یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶

در افتتاحیه پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی مطرح شد؛

درآمد چین از صادرات اسباب‌بازی بیشتر از صادرات نفت ایران است!

اسباب‌بازی

سینماپرس: معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه چین رکورد ۳ میلیارد صادرات در ماه را زده است یعنی صادرات اسباب‌بازی چین بیشتر از صادرات نفت در ایران است، می‌گوید از هر فرصتی ولو کوچک برای مقابله عزت‌مندانه در مقابل تحریم باید استفاده کرد و حوزه اسباب‌بازی را ارتقا دهیم.

به گزارش سینماپرس، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره اسباب‌بازی اظهار کرد: مشتاق هستم در شرایط عزم اقتصادی برای گذر از چالش‌های اقتصادی برای این نهضت ملی اسباب‌بازی استفاده کنیم. عنوان تمرین زندگی واقعاً عنوان عمیقی است و باید به عنوان برنامه جدی در آموزش و پرورش نگاه کنیم. ما به جای اینکه فضای ذهنی با فضای واقعیت را باید کم کنیم و بازی را بازی نشماریم، بلکه آن را جدی بگیریم.


وی خاطرنشان کرد: پول بی‌زحمت ارزش نیست، پول بازحمت ارزش است که باید در آموزش‌های ما باشد که هست، اما در بازی‌ها نیست. باید در بازی‌ها این مسائل را تمرین کرد. نگاه بلندمدت به تمرین زندگی نداریم. ما به بچه‌هایمان این‌ها را یاد ندادیم و نگاه بلندمدت و ارتقای بهره‌وری را آموزش ندادیم، مثبت‌نگری را به آنان یاد ندادیم. رشد و رفاه عامل اصلی در جلوگیری فساد است. لازمه اعتلای روحی، فکری و... جامعه قطعاً رفاه و رشد است.


نهاوندیان با اشاره به این موضوع که صنعت اسباب‌بازی خیلی مهم است، گفت: چین رکورد ۳ میلیارد صادرات در ماه را زده است؛ یعنی صادرات اسباب‌بازی چین بیشتر از صادرات نفت در ایران است. وزارت صمت باید یک واحد برای حوزه اسباب‌بازی درنظر بگیرد تا این صنعت رشد پیدا کند. در صادرات هم باید حتماً حضور صادرکنندگان در نمایشگاه بین‌المللی فراهم شود، همچنین برندسازی لازمه این صنعت است. تولیدکننده باید خودش را در رقابت با تولیدکننده خارجی ببیند، بانک‌ها باید حمایت ویژه را در دستور کار خودشان قرار دهند. این صنف باید یک متولی در بخش دولتی داشته باشد. معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در قیاس با حوزه عروسک و بازی رایانه‌ای گفت: در حوزه بازی‌های رایانه‌ای گاهی ممکن است که تصور شود جانشین اسباب‌بازی و عروسک شود، اما مکمل هم هستند. پس از هر فرصتی ولو کوچک برای مقابله عزت‌مندانه در مقابل تحریم باید استفاده کرد و حوزه اسباب‌بازی را ارتقا دهند.


فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این مراسم گفت: نمایشگاه و این رویداد با چند هدف ازجمله برجسته‌سازی مفهوم اسباب‌بازی که حامل مهم فرهنگی در شکل‌دهی معماری کودکان است، فرصتی برای ارزیابی، رصد و بررسی وضع موجود این حوزه است. کالاهای فرهنگی که وارد کشور می‌شوند به صورت یک‌سویه وارد می‌شوند که خطرناک است درحالی‌که ما پسته صادر می‌کنیم، اما نتوانسته‌ایم در حوزه کالای فرهنگی کاری کنیم. دیگر هدف تعالی و توسعه این صنعت خواهد بود که برای تجاری‌سازی باید اجرا و ارکان آن مشخص شود.


وی ادامه داد: اگر از دور به این مقوله نگاه کنیم نقش‌آفرین مهم این حوزه قوانین و مقررات است که باید ایفای نقش کنند و اهمیت نهاد قانونگذار، نهاد مالی و بنگاه‌های مالی در این حوزه اهمیت فراوان دارد که بتوانند امکان توسعه را فراهم کنند. محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش نیز این در مراسم گفت: فراگیری و یادگیری مهم‌ترین رفتار انسان‌هاست. تمایزی که بین جوامع مشاهده می‌شود در قالب تمایز قابل توضیح است. یادگیری از بدو تولد آغاز می‌شود، که دوره نوزادی تا کودکی و پیش‌دبستانی است که ما باید از همین دوره‌ها آموزش و یادگیری را به نحو خوبی شکل دهیم و هویت آن‌ها را باید به‌درستی ایجاد کرد.


او ادامه داد: بازی خلاقیت را توسعه می‌بخشد و امکان زندگی را فراهم می‌کند، تعاملات اجتماعی را بهبود می‌بخشد و احساسات آن‌ها را، مهارت‌ها را توسعه می‌دهد؛ لذا بازی و اسباب‌بازی یکی از گزینه‌های مهم یادگیری است. برای اینکه یادگیری همراه با بازی برای افراد فراهم می‌شود و این خیلی اتفاق خوبی است.
او بیان کرد: نقش بسیار مهم فراگیری با نیاز و تقویت سطح دانش خانواده نیز در زمینه این تقاضا جدی‌تر شده است و فعالان اقتصادی باید به این بازار بکر و بزرگ توجه نشان دهند. سهم این تجارت بعد از مواد مخدر و اقلام خوراکی سوم است. این صنعت جدای از نیازمندی‌اش به صنعت پیشرفته نیازمند خلاقیت و نوآوری است و ظرفیت زیادی برای گشایش اقتصادی دارد و از این راه می‌توانیم عرصه اقتصادی را گسترش دهیم.

*روزنامه جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.