف انتقال تجربه به اعضای انجمن صنفی طراحان فیلم و علاقه‌مندان به‌نمایش درآمد و در ادامه، «دانش اشراقی» از تجربیات و ایده‌های اولیه در طراحی صحنه و طراحی لباس این فیلم سخن گفت.

او در این بخش ضمن رجوع به فیلمنامه اولیه، به ایده‌ها و کانسپت‌های اولیه و روند پیشرفت فیلم تا ساخته شدن نهایی اشاره کرد و برخی منابع بصری، تصویرسازی‌ها و استوری‌بردهای اولیه و اتودهای نهایی طراحی صحنه فیلم به تصویر درآمد و درباره آنها صحبت شد.

در ادامه نشست کلیپ معرفی «الهام معین» طراح لباس فیلم پخش شد. معین ابتدا به کلیاتی درباره کار، مطالعه فیلمنامه، تجربیات پیشین خود با همایون غنی‌زاده و تفاوت‌های ماهوی طراحی لباس در تئاتر و سینما اشاره کرد. او گفت: در سینما همه چیز را باید از دریچه دوربین دید. من تخیل همایون غنی‌زاده را به واسطه کارهای قبلی می‌شناختم و تلاش کردم در مسیر تخیل او حرکت کنم. بعد از بررسی جزییات فیلمنامه، شروع به جمع‌آوری نقاشی و یکسری از فیلم‌ها کردم و فضای ترسیم شده را تشریح کردم و در ادامه نگاه من، کارگردان و فیلمبردار در یک مسیر همگن شد و خوشبختانه این هماهنگی در فیلم مسخره‌باز جواب داد.

الهام معین ضمن بررسی منابعی که به طراحی لباس فیلم انجامید، به نقاشی‌های نورمن راکوول اشاره کرد که به سبک بصری فیلم نزدیک بود و گفت: طراحی لباس هر یک از شخصیت‌های فیلم بر اساس ذهنیات ترسیم شده انجام شد. به ویژه نقش دانش (صابر ابر) که بر اساس توهم و ذهن او و دلبستگی‌اش به کاراکترهای فیلم‌های تاریخ سینما طراحی شد.

در ادامه، دانش‌اشراقی و معین از هم‌افزایی و هماهنگی خود با علی قاضی مدیر فیلمبرداری فیلم در انتخاب رنگ‌های فیلم صحبت کردند.

در بخش دیگر نشست، با پخش بخش‌هایی از پشت صحنه فیلم، بخش اول نشست به پایان رسید و بخش دوم نشست در قالب پرسش و پاسخ ادامه پیدا کرد.

در حاشیه این نشست، محسن شاه‌ابراهیمی مدیر هنری برجسته سینمای ایران در کنار فعالان این عرصه، کیک تولد خود را فوت کرد.

سلسله نشست‌های «یک فیلم دو طراحی» با هدف انتقال تجربه در بین طراحان و سایر صنوف‌ و ‌دانشجویان و علاقمندان با حمایت هیات مدیره و کمیته فرهنگی انجمن طراحان‌ فیلم و بنیاد سینمایی فارابی برگزار می‌شود و در چهارمین جلسه که بیش از سه ساعت به طول انجامید با استقبال جالب‌توجه طراحان، متخصصان و دانشجویان همراه بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.