یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵

جشنواره فیلم فجر از زبان برگزیدگان دوره های پیشین/۲

زندباف: تغییر مدیران سینمایی نباید قواعد برگزاری جشنواره را تغییر دهد/ در سال‌های اخیر برخلاف گذشته، جشنواره باعث تفرقه اهالی سینما می‌شود!

حسین زندباف*

سینماپرس: حسین زندباف کارگردان و تدوین گر پیشکسوت سینمای ایران و برنده ۴ سیمرغ بلورین گفت: جشنواره فیلم فجر نیاز به چارچوب و اصول و قاعده کلی دارد و تغییر دبیران و مدیران سینمایی نباید باعث تغییر در قواعد برگزاری جشنواره فیلم فجر شود؛ این اتفاق بسیار بد است که با تغییر دبیران و مدیران سینمایی اصول برگزاری جشنواره زیر سوأل می رود!

تدوین گر فیلم های سینمایی «از کرخه تا راین» و «کلاه قرمزی و سروناز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود:  این اتفاق بدی است که هرکس بر اساس میل و سلیقه شخصی خود بخش های مختلفی به جشنواره حذف یا اضافه کرده و یا تعداد فیلم ها را کاهش یا افزایش می دهد. این اتفاقات باعث می شود تا اعتبار جشنواره فجر زیر سوأل برود و من امیدوارم که تدبیری فوری از سوی کارشناسان، مدیران و سیاست گذاران سینما برای برطرف شدن این معضل اندیشه شود.جشنواره فیلم فجر مهمترین و معتبرترین رویداد سینمایی کشور و اتفاقی ضروری برای سینما و ملت ایران است. ممکن است که این جشنواره اشکالاتی داشته باشد و در حوزه های مختلف مورد انتقاد اقشار مختلف سینما قرار بگیرد اما هیچ کس نباید به فکر حذف این رویداد بزرگ فرهنگی که برآمده از دل انقلاب اسلامی است باشد.

وی با بیان اینکه بزرگترین حسن جشنواره فیلم فجر در کنار هم بودن ۱۰ روزه اهالی سینما فارق از دیدگاه های مختلف شان است اظهار داشت: بگذارید برای شما یک مثال بزنم؛ همانطور که خواندن نماز جماعت بسیار شیرین تر و لذت بخش تر از خواندن نماز به صورت فردی است، همانگونه هم فیلم دیدن به صورت دسته جمعی با سینماگران لذت بخش است.

زندباف که ۴ سیمرغ بلورین را در دوره های دوم، چهارم، دوازدهم و سیزدهم جشنواره فیلم فجر به دست آورده است در پاسخ به این سوأل که آیا همچنان به عنوان یک سینماگر پیشکسوت به جایزه فکر می کند یا نه گفت: بنده معتقدم مقید و متعهد بودن به کار مهم است نه دریافت جایزه! سال ها است که دیگر اصلاً به فکر جایزه و جایزه گرفتن نیستم چرا که جایزه گرفتن فقط باعث ایجاد مسئولیت عمیق تر و شدیدتر می شود. من همانقدر که توان داشته باشم با عشق برای سینما و ملت ایران کار کنم برایم کافی است.

این سینماگر تأکید کرد: بنده نوعی برای سینما تمام زمان و عمرم را گذاشته ام، ۲ چیزی که دیگر برگشت ندارند، پس نباید اگر جایزه نگرفتم فکر کنم که وقتم را تلف کرده ام چرا که این دیدگاه بسیار بچه گانه است.

تدوین گر فیلم های سینمایی «یک تکه نان» و «سینما سینماست» خاطرنشان کرد: در روزگارانی که بنده در جشنواره جایزه می گرفتم به دلیل آنکه این رویداد نوظهور بود و چندان اعتباری نداشت این جوایز برای ما مهم نبود و هیچ وقت فکر نمی کردیم که در زندگی کاری مان اتفاق مهمی افتاده است اما آن احساس تعهد به کار برایم بیشتر می شد اما این روزها که فکر می کنم با نظر چه بزرگانی به عنوان هیأت داوران این جوایز را گرفته ام به خودم می بالم.

وی در پایان این گفتگو اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر نسبت به سال های ابتدایی برگزاری اش تغییرات زیادی کرده است به عنوان مثال جشنواره در دوران گذشته باعث ایجاد انگیزه و نشاط میان اهالی سینما می شد اما در سال های اخیر برخلاف دوران ابتدایی برگزاری اش باعث تفرقه میان اهالی سینما شده که البته این اتفاق هم از کلیت جامعه نشأت می گیرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.