شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱

جشنواره فیلم فجر از زبان برگزیدگان دوره های پیشین/۱

آبنار: لابی گری و جناح بندی های متعدد تأثیرات منفی زیادی روی جشنواره فیلم فجر گذاشته است/ از انجمن منتقدان گلایه دارم!

پرویز آبنار

سینماپرس: پرویز آبنار صدابردار و صداگذار پیشکسوت سینما و برنده ۳ سیمرغ بلورین گفت: طی سال های اخیر لابی گری و جناح بندی های متعدد تأثیرات منفی زیادی روی جشنواره فیلم فجر گذاشته است به نحوی که هیچ یک از معیارهایی که سال ها قبل در جشنواره رعایت می شد در جشنواره های فعلی وجود ندارد و این اتفاق باعث شده تا جشنواره از حالت ایده آل فاصله بگیرد.

صدابردار فیلم های سینمایی «شب های روشن» و «واکنش پنجم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره فجر مدت ها است بیشتر جنبه نمایشی به خود گرفته و در آن نوعی خودنمایی دیده می شود و این اتفاق بسیار بد و ناراحت کننده است.

وی با تأکید بر اینکه این رویداد سینمایی چند سالی است که از استانداردها فاصله جدی گرفته یادآور شد: در دوره هایی که ما در جشنواره فعالیت می کدریم جنبه های مادی بسیار کمتر مورد توجه قرار می گرفت و رقابت ها در آن دوران به صورت فعلی نبود.

آبنار در همین راستا خاطرنشان کرد: در آن روزگار هنر شکل وظیفه نداشت و خلاقیت و استعداد در آثار سینمایی موج می زد. ما اگر جایزه ای از جشنواره می گرفتیم باعث می شد تا به ما انگیزه بیشتری برای بهتر شدن بدهد، دقت مان بیشتر شود، بیشتر نوآوری داشته باشیم و سطح کیفی کارهای مان را ارتقا دهیم اما امروزه متأسفانه دیگر توجهی به کیفیت ها نمی شود و بیشتر کمیت در هر عرصه ای مورد توجه است.

صداگذار فیلم های سینمایی «کافه ستاره» و «شمعی در باد» یکی از اتفاقات منفی جشنواره فیلم فجر را داوری غیرمتخصصین دانست و در این باره متذکر شد: متأسفانه ما گاهی شاهد هستیم برخی داوران که هنوز توان حضور در چنین جایگاهی را ندارند برای فیلم ها تصمیم گیری می کنند که این اتفاق باعث بی توجهی زیاد به جنبه های تخصصی سینمایی می شود. این داوران بیشتر جنبه های نمایشی و ظاهری فیلم ها را مورد توجه قرار می دهند و به عمق و باطن آثار توجهی ندارند و همین مسأله باعث می شود تا نظر بسیاری از سینماگران نسبت به حضور در جشنواره فجر منفی شود.

این سینماگر پیشکسوت در پاسخ به این سوأل که آیا همچنان دریافت سیمرغ از جشنواره فیلم فجر برایتان حائز اهمیت است یا خیر اظهار داشت: جایزه گرفتن در هر زمانی و از هر جشنواره ای و در هر شرایطی حال آدم را خوب می کند و باعث ایجاد انرژی و انگیزه مضاعف می شود و قطعاً بنده هم از این قاعده مستثنی نیستم و دوست دارم کارهایم به خوبی مورد توجه قرار گیرند.

وی در خاتمه این گفتگو با انتقاد شدید از انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران ابراز داشت: من به شدت از مسئولان این انجمن گلایه مند هستم چرا که آن ها جایزه صدای فیلم را حذف کرده اند. این کار از منتقدان سینما بعید به نظر می رسید، سوأل بنده از آقایان این است که مگر می شود فیلمی را بدون صدا قضاوت کرد؟ شما چه نوع دیدگاه سینمایی دارید که فیلم ها را این طور ارزیابی می کنید؟

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.