جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۷

در برنامه تلویزیونی «رسانش» عنوان شد؛

منتظری: در جشنواره ۳۸ فیلم مناسبی برای نوجوانان وجود ندارد

برنامه رسانش

سینماپرس: سیدرضا منتظری در برنامه تلویزیونی «رسانش» که با اجرای وحید گلستان از شبکه امید پخش می شود اظهار داشت: متأسفانه جای کودکان و نوجوانان در سینمای ایران بسیار خالی است. این ناراحت کننده است که در مهمترین رویداد سینمایی کشور جایی برای قشر کودک و نوجوان باز نشده و آن ها در فیلم ها هیچ حضوری ندارند؛ این در حالی است که وقتی به سینمای جهان به ویژه سینمای غرب و هالیوود و حتی سینمای هند نگاه می کنیم متوجه می شویم چقدر نگاه جدی به کودک و نوجوان دارند و اصلا سینمای شان بر این پایه کودکان و نوجوانان بنا شده است.

به گزارش سینماپرس مشروح گفتگوی سیدرضا منتظری و وحید گلستان در این برنامه به شرح زیر است.

وحید گلستان در ابتدای این برنامه اظهار داشت: علاوه بر ما که با شوق و نگرانی هر روز دنبال این هستیم که چه فیلم هایی مناسب نوجوانان است خیلی های دیگر نیز با شوق این مسأله را دنبال می کنند؛  از جمله رضا منتظری عزیز که در کنار ما حضور دارد.

وی ادامه داد: در همه دنیا مهمترین طیفی که به آن ها توجه می شود نوجوانان هستند؛ حالا پرسش من این است که چه خبر از فیلم های جشنواره و اوضاع فیلم ها از این نظر چطور است؟

منتظری در پاسخ به این سوأل اظهار داشت: متأسفانه جای کودکان و نوجوانان در سینمای ایران بسیار خالی است. این ناراحت کننده است که در مهمترین رویداد سینمایی کشور جایی برای قشر کودک و نوجوان باز نشده و آن ها در فیلم ها هیچ حضوری ندارند؛ این در حالی است که وقتی به سینمای جهان به ویژه سینمای غرب و هالیوود و حتی سینمای هند نگاه می کنیم متوجه می شویم چقدر نگاه جدی به کودک و نوجوان دارند و اصلا سینمای شان بر این پایه کودکان و نوجوانان بنا شده است.

دبیر تحریریه خبرگزاری سینماپرس خاطرنشان کرد: ما به دلیل ناآگاهی و عدم شناخت و بی دغدغگی مسئولان فرهنگی به قشر کودک و نوجوان کمتر به آن ها توجه می کنیم. بنده شخصا فیلمی را در این روزها ندیدم که بتوانم توصیه بکنم کودکان و نوجوانان بروند و آن فیلم را ببینند و یا به آن ها بگویم این فیلم ها می تواند برای شما جذابیت و یا وجوه آموزشی داشته باشد. آنقدر فضای تلخ و سیاهی در جشنواره فجر ۳۸ حاکم است که بهتر است کودکان و نوجوانان نروند و آثار را تماشا نکنند. امیدوارم در روزهای باقی مانده شاهد اتفاقات بهتری باشم.

گلستان نیز در همین خصوص یادآور شد: ما یادمان هست در دهه ۶۰ و ۷۰ در جشنواره فیلم فجر فیلم های مهم کودک و نوجوان بودند و جشنواره فجر توجه ویژه ای به این آثار داشت.

منتظری در همین راستا متذکر شد: اصلا جشنواره کودک و نوجوان از دل جشنواره فجر بیرون کشیده و متولد شد. وقتی تاریخ سینمای ایران را مرور می کنیم متوجه می شویم پرداختن به سینمای کودک و نوجوان اهمیت بسیار داشته؛  بی توجهی به مقوله کودک و نوجوان در جشنواره فیلم فجر که عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور را با خود به یدک می کشد مثل این است که بگوییم چون جشنواره فیلم مقاومت داریم فیلم های سینمای دفاع مقدس در جشنواره فجر حضور نداشته باشند.

گلستان در همین راستا افزود:  در ۳ دوره گذشته بخش سیمرغ و پروانه ها داشتیم اما این ها راضی کننده و پاسخگوی این نیاز نیست. به عقیده شما در انتخاب یک فیلم خوب چه مولفه هایی را بینندگان باید مدنظر بگیرند؟

منتظری خاطرنشان کرد: باید به فیلم ها از دید کودک و نوجوان نگاه کرد. اولین مولفه این است که آثار باید جذابیت داشته باشد. این جذابیت می تواند در وهله اول از منظر فیلمنامه باشد که ما به شدت در سینمای کودک در این راستا دچار نقصان هستیم. ما نباید فراموش کنیم که سینمای کودک و نوجوان نیاز به قهرمان دارد. کودک در سینما نیاز به آموزش دیدن دارد. فیلم ها باید برآمده از نکاتی باشند که ضمن سرگرم کردن کمی تحول ذهنی در کودک و نوجوان ایجاد کند. تخیل در سینمای کودک فراموش شده، عنصر مهم فانتزی در سینمای کودک و نوجوان فراموش شده،  حتی ما در بحث تولید آثار انیمیشن نیز مغفول مانده ایم.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با طرح این پرسش که چرا الآن وضعیت به گونه ای شده که آثار خوب انیمیشن تولید می شود اما قشر کودک و نوجوان ترجیح می دهد انیمیشن غربی تماشا کند؟ اظهار داشت:  من بارها این را مطرح کرده ام که ما نیاز  به آسیب شناسی در سینمای کودک و نوجوان داریم. اگر دغدغه و اهتمامی از سوی مسئولان سینمایی و آموزش و پرورش وجود دارد باید دغدغه مندانه ورود پیدا کنند و معضلات سینمای کودک را بررسی کنند. یکی از نکاتی که فراموش شده این است که ما حتی کلاس آموزشی برای تربیت فیلمسازان جوان جهت تولید فیلم کودک برگزار نمی کنیم. سیاست امروز سینمای ایران تولید و حمایت از آثار تلخ اجتماعی است.

وی افزود: ما باید آموزشگاه سینمایی ساخت فیلم برای کودکان و نوجوانان راه اندازی کنیم. کسانی هستند که علاقه دارند آموزش تخصصی ببینند. این ها نکاتی است که مغفول مانده و علیرغم اینکه بارها تکرار شده به دلیل عدم اهتمام و دغدغه مندی مسئولان روی زمین مانده است.

منتظری ادامه داد: نه فقط فیلم و سینما که در سطوح دیگر به خصوصدر حوزه آموزش و پرورش ما در حال درجا زدن هستیم. نوجوانان امروز مثل نسل ما نیستند. آن ها به اینترنت و شبکه های ماهواره ای و... دسترسی دارند و با جذابیت های بصری و محتوایی آثاری که مختص آن ها تولید شده آشنایی پیدا کردند و ما نمی توانیم با نگاه نخ نما شده و کهنه دهه ها قبل برای آن ها اثری تولید کنیم و انتظار داشته باشیم آن ها بیایند و استقبال کنند. نیاز است مدیران سینمایی اگر واقعا دغدغه ای دارند فکر کنند چه می توانند بکنند تا قدم مهم و اساسی بردارند و جایی برای سینمای کودک و نوجوان در سینمای کشور باز کنند.

وی تأکید کرد: فیلم هایی که امروز به اسم کودک و نوجوان تولید می شود از نظر محتوا و ساختار دچار مشکل است. جلوه های بصری شان تداعی کننده کارتون های تلویزیونی دهه ۶۰ است.

گلستان نیز در این راستا گفت: سینمای کودک و نوجوان از حیات اصلی اش خارج شده. امیدوارم در روزهای پایانی شما را دوباره در برنامه داشته باشیم تا اگر فیلم خوبی برای نوجوانان در جشنواره ۳۸ وجود داشته آن ها را معرفی کنیم.

منتظری در همین راستا افزود: ما نمی خواهیم حس ناامیدی القا کنیم. فیلم «درخت گردو» کار محمدحسین مهدویان با توجه به سوژه اش که در رابطه با بمباران شیمیایی سردشت است شاید بتواند جذابیتی برای نوجوانان داشته باشد و آن ها را با بخشی از تاریخ معاصر کشورمان آشنا کند. فضای فیلم تلخ است اما اگر دوست دارند بروند و فیلمی را ببیند این را توصیه می کنم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.