چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶

جشنواره فیلم فجر از زبان برگزیدگان دوره های پیشین/۵

نویدی: در جشنواره فیلم فجر و به طور کل در سینما روابط جای ضوابط را گرفته است/ دریافت سیمرغ از جشنواره برایم «بد» شد!

مهین نویدی

سینماپرس: مهین نویدی چهره پرداز پیشکسوت سینما و تنها بانوی برنده سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی از جشنواره فیلم فجر همزمان با برگزاری سی و هشتمین دوره این رویداد سینمایی گفت: در جشنواره فیلم فجر و به طور کل در سینما روابط جای ضوابط را گرفته است به نحوی که کلاً ۹۸ درصد آدم ها درست در جایی که هستند قرار نگرفته اند و همین مسأله باعث ایجاد هرج و مرج و آشفتگی در تمامی ارکان سینما شده است.

طراح چهره پردازی فیلم های سینمایی «هیس، دخترها فریاد نمی زنند» و «ازدواج به سبک ایرانی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: دل من از سینما خیلی پر است؛ همیشه دلم برای همکاران خانم بسیار هنرمند و کاربلدم می سوزد چرا که به خانم ها خیلی سخت در سینما اعتماد می شود. یک زمانی آنقدر افراد حرفه ای در سینمای کشور حضور داشتند که کار خوب برایشان ملاک بود اما امروز این گونه نیست و افراد بر اساس شایستگی و توانمندی های شان مورد توجه قرار نمی گیرند.

وی در همین راستا با بیان اینکه  یکی از کسانی که سال های سال در سینما مورد اجحاف قرار گرفت خود بنده بودم یادآور شد: بنده بارها برای چهره پردازی فیلم هایی نظیر «بمانی»، «مهمان مامان»، «باغ های کندلوس» و... کاندید دریافت سیمرغ شده بودم اما هیچ گاه نه به من و نه به سایر همکاران خانمم سیمرغ داده نمی شد تا این که در نهایت طلسم شکست و توانستم برای چهره پردازی فیلم سینمایی «ایران برگر» از جشنواره سیمرغ بگیرم.

نویدی ادامه داد: شاید باور نکنید که دریافت سیمرغ از جشنواره برایم «بد» شد چرا که بعد از دریافت این سیمرغ دیگر فیلم های پرگریم و پرمحتوا به من پیشنهاد نشد و من نتوانستم آنطور که مایلم در سینما فعالیت کنم. نکته قابل تأمل اینجا است که من حتی زمانی که این جایزه را گرفتم خوشحال هم نشدم چرا که معتقد بودم در سال ۱۳۷۸ و زمانی که جوان بودم و تمام وجودم را برای چهره پردازی فیلم «بمانی» صرف کرده بودم باید جایزه می گرفتم.

این سینماگر پیشکسوت یادآور شد: یکی از کسانی که باعث شد در دوران جوانی من نتوانم به حق خودم در سینما برسم آقای ... بود. ایشان در آن سال عضو هیأت داوران جشنواره بودند و به جای اینکه جایزه گریم را برای «بمانی» به من بدهند این جایزه را به آقای علی عابدینی برای فیلم «من ترانه پانزده سال دارم» اهدا کردند. این اتفاق باعث شد تا برخی روزنامه ها و نشریات در آن دوران تیتر بزنند که «جایزه مهین نویدی به علی عابدینی رسید»! چرا که آن ها تلاش و زحمت های من را برای آن فیلم دیده بودند که چطور سوختگی های عمیق و سر قطع شده و... را درست کرده بودم.

چهره پرداز فیلم های سینمایی «مربای شیرین» و «سیب سرخ حوا» در خاتمه این گفتگو افزود: من جزو گریمورهایی هستم که اهل آرایش کردن نیستم و به شدت به آن این کار غلط که این روزها در سینما و تلویزیون به شدت باب شده مخالفم. بنده معتقدم یک گریمور باید بر اساس شناخت کامل از شخصیت و محتوای فیلمنامه دست به طراحی چهره بازیگران بزند و اگر هر کاری غیر از این صورت بگیرد نام آن را گریم نمی توان گذاشت.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.