شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷

روزهای بی‌رونق سریال‌های رسانه ملی در اسفندماه؛

همه‌چیز فدای کنداکتور نوروز!

صدا و سیما

سینماپرس: بی‌رمقی، کمبود و بی‌برنامه‌گی بر سر مجموعه‌های نمایشی در برخی ایام سال کاملا به چشم می‌آید که مصداق آن در دهه فجری که گذشت و نیز اسفندماه پیش روست که به نظر تا شب‌های نوروز نباید منتظر اتفاق خاصی بود.

به گزارش سینماپرس، شبکه‌های سیما در ایام دهه فجر شب‌هایی را سپری کرده‌اند که بطور بالوقه باید مخاطب‌پذیر بوده باشند. کنداکتوری پر حجم از برنامه‌های نسبتا مناسبتی برای ۱۰ روز از بازه زمانی فجر که جدولی ثابت دارند از برنامه‌های گفتگومحور تا مستندها و سریال‌هایی که متاسفانه هرسال کم‌فروغ‌تر در قاب سیما ظاهر می‌شوند.

هرچند تلویزیون در ایام گذشته فجر تنها سریال «جلال» را تولید داشت که آن هم محصول یکی از شبکه‌های استانی بود؛ با این حال توانست کنداکتور شبکه یک را از این حیث پر کند و در عین حال جور دیگر شبکه‌ها را هم بکشد.

«جلال» ساخته حسن نجفی و تهیه‌کنندگی مهدی کریمی با ترکیبی از چند بازیگر شناخته شده و عمده هنرمندان بومی، محصولی خوش‌ساخت به نظر می‌رسید که حکایت از تولیدات خوب شبکه‌های استانی دارد. سریالی که تا همین شب گذشته، ۲۵ دی‌ماه در جدول پخش شبکه یک قرار داشت.

«از سرنوشت» دیگر سریال موفق این روزهای صداوسیماست؛ سریالی به کارگردانی محمدرضا خردمندان و علیرضا بذرافشان که بخاطر قصه خوب و کیفیت نسبی از خیلی قبلتر روی آنتن شبکه دوسیما رفته و همچنان هم به پخش شبانه خود ادامه می‌دهد.   «از سرنوشت» البته هیچ ربطی در قصه به ایام دهه فجر نداشت و به نوعی ادامه پخش معمول شبکه به حساب می‌آید.  

در عین اینکه شبکه سه سیما نیز هرچند قرار بود سریال «کتونی زرنگی» را در نیمه‌های بهمن به پخش برساند اما به سبب حواشی و اظهارات عجیب و غیرمعقول علی ملاقلی‌پور، کارگردان این سریال، از پخش آن ممانعت شد. بنابراین سریال «پروانه» ساخته جلیل سامان، برای چندمین‌بار و در پرمخاطب‌ترین زمان پخش سیما روی آنتن رفت و همچنان هم به پخش خود ادامه می‌دهد.

براین اساس جدول پخش سریال‌های دهه فجر به نظر نتوانسته استقبالی به خود ببینند. درحالی که عمده سال‌های اخیر، تلویزیون در تلاش برای نو کردن جدول پخش سریال‌های خود در ایام فجر بوده است اما لااقل امسال این تازگی دیگر دیده نشد.

از این گذشته باید دید آیا شبکه‌های تلویزیون در ایام پیش رو و تا رسیدن سریال‌های نوروزی به آنتن، قرار است این خلا را پر کند یا همچنان به دور تکرار خواهد افتاد؟

شبکه یک سیما قرار بود از ابتدای هفته جاری سریال «پرگار» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی را بعد از مدت‌ها کش و قوس و معطلی روی آنتن ببرد اما مجددا بخاطر برنامه‌های انتخاباتی ازجمله برنامه «خیابان ایران»  دوباره آن را کنار گذاشت. هرچند که بنابر اعلام شبکه و پس از کنداکتور انتخاباتی، بازهم به دلیل نبود فرصت زمانی برای پخش این سریال ۳۰ قسمتی، قرار است قسمت‌های دیگری از مجموعه اپیزودیک «سرگذشت» به روی آنتن برود.

تکلیف روزهای اسفندماه شبکه سه و تا حدودی دو سیما نیز مشخص نیست؛ احتمالا سریال‌های تکراری و یا در حداکثر ممکن این مینی‌سریال‌ها هستند که جای خالی مجموعه‌های نمایشی پرمخاطب را پر خواهند کرد و همچنان هم بی‌مخاطب خواهند ماند.

با این حساب مثل دهه فجری که گذشت، در اسفندماه سریال‌های تلویزیونی نیز رونق آنچنانی نخواهند داشت و جدول پخش همه تولیدات خود را معطوف به بازه نوروزی کرده است که قطعا بینندگان همیشگی و بسیار خود را خواهد داشت.

با این حال بی‌رمقی، کمبود و بی‌برنامه‌گی بر سر مجموعه‌های نمایشی در برخی ایام سال کاملا به چشم می‌آید؛ این درحالی است که تلویزیون همین الان نیز سریال‌های جدیدی دارد که به هردلیل به پخش نرسیده و در آرشیو سیما گذاشته است.

*آنا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.