شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳

یوسف بچاری:

نمی‌توان گفت با ضبطی شدن، چالش‌های « نقد سینما» کم شده است

برنامه‌ «نقد سینما»

سینماپرس: یوسف بچاری در ارتباط با پخش ضبط‌شده برنامه «نقد سینما» و کم شدن جذابیت برنامه‌های تولیدی گفت: نمی‌توان گفت چالش‌های برنامه کم شده، در حقیقت این چالش‌ها تغییر کرده است. به طور کل در نقد سینما قائم به شخص نیستیم و با انتخاب منتقدان مختلف در برنامه سعی کردیم این موضوع را ثابت کنیم.

به گزارش سینماپرس، یوسف بچاری، تهیه‌کننده برنامه «نقد سینما» که در طول سال، آخر هفته‌ها از شبکه پنج سیما پخش می‌شود، در ارتباط با این برنامه تلویزیونی که به شکل ویژه‌برنامه هم‌زمان با برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر هر شب به بررسی  آثار شرکت‌کننده در این جشنواره سینمایی با حضور منتقدان مختلف و فیلم‌سازان می‌پرداخت، گفت: با توجه برگزاری جشنواره فیلم فجر و ساحت برنامه ما، که به بررسی رویدادهای سینمایی و تحلیل آن می‌پردازد، تصمیم به ساخت ویژه‌برنامه برای تحلیل و بررسی هر چه‌ بهتر و بیشتر فیلم‌ها گرفتیم.

این تهیه‌کننده در ارتباط با رقابت برنامه «نقد سینما» با دیگر برنامه تلویزیونی «هفت» بیان کرد: ما احساس نمی‌کنیم که با برنامه «هفت»، رقابت داریم. ما برنامه‌ای با مختصات خود داریم و برنامه «هفت» نیز با مختصات خودش پخش می‌شود، هرکدام از این آثار هم لحن مخصوص به خودشان را پیدا کرده‌اند و با ویژگی‌های خاص خود شناخته می‌شوند. به نظر من این تنوع کالای فرهنگی در تلویزیون و تنوع جنس گفتگوها برای بیننده جذاب است. حال عده‌ای لحن و شکل «هفت» را بیشتر می‌پسندند و عده‌ای هم برنامه «نقد سینما» را. فکر می‌کنم رقابت ما با «هفت» در کیفیت، اطلاعات و بحث‌هایی است که مطرح می‌شود، وگرنه از نظر فرمی هرکدام از این دو برنامه طرفداران خودش را دارد.

وی ادامه داد: در برنامه «نقد سینما» هدف بررسی و نقد منصفانه و تیزبینانه فیلم‌هاست و سعی داریم به مخاطب نشان دهیم که فرم بخشی از محصولات سینمایی است و سینما به‌عنوان رسانه از منظر علوم انسانی می‌تواند حاوی پیام باشد و رمزگشایی این پیام‌ها به فهم بهتر فیلم‌ها و شکل‌دهی به سلیقه مخاطب کمک شایانی خواهد کرد.

بچاری در ادامه اظهار کرد: ما تأکیدمان روی برند برنامه است. یعنی هرکسی که به «نقد سینما» بیاید و برود، به نوعی در فضای این برنامه قرار گیرد. این برنامه تا به امروز سعی کرده قائم به شخص نباشد و تنوع در منتقدان برنامه نیز این موضوع را تائید می‌کند، در حقیقت «نقد سینما» است که برای ما اهمیت دارد. فکر و پایه اصلی برنامه «نقد سینما»، ارتباط بین سینما، علوم انسانی و دیدن فیلم‌ها با نگاهی تیزبینانه‌تر و نقادانه‌تر است.

وی در ارتباط با تمایز و تفاوت‌های این برنامه با دیگر برنامه‌های تلویزیونی گفت: از اولین تصویر خروج کارگران از کارخانه و یا ورود قطار در ایستگاه، سینما جذابیت و اهمیت خودش را مطرح کرده و طی بیش از ۱۱۰ سال گذشته، سینما یکی از شاخه‌های هنری بوده که پابه‌پای پول‌سازترین صنایع پیش‌آمده، پس صرف موضوع سینما می‌تواند عاملی برای جذابیت یک برنامه سینمایی باشد، حال اگر چهره‌های فرهیخته و هنرمند در کنار هم به بررسی یک اثر سینمایی بپردازند و نکات فنی و زیبایی‌شناختی یک اثر سینمایی را برای بیننده رمزگشایی کنند و رمز و راز یک اثر را به بیننده نشان دهند، گام دوم برداشته‌شده است به این‌ها بخش‌های جذاب و اطلاعات تکمیلی‌ای که از طریق آیتم‌های برنامه برای بیننده آماده می‌شود را نیز اضافه کنید. ما در برنامه «نقد سینما» سعی کردیم با استفاده از این المان‌ها و تجمیع آن‌ها در یک برنامه خوش ریتم و پرمحتوا بیننده را به دیدن این برنامه ترغیب کنیم.

بچاری در ارتباط با نقش تلویزیونی در اطلاع‌رسانی و رونق جشنواره فیلم فجر بیان کرد: بارونق گرفتن و گسترش فضای مجازی تصور می‌رود که از اهمیت تلویزیون به‌عنوان یک رسانه عمومی و فراگیر کاسته شود. اما به اعتقاد من تأثیرگذارترین رسانه در گرم کردن تنور رویدادهای ملی و به‌طور خاص جشنواره فیلم فجر تلویزیون است. چراکه به طور فراگیر، در دسترس و رایگان است و عموم مردم در دورافتاده‌ترین نقاط کشور هم به‌راحتی به این رسانه دسترسی دارند و از طریق راه‌های مختلف با آن در ارتباط هستند. گاهی برخی از آمار و ارقام این خطا را در ذهن خیلی‌ها متبادر می‌کند که اگر فلان شبکه اینترنتی چندصدهزار بیننده داشته باشد، گوی سبقت را از رسانه ملی برده است، درصورتی‌که وقتی با یک جامعه چندمیلیونی سروکار داریم، چند صد هزار، بخشی کوچک از این جامعه به شمار می‌آید. پس با توجه به شرایطی که درباره رسانه ملی عرض کردم به نظر من هنوز هم تأثیرگذارترین و فراگیرترین رسانه موجود تلویزیون است و این باعث می‌شود که رویدادهای ملی مانند جشنواره فجر با کمک رسانه ملی رونق یابند و شکل ملی داشته باشند.

این تهیه‌کننده در ارتباط با پخش ضبط‌شده برنامه «نقد سینما» و کم شدن جذابیت برنامه‌های تولیدی گفت: نمی‌توان گفت چالش‌های برنامه کم شده، در حقیقت این چالش‌ها تغییر کرده است. البته به‌طورکلی حرفه برنامه‌سازی و حتی فیلم‌سازی، حرفه‌ای پر چالش و متنوع است، به‌طور خلاصه اینکه خود من همیشه این ادعا را داشته‌ام که «در طول ۱۵ سال فعالیت حرفه‌ای که دارم هیچ‌گاه دچار چالش تکراری نشده‌ام و هر بار با یک اتفاق تازه و چالش جدید روبرو هستیم»

وی در ارتباط با بازخوردهای مخاطبان در طول شب‌های پخش این ویژه‌برنامه اظهار کرد: حقیقتاً نمی‌توان بازخوردهایی که داشته‌ام رو محک برنامه قرارداد. چون در این روزها بیشتر درگیر کارهای اجرایی برنامه بوده‌ام و بیشتر با دوستان و آشنایان حرفه‌ای در ارتباط بوده‌ام که همگی اظهار رضایت می‌کردند، میهمانان برنامه حتی کسانی که دعوت ما را برای حضور قبول نکرده‌اند، اظهار لطف داشتند و از برنامه راضی بوده‌اند. اما به‌هرحال برای یک ارزیابی دقیق باید کار علمی کرد و معمولاً مراکز مرتبط در سازمان صداوسیما هرچند گاهی این کار را انجام می‌دهند و ما را هم در جریان نظرات قرار می‌دهند.

بچاری در ارتباط خط‌مشی این برنامه که به انتقاد صرف آثار می‌پردازد و یا به تحلیل و بررسی فیلم‌ها، بیان کرد: مبنای فکری برنامه «نقد سینما»، نقد است. به معنای واقعی یعنی «عیب می جمله چو گفتی هنرش نیز بگو» به همین دلیل همیشه سعی بر آن است که فیلم‌ها بر اساس حب و بغض و مناسبات غیرسینمایی و هنری انتخاب نشود و فیلم‌هایی هم که انتخاب می‌شود، منصفانه و علمی نقد و بررسی شود تا در آخر بیننده بتواند انتخاب کند و یا اگر تجربه دیدن فیلم را دارد، تجربه‌اش را با نگاهی روشن به ذهن بسپارد.

او ادامه پخش برنامه «نقد سینما» پس از برگزاری جشنواره فیلم فجر را همچون گذشته جمعه‌ها ساعت ۲۲ دانست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.