سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳

پیام آقای بازیگر برای روز ملی هنرهای نمایشی؛

نمایشی که به مخاطب خود فکر و آگاهی می‌دهد هنری بااصالت است

اکبر زنجان‌پور

همزمان با رونمایی از پوستر، متن پیام اکبر زنجان‌پور هنرمند پیشکسوت تئاتر به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی در سال ۹۹ منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، پیام چهارمین سال گرامیداشت هفتم فروردین، مطابق با ۲۷ مارس، روز جهانی تئاتر، که از سال ۹۶ به عنوان روز ملی هنرهای نمایشی در تقویم رسمی ایران به ثبت رسید، توسط اکبر زنجان‌پور نوشته شد.   

متن پیام این هنرمند پیشکسوت و چهره شناخته‌شده عرصه فرهنگ‌وهنر به شرح زیر است: 

«هنرمند تئاتر با ذهن شاعر و عقل سرخ قدم برمی‌دارد و هیچ بایدی را برنمی‌تابد. انسان و این جهان هر لحظه به شکلی درمی‌آید و نتیجه این هنر و گشت‌وگذار زندگی کشف رازورمز این حیات می‌شود. هنرمندان تئاتر با آفرینش و ایجاد فضای ذهنی، آغازگر کشف رازهای زیاد می‌شوند در این جهان شگفت‌انگیز. در این چرخ‌ و گردش روزگار هر هنرمندی به رازی دست خواهد یافت، مخصوص خودش. راز این هنرمند با دیگری کُرورکُرور فرق می‌کند. زیرا هر کدام به رازی جداگانه رسیده‌اند که این خود عین وصل است برای رسیدن به حقیقت بزرگ زندگی. بازی ‌و نمایش یک کشف ‌و راز است و هنر تئاتر بازی وصل است برای شناخت و آگاهی و اندیشه. شگفتی بزرگ این هستی در زیست‌ و بقاء بوده و بهترین اتفاق برای من آشنایی و پیوند با هنر تئاتر است. تئاتر برای من شغل نیست بلکه خود زندگی است. با آن نفس کشیده و این هنر به من عشق و امید و ایمان داده تا دنیا را بهتر درک کنم. هنر تئاتر به عنوان جادوی بزرگ، مخاطب را تحت ‌تاثیر و دگرگونی قرار می‌دهد تا در مقابل نمایش واقعه و رفتار آدم‌های زندگی آئینه و جلوه خود و دیگران شود.  

اگر یک بار دیگر و دوباره فرصت زندگی را به من بدهند باز هم همین سرنوشت و همین عشق‌ و علاقه به تئاتر را دنبال خواهم کرد. با همه سختی و رنجی که در این راه داشته‌ام. من با یاران پرتلاش و استادان و جوانان مشتاق زیادی در صحنه تئاتر نفس کشیده‌ام. با تئاتر آموخته‌ام که می‌توانم وظیفه انسانی خود را با دنیای نمایش بهتر بشناسم. لحظات باشکوه زندگی من در درک و تجربه و کشف زندگی با این هنر بوده و من همیشه تلاش کرده‌ام با این هنر بااصالت منادی آرزوهای بزرگ برای مردم باشم. هنوز هم‌چون روزگار جوانی، صحنه و نمایش برای من پر از دلهره و شور و هیجان است. مقدس و قابل احترام. چیزی که به من قدرت و امید و آرزوی زنده بودن می‌دهد. ما میراث ارزشمندی که در پس تاریخ به ما رسیده را به دوش می‌کشیم. این سرزمین مهر با حضور هنرمندان لحظات جاودانه را تجسم ساخته و نمایش ایرانی با تنوع‌ و پیشینه خود گواه یک فرهنگ و سرمایه پرافتخار است. حضور جوانان مشتاق و خلاق و بااستعداد در هنر نمایش برای من مایه خوشحالی است و بسیاری از لحظات و حسرت‌های خود را در وجود و شور و علاقه این گروه می‌بینم. من آموخته‌ام که در هزارگونه و دنیای رنگارنگ تئاتر هیچگاه رسالت و ارزش و اهمیت این هنر را فراموش نکنم. تئاتر، هنری برای انسان‌سازی است تا مخاطب را در مواجهه با درد و رنج و تلخ‌کامی و خصلت‌های زشت و پلید بشری به دوستی و ایمان و نیکی و آگاهی سوق دهد. هر واقعه این جامعه و رفتار مردم  بستر مضمون آثار نمایشی بوده و اثری موفق خواهد بود که بتواند زبان حال و خواسته این مردم باشد. تئاتر فقط برای سرگرمی نیست و نمایشی که به مخاطب خود فکر و آگاهی می‌دهد هنری بااصالت است که می‌تواند زندگی ما را یک گام به جلو هدایت کند. در جهان صحنه باید دنیایی را بسازیم به دور از غم و رنج و خشونت که صلح و امید و زیبایی را نشر ‌دهد.

 نوروز خجسته و باستانی و تقارن آن با روز ملی هنرهای نمایشی و روز جهانی تئاتر را به همه ایرانیان و جامعه هنری تبریک عرض می‌کنم. سال کهنه با همه رنج و ملال و خاطرات بد و خوب آن تمام شد. این روزها که مردم من و جهان با یک بحران، ویروس و بیماری در ستیز هستند یقین دارم این مهمان ناخوانده در برابر همدلی و تلاش انسان خیلی زود شکست خواهد خورد. تاریخ پر از لحظه‌های ستیز و مبارزه انسان با بلا و سختی و رنج بوده و صحنه تئاتر همواره جلوگاه نمایش قدرت بشر بوده است.

 تئاتر و نوروز باستانی به ما نوید روزهای درخشان آینده را می‌دهد. اینجا نقطه‌ای است که ارزش و اهمیت این میراث باشکوه هویدا می‌شود. من اکبر زنجان‌پور، به عنوان عضوی از این خانواده نجیب و پرتلاش روز ملی هنرهای نمایشی و روز جهانی تئاتر را به عنوان نماد روزهای همیشگی این هنر، با عشق و امید فراوان مبارک می‌دانم. با آرزوی نیک‌ترین روزگار برای این سرزمین، امیدوارم جامعه هنرمندان تئاتر همواره در کنار این مردم بافرهنگ بوده و آن‌چه بر صحنه بزرگ و همیشگی نمایش شکل می‌گیرد چراغ روشن و پرفروغ آینده برای نیل به جهان مهر و دوستی باشد.»  

پوستر روز ملی هنرهای نمایشی روز دوشنبه ۲۶ اسفندماه در منزل اکبر زنجان‌پور، رونمایی شد و متن پیام به امضای این هنرمند پیشکسوت رسید.

رونمایی از پوستر  با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی و رعایت توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا انجام شد. پوستر روز ملی هنرهای نمایشی در سال ۹۹ توسط بهرام شادانفر، طراح و گرافیست طراحی شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.