جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰

کوروش تهامی:

قصه‌های کهن عاملی مهم در تربیت کودکان هستند

کوروش تهامی در نشست خبری فیلم سینمایی «رگ خواب»

سینماپرس: بازیگر فیلم «رگ خواب»، جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی را بهانه‌ای برای آشنایی بیشتر همه نسل‌ها با جذابیت‌های قصه‌گویی حرفه‌ای دانست.

به گزارش سینماپرس، این روزها بیست ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است و هنرمندان بسیاری در برگزاری این جشن ملی نقش دارند و برای مخاطبان خود قصه می‌گویند. برخی نیز در این جشن نقشی ندارند اما همواره قصه‌ها برای‌شان نقش مهم و اساسی داشته است. کوروش تهامی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون از آن دست هنرمندان است که قصه‌ها باعث جذب او به هنر شدند.

او درباره مفهوم واژه قصه و قصه‌گویی گفت: همه ما وقتی کلمه قصه را می‌شنویم، به یاد کودکی‌مان می‌افتیم. به یاد آن روزهایی که پر از شور و شیطنت بودیم و تنها قصه‌گویی، آرامش ما را برای خواب شبانگاهی فراهم می‌کرد. همیشه گفته‌ام قصه‌های مادربزرگم با گویش بی‌نظیرشان، علاقه‌ام به هنر را ایجاد کرد. به طور مثال قصه «خاله سوسکه» برای من بسیار شیرین بود و کاراکتر موش هنوز هم مجذوبم می‌کند.

این هنرمند در ادامه توضیح داد: قصه‌ها ذهن افراد را پرورش می‌دهند و شخصیت‌های نهفته در دل قصه ناخودآگاه خیال‌پردازی کودک را بالا می‌برد. هنر نگارش قصه اهمیت دارد، اما آنچه ارزش اثر ادبی را حفظ می‌کند و در مواقعی افزایش می‌دهد، نحوه بیان است. این‌که قصه‌گو تا چه حد در ایجاد تعلیق و آکسان‌گذاری توانا باشد، تمایل خواننده به شنیدن ادامه قصه را می‌تواند بیشتر کند. قصه ذهن مخاطب را دربرمی‌گیرد و با خود می‌برد. گاهی زندگی مخاطب تحت تاثیر دنیای قصه قرار می‌گیرد. به طور مثال بارها شنیده‌ام که دوستان در حین خروج از کشور به دنبال پیدا کردن فضا یا منطقه‌ای خاص بوده‌اند که وصف آن‌را در قصه مورد علاقه‌شان شنیده‌اند.

این هنرمند راحت‌طلبی بعضی از خانواده‌ها را دلیلی بر ناآشنایی کودکان با فضای قصه‌گویی دانست و بیان کرد: فرزندان ما مستحق دریافت ابزارهای آموزشی مناسب مثل قصه‌ها هستند، اما متاسفانه پدر و مادرهای نسل جدید به دلیل اینکه زمان بیشتری را به کار بیرون از خانه مشغول هستند، فرصت و حوصله کافی برای سرگرمی فرزندان‌شان ندارند. این راحت‌طلبی خانواده‌ها منجر به روی آوردن کودکان به بازی‌های کامپیوتری شده است. من با مدرنیته بسیار موافقم، اما باید از این تکنولوژی و فضای مدرن برای افزایش ابزار سرگرمی کودکان استفاده کنیم، نه اینکه آن‌ها را از لذت‌هایی که خودمان چشیده‌ایم محروم و موارد مدرن را جایگزین کنیم. کودکان باید با قصه‌های کهن و معاصر آشنا شوند تا ذهن‌شان برای ایده‌برداری از این قصه‌ها در زندگی و بخش‌های هنری کمک بگیرد. فراموش نکنیم که قصه‌های کهن تا حد زیادی بر اساس معیارهای اخلاقی و ارزش‌های دیرینه ما شکل گرفته‌اند وعامل تربیتی مهمی هستند.

تهامی درباره استفاده از شیوه‌های مدرن در قصه‌گویی گفت: برخی قصه‌ها به صورت صوتی از سوی همکاران من خوانده و ضبط می‌شوند که نمونه‌ای از قصه‌گویی مدرن است. در زمان کودکی من، تنها یک انتشاراتی به عنوان تولیدکننده کتاب صوتی وجود داشت که قصه‌های ایرانی و فرنگی را منتشر می‌کرد. این مجموعه قصه‌های صوتی آنقدر جذاب بود و ذهن ما را چنان با قصه‌ها همسو می‌کرد که اکثر مواقع با دوستانم جمع می‌شدیم و سوژه یکی از قصه‌ها را بازی می‌کردیم. امروز هم در صورت استفاده خانواده‌ها از کتاب صوتی، کودک با این سرگرمی آشنا می‌شود.

بازیگر فیلم «رگ خواب» جشنواره قصه‌گویی را بهانه‌ای برای آشنایی بیشتر همه نسل‌ها با جذابیت‌های قصه‌گویی حرفه‌ای دانست و اشاره کرد: من تاکنون در چنین جشنواره‌ای شرکت نکرده‌ام، اما تردید ندارم شکل‌گیری‌اش فرصت خوبی برای آشنایی بیشتر مردم با این تکنیک و توانایی است. نکته مهم درباره جشنواره قصه‌گویی بعد از جشنواره آغاز می‌شود؛ یعنی از رهگذر این جشنواره، باید راه و عنوان قصه‌گویی را برای علاقه‌مندان باز و با تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسب، جذابیت‌هایی برای توجه همیشگی مردم به این مضمون ایجاد کنیم. برنامه‌ریزی جشنواره‌های ما اغلب متاسفانه به دوران جشنواره ختم می‌شود و در بسیاری مواقع حتی در همان روزها هم برنامه‌ریزی درستی نداریم. امیدوارم جشنواره قصه‌گویی با برنامه‌ریزی برای تاثیرگذاری در بلندمدت شکل گرفته باشد، چرا که این جشنواره از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود، همان مرکزی که با نام‌های بزرگ عجین شده و خاطرات زیبایی را تداعی می‌کند و در نتیجه توقع بیشتری از این نام داریم. چنین موضوع‌هایی برای افراد در سنین مختلف لازم و خوشایند است. من در دوران دبیرستان گرافیک می‌خواندم و به یاد دارم که آن دوران لوگوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نظر من و دوستانم طراحی فوق‌العاه‌ای بود و هنوز هم یکی از بهترین طراحی‌های لوگوی کشور است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.